Annons

Nattfoto - tider?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkjo

Aktiv medlem
Jag hade tänkt prova lite nattfoto men stötte på patrull med min kameras ljusmätare...

Använder normalt ISO 100 negativfilm (Reala) och överexponerar ca 1/3 steg. På dagarna ger detta riktigt fina bilder, men när jag ställde mig på balkongen för att se ungefär vilka tider som behövs för nattfoto så fick jag tji. Med mitt 35 mm på f/2.0, en sekund och ISO 6400 (vilket är den högsta exponeringen som kamerans ljusmätare kan ställas in på) så får jag fortfarande indikering om underexponering! Väggen som jag siktade på är målad vit och enligt min högst subjektiva bedömning aningen mörkare än normalgrå nu på kvällen med ljus dels inifrån lägenheten, dels från gatlyktor. När jag räknade om detta till ISO 100 fick jag det till 64 sekunder.

Jag har stativ och trådutlösare, så långa tider är inget större problem. Men ska man verkligen behöva exponera i flera minuter för att få en bra bild utomhus på kvällen/natten? Det låter väl långt för mig. Jag letade lite i bildpoolerna men de få nattbilder jag hittade har ingen EXIF-information om exponeringen, så där får jag ingen hjälp.

Någon som är bekant med nattfotografering och kan kommentera?
 
Svår fråga, men vid ei100 kan det röra sig om allt från 1/10 sek f2 i upplysta stadsmiljöer till flera timmar i skogen utan något reflekterat ljus. Om du tittar i mitt album Nattbilder, så är bilderna med mäniskorna tagna på 1/15-1/30 s f1,4-2,0 medans de övriga är exponerade mellan 1-5 min f5,6-8,0.

När exponeringstiden överstiger ca 1 sek måste du även ta hänsyn till reciprocitetsegenskaperna vilket kortfattatt innebär att filmens känslighet avtar med längre exponeringstider.

Men ett måste vid nattfotografering med långa exponeringstider är en ljusmätare som kan mäta mycket låga ljusnivåer och då faller de inbyggda mätarna liksom även de flesta lösa ljusmätarna bort.
 
BengtJohnsson skrev:
I värsta fall får man räkna själv.
I bästa fall kan man räkna själv.
http://www.fredparker.com/ultexp1.htm
Har bara läst igenom en del av denna, men det verkar vara precis vad jag söker! Tack!

Reciprocitetseffekten var också bra att den blev nämnd, jag känner till den men alla som läser detta kanske inte gör det... ska prata med min fotohandlare i morgon och höra om han kan få fram en tabell för Reala 100 och ev. också Superia 400 som jag har använt tidigare under den mörka årstiden. Är det någon som har någon av dessa tabeller så tar jag självklart gärna emot länkar.

Tack för tipsen så långt!
 
mkjo skrev:
Har bara läst igenom en del av denna, men det verkar vara precis vad jag söker! Tack!

Reciprocitetseffekten var också bra att den blev nämnd, jag känner till den men alla som läser detta kanske inte gör det... ska prata med min fotohandlare i morgon och höra om han kan få fram en tabell för Reala 100 och ev. också Superia 400 som jag har använt tidigare under den mörka årstiden. Är det någon som har någon av dessa tabeller så tar jag självklart gärna emot länkar.

Tack för tipsen så långt!

Såg att dom hade en del datablad för filmerna på deras hemsida där reciprocitetseffekten finns angiven. Såg att dom inte rekommenderade längre exponeringstider än 16 sek för realan, kanske något som även gäller de andra filmerna? Vore kul att veta varför? Har för mej att de flesta som fotar nattfoto med färg kör med dia?
 
Michael Kjörling ( skrev:


ska man verkligen behöva exponera i flera minuter för att få en bra bild utomhus på kvällen/natten? Det låter väl långt för mig.

--------------------------------------------------

Nattfoto med dia brukar funka med tider mellan 1-3 timmar.
Lämnar inget brus,inte batteritorsk eller missfärgade hörn osv.
Såå,klarar du dig med några minuter för att få ett bra resultat så ska du vara j-vligt nöjd!
 
mkjo skrev:
Jag hade tänkt prova lite nattfoto men stötte på patrull med min kameras ljusmätare...

Använder normalt ISO 100 negativfilm (Reala) och överexponerar ca 1/3 steg. På dagarna ger detta riktigt fina bilder, men när jag ställde mig på balkongen för att se ungefär vilka tider som behövs för nattfoto så fick jag tji. Med mitt 35 mm på f/2.0, en sekund och ISO 6400 (vilket är den högsta exponeringen som kamerans ljusmätare kan ställas in på) så får jag fortfarande indikering om underexponering! Väggen som jag siktade på är målad vit och enligt min högst subjektiva bedömning aningen mörkare än normalgrå nu på kvällen med ljus dels inifrån lägenheten, dels från gatlyktor. När jag räknade om detta till ISO 100 fick jag det till 64 sekunder.

Jag har stativ och trådutlösare, så långa tider är inget större problem. Men ska man verkligen behöva exponera i flera minuter för att få en bra bild utomhus på kvällen/natten? Det låter väl långt för mig. Jag letade lite i bildpoolerna men de få nattbilder jag hittade har ingen EXIF-information om exponeringen, så där får jag ingen hjälp.

Någon som är bekant med nattfotografering och kan kommentera?


Såg rubriken och,
skriver, Affe J bör veta...

Så läste jag litet längre ned i tråden!
Ok! :)

God natt! :)
 
tumregel 8

När jag började fota för många år sedan fick jag lära mig en tumregel för nattfoto.
Det är tumregel 8;
8 sekunder slutartid på bländare 8. Vid ISO 100 vill säga.
Har testat det med digitalen och det funkar ganska bra där också. Den är inte heltäckande men som sagt en bra tumregel.

Hans
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.