Annons

Nattbilder med bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan välja lång synktid och sen välja styrkan på blixten som anges på följande sätt: +/- välja -2...-1...0...+1...+2. Vid start så är den inställt på +-0. Väljer man +...så blir det ljusare på skärmen, väljer man - så blir det mörkare. Anvisningen är att justera blixtstyrkan genom att reglera där.

Ja men då har du ju allt som behövs :) Ställ den på -2 och testa och jämför med +-0. Det är inte säkert dock att denna justering räcker i alla lägen. Det beror på hur nära motiven i förgrunden är, och hur mörk bakgrunden är. Bakgrunden kan inte vara mörkare än att den långa synktiden hinner samla in tillräckligt med ljus för att exponera bilden i de områdena med denna metod.

Kolla vilken bländare som väljs på lång synktid i kombination med -2-läget för blixten. Är det inte största möjliga (lägsta möjliga siffra), kan du hämta hem bakgrundsljus också genom att ställa kameran i bländarförval (i det läge där du själv väljer bländare) och välja där, exempelvis 3,4 i vidvinkligaste läget. Du får dock experimentera lite för det kan hända att förgrunden då blir ännu mer överexponerad, beroende på hur blixten fungerar.

Den sista bilden är väl ett bra exempel på vad du vill åstadkomma? Om bilden är oskarp (lite svårt att se på denna lilla bild) så är det där stativet kommer in i bilden. Du får helt enkelt för lång exponeringstid för att kunna handhålla kameran då du försöker exponera i det befintliga ljuset.

Yes, det är just det som jag vill åstadkomma lite oftare och i olika miljöer och helst ganska skarpa bilder och inte lika mycket suddigt. Jag brukar använda lite av alla möjliga naturliga stativ på platser som man befinner sig.

Ja men då har du ju allt som behövs :) Ställ den på -2 och testa och jämför med +-0. Det är inte säkert dock att denna justering räcker i alla lägen. Det beror på hur nära motiven i förgrunden är, och hur mörk bakgrunden är. Bakgrunden kan inte vara mörkare än att den långa synktiden hinner samla in tillräckligt med ljus för att exponera bilden i de områdena med denna metod.

Kolla vilken bländare som väljs på lång synktid i kombination med -2-läget för blixten. Är det inte största möjliga (lägsta möjliga siffra), kan du hämta hem bakgrundsljus också genom att ställa kameran i bländarförval (i det läge där du själv väljer bländare) och välja där, exempelvis 3,4 i vidvinkligaste läget. Du får dock experimentera lite för det kan hända att förgrunden då blir ännu mer överexponerad, beroende på hur blixten fungerar.

Jag har testad lite på måfå tidigare och en del bilder blivit mycket bra och en del mindre bra. Oftast har det varit på kvällen eller natten och motiver varit personer i avstånd på några meter från kameran och bakgrunden kunde variera allt från några meter och tiotal meter.

Föreställ på en central gata i New York med all bakgrundsljus som finns där. Jag vill fånga mycket av det samtidigt som motiver (personen) finns med och syns helst ganska bra också.

Ska testa efter dina och de andras tips under midsommarledigheten.

Yes, det är just det som jag vill åstadkomma lite oftare och i olika miljöer och helst ganska skarpa bilder och inte lika mycket suddigt. Jag brukar använda lite av alla möjliga naturliga stativ på platser som man befinner sig.

Jag tror att du är lösningen på spåren. Själv använder jag sällan blixt, just för att den har en tendens att döda den naturliga stämningen. Ett sätt är att våga skruva upp ISO:t och i stället köra bilderna genom ett brusreduceringsprogram. Detta i kombination med naturliga stöd, eller tom bara armbågarna som stöd mot ett bord, gör att mycket av stämningen går att fånga. Detta tycker jag kan överväga kvalitetsförlusterna av högre ISO och brusreducering. Men det beror ju på vad man prioriterar i bilden.

Undersök var du tycker smärtgränsen för brus går. Tänk på att brus syns mer vid högre förstoring, men tokförstora inte bilden på skärmen om det inte är i den storleken du sedan tänker använda den.

Men är det på en öppen gata där inga stöd finns är nog blixten räddningen, speciellt om man vill skilja ut förgrunden från bakgrunden.

Edit: Folk som promenerar förbi kommer dessutom sannolikt att drabbas av rörelseoskärpa om du exponerar enbart i det befintliga ljuset. Blixten fryser rörelsen.

Jag vet att det var inga bra exempel detta med TVn, men vill ändå visa hur det kan se ut men och utan.

Menar du verkligen T.V. och inte A.V?
På A.V. kan jag välja bländare men inte tiden som väljs av kameran själv.
På T.V. kan jag välja tiden men inte bländaren som väljs av kameran själv.

På A.V. kan jag välja lång synktid och styrka på blixten
På T.V. kan jag inte välja lång synktid, men kan fortfarande välja styrkan på blixten.

Om jag ställer på T.V. då kan jag styra tiden men kan tyvärr inte välja lång synktid (eller så har jag inte upptäckt det ännu). Styrkan på blixten kan jag dock välja.

Sorry, jag menade givetvis Av!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar