Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nattfoto - 1/10

Produkter
(logga in för att koppla)

thc

Avslutat medlemskap
Jag tänkte köra lite foto natten mot söndag, tänkte börja vid Ulriksdal och
sedan Djurgården, sedan vartefter nattsuddarna försvinner från City även åka dit.

Min tanke är att fota byggnader och miljöer på natten, stativ och långa slutartider.

Jag tror att det är lagom att börja vid 03-tiden på söndag morgon.

Någon som vill hänga på ?

Jag är ute efter bilder åt det här hållet:
http://www.swephoto.se/album/showpic.php?pic=album6/img/RF9X0633.jpg
http://www.swephoto.se/album/showpic.php?pic=album6/img/RF9X0653.jpg
http://www.swephoto.se/album/showpic.php?pic=album6/img/RF9X0907.jpg

Är det någon som har några tips på ställen/byggnader som gör sig bra på nattfoto ?

/TC

Åh, jag vill ju alltid fota, men på söndagen tillhör jag skaran som ska till Solvalla, så då vill jag helst inte vara helt urtrött, för då blir det inga bra bilder där. Så natten mot söndag får jag tyvärr avstå.

Om du byter till natten mot lördag är jag gärna med. Vi ska ju ut redan ikväll och blixtra i Drottningholmsparken, så då blir det några timmars vila mellan, och batteriladdning bara.

PS Snygga bilder i länkarna ovan!

Halloj Tomas

OM min fru tillåter det är jag defenitivt på, har blivit riktigt imponerad av dina nattbilder och blivit sugen på att göra egna! Återkommer under morgondagen.

mvh

Martin

Anna,
jag kan tyvärr inte ikväll/natten mot lördag.

Martin,
Lycka till med frun :)

Mikael,
det borde vi kunna ordna tycker jag.

/TC

Funderar på om jag ska ändra mig och åka med i alla fall, men jag har ingen aning om hu jag ska kunna ta mig till stan vid 03, det brukar ju inte direkt drälla av parkeringsmöjligheter... Någon som har nåågot bra knep-ställe?

Fasadbelysta ställen finns väl runt gamla stan, samt stadshuset, en del kyrkor, men jag vet inte riktigt vilka. Grönan är för säsongen, så där är nattfotot slut till nästa år.

Vad lyser vid Ulriksdag och på Djurgården?

Eftersom jag förmodligen inte hinner med något foto idag, så skulle detta eventuellt kunna vara något (om jag orkar upp). Frågan är då hur ni tänkt ta er till Ulriksdal. Bil till Ulriksdal och därefter med bil flytta er inåt stan, eller kommunalt till Ulriksdal och se'n till fots?
Att ta sig till Ulriksdal kommunalt för mig, från Bromma, innebär T-bana 02.19 mot stan, för att så småningom via buss 592 komma till Järva Krog 02:48. Därefter blir det fötterna en dryg halvkilometer. Åker jag bil tar det ca 10 min., men då måste man ju få med sig den vidare,...hm.

/P-O

Ja, det är samma funderingar som jag har. Inte åker jag nattbuss med hela kamerautrustningen inte, då är det väl någon spoling som slår en i huvet och tar alltihop...

Jag brukar ställa ifrån mig bilen precis där jag skall fota, det är inte så många P-vakter ute och rör på sig mitt i natten.

Om ni kan sammanstråla på ett ställe i Bromma så kan jag åka förbi och hämta upp er.

Skall strax fixa några bilder från Djurgården och Ulriksdal.

Hur länge tänkte du vara ute? Jag har ju Solvalla på söndagen och där ska man infinna sig 11.30 med nyladdade batterier, vilket innebär att jag absolut senast måste vara hemma 10.00, men helst 9.00 så att jag hinner sova en timme också.

P-O och jag bor hyfsat nära varanda, men inte på gångavstånd, Bromma är rätt stort.

Då blir det en skaplig omväg.
Om jag åker med, bestämmer det lite senare, kan jag plocka upp Anna. För mig är det ingen större omväg.

/P-O

P-O och jag kommer, vi tar en gemensam bil härifrån så slipper du starta en timme tidigare för att hämta oss och hinna tillbaka...

VI siktar på att vara på parkeringen vid Ulriksdagls slott klockan 03.00

Om ni ändrar något så kollar jag forumet här vid 02.00. Snart ska jag försöka lura mig själv att det är sovdags....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar