ANNONS
Annons

Nattlandskap med D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag är helt ny på det här med systemkamera och har precis införskaffat mig en Nikon D80 med 18-70mm objektiv till.
Har än så länge mest kört på gröna läget, men nu vill jag även kunna bemästra det manuella..

Tänkte åka upp och fota lite över berget ikväll, men hur ska jag få bäst bilder?
Vilka inställningar ska jag ha?
Man ser ut över hela stan, så det är framförallt belysning som kommer synas på fotot.
Ska jag köra på lågt ISO?

Har ännu inget stativ, men går det få någorlunda bilder ändå?

Hoppas någon kan hjälpa mig :)

Hej
Om du ännu inte äger ett stativ så måste du försöka ha någonting att plasera kameran på för du måste ha lång slutartid vid nattfotografering.
Iso 100, ca f/8 och runt 1-15 sek ungefär.

Ja, det är stativ som gäller, eller något annat att ställa kameran på. Rätt lågt iso (för att slippa brus) och långa slutartider, bara att prova sig fram.

Ok, men för mig som är helt ny med systemkamera är det en djungel med alla förkortningar och uttryck :)
ISO fixar jag att ändra, men hur ändrar jag slutartiden?
Och vilket läge ska jag ha kameran i M A S P ?

Ja, det är stativ som gäller, eller något annat att ställa kameran på. Rätt lågt iso (för att slippa brus) och långa slutartider, bara att prova sig fram.

Som sagt, jag är helt nollad på systemkameror, än så länge ;)
När jag sätter läget i M och vrider på hjulet närmast mig ändrar jag ISOn, och när jag vrider på hjulet under avtryckaren så ändrar jag på F. Kan ha från 3,5 - 22 på F.
Men, vad är då F?

Kör med M så kan du ändra slutartiden efter hand och låta bländaren stå fast.
Vet inte vilken av inställningarna du ändrar på vilket hjul, men det är det säkert ngn annan som vet. Annars står det i manualen.

f är storleken på bländaren.

ställ den f8.

På ratten närmast dig justerar du slutartiden,
vrid på den tills ljusmätaren står på mitten och prova.

Blir bilden mörk öka slutartiden,ljus sänk.

Bara ut och prova..

Ställ ratten i läge M

Provade precis att ställa ljusmätaren i mitten, men när jag tar kortet så åker den tillbaka autoläge, trots att jag har M.
Börjar få lite bättre grepp nu, men det är en liten bit kvar ;)

f är storleken på bländaren.

ställ den f8.

På ratten närmast dig justerar du slutartiden,
vrid på den tills ljusmätaren står på mitten och prova.

Blir bilden mörk öka slutartiden,ljus sänk.

Bara ut och prova..

Ställ ratten i läge M

Som sagt, jag är helt nollad på systemkameror, än så länge ;)
När jag sätter läget i M och vrider på hjulet närmast mig ändrar jag ISOn, och när jag vrider på hjulet under avtryckaren så ändrar jag på F. Kan ha från 3,5 - 22 på F.
Men, vad är då F?

Kanske är dags att läsa igenom intruktionsboken, står tro det eller ej väldigt mycket om hur man använder kameran där :)

Provade precis att ta kort på texten på datorskärmen, och provade mig fram lite med F (bländaren), och när jag hade bländare på 11 blev bilden skarpare och texten synligare och mer tydlig än vad den blev med samma ISO men med bländaren på 4,5...
Börjar jag fatta nu?
Eller är jag fortfarande ute och cyklar? ;)

Fråga på du.

Jag tror du blandar ihop iso och slutartider.

Du ändrar bländaren på den främre ratten
slutartiden på den bakre (tummen)

Iso håll in iso knappen till vänster om skärmen och
vrid det bakre hjulet(går även att ändra i menyn om man vill)

Jag tycker att D80's "P-läge" funkar tämligen bra.
Så mitt råd är att du ställer ditt ISO (100, 200 alt. 400)
Ställ in kameran på "P" och låt den göra resten!!

Men, stativ eller något stabilt att ställa kameran på!! Handhållet är kört hur mycket du än lär dig!!

Under tiden den exponerar kan du läsa instruktionsboken ;-)

/Lycka till!

Ok, men för mig som är helt ny med systemkamera är det en djungel med alla förkortningar och uttryck :)
ISO fixar jag att ändra, men hur ändrar jag slutartiden?
Och vilket läge ska jag ha kameran i M A S P ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar