** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nattfoto med DS

Produkter
(logga in för att koppla)

makari

Aktiv medlem
I helgen ska jag ut och traska i skogen och om vädret tillåter så tänkte jag testa på lite nattfoto. Fjärrutlösare och stativ är införskaffade så nu kan jag gå över 30s i exponeringstid :)

Nån som har testat Pentax' kameror på långa tider och har nåt att säga om det?

Vad jag har läst i forumet så har tydligen vissa kameror problem med att delar av bilden blir missfärgade vid långa exponeringar. Nån som har haft det problemet med D/DS/DL?

Hur mycket ström drar en expoenring på säg 5 minuter jämfört med en normal exponering? Väldigt mycket mer eller bara marginellt?

Andra tips som kan komma till pass?

Jag har nattfotat med DS, men inte på tider längre än någon sekund eller två. Jag är också nyfiken på att höra om någon testat detta.

Jag har fotograferat med min DS under flera minuter långa exponeringar. Det kallt ute då, så kameran drog ganska mycket batteri. det var ganska längesedan men jag tror den klarade några 20min exponeringar. En sak som är värd att tänka på är att brusreduseringen fördubblar tiden. Tar du en exponering på 20 min så kommer kameran behöva jobba i 40min.

Nu är jag även beväpnad med en uppsättning extra batterier ifall att.

Är inte brusreduceringens främsta uppgift att motverka "heta pixlar" och andra olinjäriteter som visar sig vid längre exponeringar snarare än att reducera vanligt brus? Gjorde några tester hemma och vid lägre iso så verkar det inte vara nån enorm skillnad med NR på eller av förutom ett fåtal blåa gröna och röda prickar,men vid högre iso och speciellt när det var riktigt mörkt så såg det ut som fan utanb brusreduceringen, fullt med blåa prickar över hela bilden, helt oanvändbart. :(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar