Annons

Nattfoto med Ficklampa..några frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Det funkar ganska exakt som blixtljus eftersom belysningstiden är kortare än exponeringstiden.
Belysningstiden för varje detalj alltså, man kan i stort ha lampan igång hela tiden och ändå inte påverka de delar som är obelysta.
Det blir bländare och ISO som styr hur mycket ljus som går åt av lampan man målar med.

En grundexponering av de obelysta delarna är alltså nödvändig om man inte ska bli tvungen att "måla" alltihop.

Det är gräsligt roligt att måla med ljus på det här sättet och faktum är att denna lilla tråden inspirerade mig till ett vackert och gemytligt litet porträtt.
Bländare 11 ISO 100 och t=30s hemma i kolmörka sovrummet med månen i bakgrunden.
Manuellt fokus med lampan på och korta duttar med en 29kr LED-lampa av märket Ansmann inköpt hos Lillebabbs :)
 

Bilagor

  • IMG_9428_close_4x3_400px.jpg
    IMG_9428_close_4x3_400px.jpg
    27.7 KB · Visningar: 630
Det funkar ganska exakt som blixtljus eftersom belysningstiden är kortare än exponeringstiden.
Belysningstiden för varje detalj alltså, man kan i stort ha lampan igång hela tiden och ändå inte påverka de delar som är obelysta.
Det blir bländare och ISO som styr hur mycket ljus som går åt av lampan man målar med.

En grundexponering av de obelysta delarna är alltså nödvändig om man inte ska bli tvungen att "måla" alltihop.

Det är gräsligt roligt att måla med ljus på det här sättet och faktum är att denna lilla tråden inspirerade mig till ett vackert och gemytligt litet porträtt.
Bländare 11 ISO 100 och t=30s hemma i kolmörka sovrummet med månen i bakgrunden.
Manuellt fokus med lampan på och korta duttar med en 29kr LED-lampa av märket Ansmann inköpt hos Lillebabbs :)

Det här var ju en häftig bild, speciellt som du berättar att det är månen i bakgrunden. Har ljusmålat många bilder med billiga ficklampor. Det har inte med priset på lampan att göra, utan hur man fördelar ljuset. Som med fotografi, det har förvånansvärt lite med priset på kameran att göra :)
 
har precis varit ute och tagit några night shots
vet ej hur dom vart men troligen bara halvbra.

har ej fått fjärrutlösaren så jag kunde inte gå ifrån kameran och "måla"
sen hade jag en för svag ficklampa..väntar på Mag lite Mini som sagt.

postar ev några bilder här om det vart nåt att hänga i granen :)
 
Om du kan vänta två veckor så finns det billiga och extremt starka ficklampor på dealextreme. Modeller med T6 lysdiod är starkast tror jg, jag såg även någon modell med flera T6 i samma ficklampa. Allt är fraktfritt i butiken.
http://www.dealextreme.com/c/cree-flashlights-901?page=1&pagesize=52&pagesort=releasedate

Edit Hittade 5xT6
http://www.dealextreme.com/p/fandyf...-5-mode-white-led-flashlight-3-x-18650-110757
och 3xT6
http://www.dealextreme.com/p/fandyf...-memory-white-led-flashlight-2-x-18650-110758
 
Senast ändrad:
Blandar man inte ljus av olika temperatur är inte heller JPEG något problem. Går utmärkt att färgbalansera, till skillnad mot vad många rawentusiaster hävdar. Det hela beror på hur man fotograferar. Använder man ficklampan som huvudljus och inte tar in något naturligt ljus i bilden från omgivningen låter sig ju bilden vitbalandseras även med kallt ledljus. Låter man däremot omgivningens ljus komma in i bilden föredrar jag själv glödlampsljus. Men led kan också bli effektfullt, men omgivningens ljus blir då väldigt varmt om man vitbalanserar ledljuset mindre kallt.

Tänker man sig att dutta ljuset i korta impulser är ju inte en Mini Mag Lite så bra, då den har en minst sagt bänglig av- och på mekanism genom att man måste använda båda händer för att skruva på den. Då är nog en lampa med tryckknapp att föredra. Å andra sidan kan man ju ha igång lampan hela tiden och bara rikta den dit man vill ha den korta intervall. Kanske skymma den med handen emellan om man känner för det. Möjligheterna och variationerna är stora. Har man en väldigt stark lampa är kanske en tryckknapp bra, då man då kan dutta korta impulser enklare.

Men allt detta är ju ett stort utrymme för tyckande och smak. Man får skaffa sig det ljus och de rutiner vid fotograferingen man själv trivs med för att uppnå de bilder man tänkt sig.
 
Fredrik har ju helt rätt om färgtemperatur i jpg/raw och även om man släpper in allmänt ljus/naturligt ljus.
Jag brukar dock som ni säkert sett på mina bilder göra flera exponeringar som jag senare lägger ihop i PS och på det viset så gör jag tex en exponering med bara det naturliga ljuset och sedan exponeringar som är så pass korta att det naturliga ljuset inte hinner spela in.
Detta kan ju bli ett problem när det inte är becksvart ute tex. sommarnätter, då ljussätter jag exponeringarna med blixtar istället för att enbart ljussätta vad jag vill och slippa det naturliga ljuset. Exempel på det:
http://farm4.staticflickr.com/3149/5835508181_14cd5afde7_b.jpg
 
inte en nattbild - men tagen i ett maskinrum på en bio. Således mörk....
Belysningen utgörs av en SF Kroma med blå dioder. Dvs inget filter.
Rätt lång slutartid och högt ISO då den är tagen på frihand - samtidigt som jag höll ficklampan.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/73/73ada831612ec5fb1fc61f78acd4a118.jpg
/m

EDIT: Jag har även "målat" med andra ficklampor under mörker- nattfotografering. Bla har jag belyst en skogsridå för att lyfta denna mot förgrunden. Jag var inte fotograf vid tillfället utan lampskötare. Då var det dock låååånga tider och stativ som gällde:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.