Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Crook

Avslutat medlemskap
Hej

Kan jag lita på värdena som kameran ger mig på "automatik" när jag mäter nattbilder? Om kameran vill ha 1,5 sek på bländare 4 när jag riktar kameran mot en gata med gatbelysning, stämmer det då? Finns det andra tips vad det gäller nattfotografering?

Tack

Crooken

Omöjlig fråga att svara på. Det är helt en fråga om vilka effekter du önskar åstadkomma.
Skulle råda dig att tänka igenom hur du vill ha din bild och sedan tillämpa zonmetoden och då spotmäta för neutralgrått och absolut svärta. Jag gjorde så i denna bilden:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=26304&pf=6354
Men du kanske är ute efter andra effekter och då får du anpassa dina metoder efter det efter det.
Du kan ju prova med de värden kameran ger dig och bedöma hur de bilderna blir. Då har du en utgångspunkt att korrigera efter.
Us

Senast ändrad:
Annars är det väl inte så svårt att titta på bilden i skärmen och sedan rätta till exponeringstiden?

Det brukar jag göra och resultatet brukar jag bli nöjd med.

Jeppe skrev:
Digitala kameror har väl ingen reciprocitetsavvikelse?

Nåväl..detta sagt så tycker jag att min 10D ger rätt okej "nattbilder"

30" : f22: WB set flourocent

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=97169
Det har inte med reprocitetsavvikelse att göra. Alla mätmetoder utom spotmätning (jo egentligen den också men mätområdet är så litet att det kan betraktas som punktformigt och därmed kan man styra exponeringområdet själv på ett annat sätt) försöker ju återge motivet med ~ 18% reflexion. Mätaren förstår inte att det är natt och att man vill ha en nattstämning med stora svarta partier. Den ger ett värde för en dagljus bild.
Bäst av inbygda mätare -helt i särklass - är mätaren på Nikon F5 men även den mätningen får korrigeras för att få nattstämningen.
Reciprocitetseffekten kommer till när man väl fastställt sitt värde och beror på hur långt detta är.
Us
PS Din bild med vrakspanten är väldigt fin men det är ju definitivt ingen nattbild och skulle väl troligen se ungefär lika ut om den vore det och du använt kamerans avläsning. Brus och sådant kan vi lämna därhän.
Ds

Senast ändrad:
Sant Ulf.. Men kamera fick faktiskt bestämma exponeringen här. Nä..riktig nattbild var det inte.. klockan var 21:04 den 19 April.. Det var mörkt men inte natt ;)

Tycker du att det finns brus? ;)

Jeppe skrev:
Sant Ulf.. Men kamera fick faktiskt bestämma exponeringen här. Nä..riktig nattbild var det inte.. klockan var 21:04 den 19 April.. Det var mörkt men inte natt ;)

Tycker du att det finns brus? ;)
Med nattfotografering brukar man avse bilder som är tagna på natten och ger ett klart intryck av att det är natt. Så även om bilden är tagen på natten är det inte automatiskt nattfotografering för det.
Så om man tar med sig kompakten till krogen och plåtar kompisarna där vid stängningsdags så brukar det inte kallas nattfotografering. Även om det i strikt bemärkelse är det.
Nattfotografering fejkas vanligen med kraftigt blåfilter och underexponering 3 - 4 steg. Med denna enkla tumregel kan man ibland få till riktigt hyfsade "nattbilder" vid lunchtid - eller annan valfri tid på dagen. Detta gäller färgfilm, för B/W är det rödfilter och underexponering som gäller.....
Min gatubild är dock gjord på kvällen på höstkanten utan filter.......
Us

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar