Annons

Nattbilder med bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

FlashM

Medlem
Hej

Jag har en Canon SX200is som jag använder på semester, kväll/natt-bilder och fest och party.
Skulle uppskatta om jag kunde få tips på inställningar för att få bra bilder framförallt på kvällen/natten där bakgrunden finns med. Lite jobbigt att köra med "auto" då blixten slår till och alla människor blir ljusa men bakgrunden och miljön omkring blir helt svart. Utan blixt så blir det skakigt och inte vidare bra.

Min fråga bortser stativ eller extra utrustning då ofta så har man bara kameran med sig och inte hela väskan med prylar.

Lite om Canon sx200is finns att läsa på http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX200_IS/

Tack i förhand.

Hej

Jag har en Canon SX200is som jag använder på semester, kväll/natt-bilder och fest och party.
Skulle uppskatta om jag kunde få tips på inställningar för att få bra bilder framförallt på kvällen/natten där bakgrunden finns med. Lite jobbigt att köra med "auto" då blixten slår till och alla människor blir ljusa men bakgrunden och miljön omkring blir helt svart. Utan blixt så blir det skakigt och inte vidare bra.

Min fråga bortser stativ eller extra utrustning då ofta så har man bara kameran med sig och inte hela väskan med prylar.

Lite om Canon sx200is finns att läsa på http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX200_IS/

Tack i förhand.

Ställ in blixten på "lång synktid" eller motsvarande, så får du bilder med korrekt exponerad förgrund och även en bakgrund som inte är svart.

Hej

Tack i förhand.

Hær ær en bild tagen vid midnatt utan stativ (men med extern blixt): http://topptur.plattfot.com/#19.2
Lång slutartid i kombination med blixt. Det hjælper kanske med det resultat du søker, och av sammanfattningen jag læste i lænken du bifogat kan du sætta kameran på manuellt læge och då sjælv bestæmma slutartid.

Hær ær en bild tagen vid midnatt utan stativ (men med extern blixt): http://topptur.plattfot.com/#19.2
Lång slutartid i kombination med blixt. Det hjælper kanske med det resultat du søker, och av sammanfattningen jag læste i lænken du bifogat kan du sætta kameran på manuellt læge och då sjælv bestæmma slutartid.

Tack för svaret. Bilden du tog var mycket bra, men det jag önskar är egentligen lite mer av miljön och ljuset bakom. Kameran kan ställas manuellt men jag tycker att jag inte får riktigt bra bilder som jag önskar. Jag börjar lära mig och söker efter hjälp med inställningar som kan fungera för det mesta.

Se gärna på ett par bilder i min galleri. Ett med blixt och auto-läge och ett på manuell utan blixt.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=21808

Lite som på länken nedan:

http://www.canon.se/taenstory/#/powershotsx210is

Där finns två stycken nattbilder där bakgrunden är bra och tydligt.

Senast ändrad:
Jag är rädd för att det är omöjligt att få en bra bakgrund på kvällen/natten utan stativ. Det krävs helt enkelt för långa slutartider.

Det finns tre parametrar som styr hur mycket det omgivande ljuset kommer med i bilden. De är ISO, slutartid och bländare. Jag antar att du öppnat bländaren maximalt så där finns det inget mer att vinna. Då återstår ISO och slutartid. Du höjer ISO till så mycket som möjligt innan du tycker att det börjar bli för mycket brus med i bilden. Om det omgivande ljuset ändå påverkar för lite, det blir fortfarande för mörkt i bakgrunden, har du endast en parameter kvar och det är slutartiden. Öka den tills det blir lagom ljust.

Ovan förda resonemang tar ingen hänsyn till skakningsoskärpa eller rörelseoskärpa som uppstår pga lång slutartid. Sådan oskärpa kan man ofta stå ut med om den enbart syns i bakgrunden, det kan till och med bli effektfullt. Det betyder att huvudmotivet som är närmare kameran huvudsakligen ska belysas med blixtljus. Lättare att få till detta med ett huvudmotiv som är lite dunklare belyst än bakgrunde alltså. När du fått rätt inställning för bakgrunden kan du sätta blixten på automatik och du kommer att få en skarp exponering av huvudmotivet. Du behöver kanske använda lite minuskompensation på blixtstyrkan eftersom huvudmotivet antagligen inte är helt fritt från omgivande ljus.

Testa med att experimentera med olika inställningar redan nu i kväll!

Jag är rädd för att det är omöjligt att få en bra bakgrund på kvällen/natten utan stativ. Det krävs helt enkelt för långa slutartider.

Det är väl det jag fruktade men hade en liten förhoppning att på något sätt försöka via olika inställningar få en hyfsat bra bild iallafall.

Det blir lite vilseledande när man ser på Canons hemsida de bilder som är tagna och som ser ganska enkla ut att ta...

Tack för svaret. Bilden du tog var mycket bra, men det jag önskar är egentligen lite mer av miljön och ljuset bakom. Kameran kan ställas manuellt men jag tycker att jag inte får riktigt bra bilder som jag önskar. Jag börjar lära mig och söker efter hjälp med inställningar som kan fungera för det mesta.

Se gärna på ett par bilder i min galleri. Ett med blixt och auto-läge och ett på manuell utan blixt.

Lite som på länken nedan:

http://www.canon.se/taenstory/#/powershotsx210is

Där finns två stycken nattbilder där bakgrunden är bra och tydligt.

Varför kommer jag till "mina bilder" med den övre länken(?)

(Fattar inte ett piss) ??

... men om du gör som jag skriver så kommer det att fungera!

Har du ens provat? ;)

Du behöver inte krångla med manuella inställningar (om du inte vill...), ställ bara kamerans automatik på "lång synktid".

På de kompaktkameror jag har haft (inkl. en Canon) så fungerade det utmärkt.

Om kameran har ett motivprogram som heter "nattporträtt" eller nånting så tycker jag du ska prova på det. På enklare kompaktkameror kan det ju vara omöjligt att skilt ställa in bländare och slutartid (iso brukar man kunna ställa in, och i såna här fall är högsta iso som ger acceptabel bildkvalitet att föredra). Grejen är att du måste få till en ganska lång slutartid för att snappa upp det befintliga ljuset eftersom det är så svagt som sådant, och med hjälp av högt iso kan du förkorta slutartiden. Höjer du från iso 200 till 400 (dubblering alltså) kan du halvera slutartiden och få exakt samma exponering ("ljushet"), dock lite brusigare bild.

Blixten ser till att förgrunden blir rätt exponerad och fryser rörelserna så att förgrunden blir skarp. "Spökskuggor" kan dock ändå uppkomma om folk rör på sig för mycket under exponeringstiden och exponeringen av bakgrunden blir förhållandevis ljus.

... men om du gör som jag skriver så kommer det att fungera!

Har du ens provat? ;)

Du behöver inte krångla med manuella inställningar (om du inte vill...), ställ bara kamerans automatik på "lång synktid".

På de kompaktkameror jag har haft (inkl. en Canon) så fungerade det utmärkt.

Jag kan välja "lång synktid" i programautomatik-läge som förkortas med "P" i ratten.
I detta läge blinka en orangelampa på skärmen som klagar och ISO ligger på 250.

Första bilden är inställt på "P" och blixten på "lång synktid"
Andra bilden är inställt också på "P" fast blixten är avstängd helt.

Bilagor

• canon_top.jpg
    canon_top.jpg
    13.6 KB · Visningar: 838
  • IMG_0510 [800x600].jpg
    IMG_0510 [800x600].jpg
    18.5 KB · Visningar: 845
  • IMG_0511 [800x600].jpg
    IMG_0511 [800x600].jpg
    13 KB · Visningar: 840
Om kameran har ett motivprogram som heter "nattporträtt" eller nånting så tycker jag du ska prova på det. På enklare kompaktkameror kan det ju vara omöjligt att skilt ställa in bländare och slutartid (iso brukar man kunna ställa in, och i såna här fall är högsta iso som ger acceptabel bildkvalitet att föredra). Grejen är att du måste få till en ganska lång slutartid för att snappa upp det befintliga ljuset eftersom det är så svagt som sådant, och med hjälp av högt iso kan du förkorta slutartiden. Höjer du från iso 200 till 400 (dubblering alltså) kan du halvera slutartiden och få exakt samma exponering ("ljushet"), dock lite brusigare bild.

Blixten ser till att förgrunden blir rätt exponerad och fryser rörelserna så att förgrunden blir skarp. "Spökskuggor" kan dock ändå uppkomma om folk rör på sig för mycket under exponeringstiden och exponeringen av bakgrunden blir förhållandevis ljus.

Jag tänker primärt när man är på semester eller på andra platser där man vill få bakgrunden med i viss mån. Det tråkiga är att människor blir så ljusa och tydliga med bakgrunden är helt svart. Det jag vill fånga är de vackra miljörena, cafeér, gatuljus, etc, etc.

Det finns en knapp som heter "SCN" (kvällsmotiv" och när man väljer den så får man info "Ta vackra kvällsbilder med hjälp av stativ", och det vill jag undvika helst.

Några olika bilder med olika inställningar. Det jag vill ha är en bild där ljuset i rummet finns med på ett naturligt sätt och helst en bra skärpa också.

Bilagor

• IMG_2115 [800x600].jpg
    IMG_2115 [800x600].jpg
    27.9 KB · Visningar: 830
  • IMG_2116 [800x600].jpg
    IMG_2116 [800x600].jpg
    17.1 KB · Visningar: 819
  • IMG_1809 [800x600].jpg
    IMG_1809 [800x600].jpg
    22.2 KB · Visningar: 822
  • IMG_1781 [800x600].jpg
    IMG_1781 [800x600].jpg
    15.3 KB · Visningar: 826
  • IMG_1817 [800x600].jpg
    IMG_1817 [800x600].jpg
    18.3 KB · Visningar: 821
Senast ändrad:
Välj blixt med lång synktid och ställ ned blixtens ljusstyrka med exponeringskompensationen för blixten, om det finns sådan. Annars kan du prova lång synktid i kombination med att dra ner den vanliga exponeringskompensationen på min, det funkar på min kompakt då jag vill ha med mer av det naturliga ljuset (bakgrundsljuset). Antar att du inte har någon kontroll för att reglera blixteffekten direkt på kameran, annars är det denna du skall använda.

Det där är tyvärr inget bra motiv för att exemplifiera "lång synktid".

TVn ger ju ifrån sig ljus som kameran inte uppfattar som ett mörkt motiv.

Dessutom är inte avståndet till bakgrunden (väggen) lång. Du ville ju ha bakgrunden fint exponerad också, då kan du inte välja ett motiv där bakgrunden är 2 cm från huvudmotivet.

Du måste ha ett huvudmotiv hyfsat nära kameran (en person, tex. eller ett föremål) och bakgrunden en bit ifrån, då fungerar tekniken med "lång synktid" bäst. Sedan ska det givetvis vara rätt mörkt runtomkring också :)

Testa att ställa automatiken på "T.v." och välja en stor bländare, samt lång synktid på blixten.

Några olika bilder med olika inställningar. Det jag vill ha är en bild där ljuset i rummet finns med på ett naturligt sätt och helst en bra skärpa också.

Den sista bilden är väl ett bra exempel på vad du vill åstadkomma? Om bilden är oskarp (lite svårt att se på denna lilla bild) så är det där stativet kommer in i bilden. Du får helt enkelt för lång exponeringstid för att kunna handhålla kameran då du försöker exponera i det befintliga ljuset.

Angående den första bilden på TV:n så tycker jag det ser ut som om du verkligen fått med en del av det befintliga ljuset. TV-bilden syns bra, och rummet bakom är ungefär lika ljust som på bilden utan blixt. Detta samtidigt som det mörka i förgrunden och på väggen är upplyst av blixten. Men bilden ärväl inget typexempel på en bild med allt för blixtljusa personer i förgrunden och en svart bakgrund. Prova hitta något sådant motiv och experimentera.

Välj blixt med lång synktid och ställ ned blixtens ljusstyrka med exponeringskompensationen för blixten, om det finns sådan. Annars kan du prova lång synktid i kombination med att dra ner den vanliga exponeringskompensationen på min, det funkar på min kompakt då jag vill ha med mer av det naturliga ljuset (bakgrundsljuset). Antar att du inte har någon kontroll för att reglera blixteffekten direkt på kameran, annars är det denna du skall använda.

Jag kan välja lång synktid och sen välja styrkan på blixten som anges på följande sätt: +/- välja -2...-1...0...+1...+2. Vid start så är den inställt på +-0. Väljer man +...så blir det ljusare på skärmen, väljer man - så blir det mörkare. Anvisningen är att justera blixtstyrkan genom att reglera där.

Jag kan välja lång synktid och sen välja styrkan på blixten som anges på följande sätt: +/- välja -2...-1...0...+1...+2. Vid start så är den inställt på +-0. Väljer man +...så blir det ljusare på skärmen, väljer man - så blir det mörkare. Anvisningen är att justera blixtstyrkan genom att reglera där.
Blir resultatet bättre när du testar att använda den justeringen?

Det där är tyvärr inget bra motiv för att exemplifiera "lång synktid".

TVn ger ju ifrån sig ljus som kameran inte uppfattar som ett mörkt motiv.

Dessutom är inte avståndet till bakgrunden (väggen) lång. Du ville ju ha bakgrunden fint exponerad också, då kan du inte välja ett motiv där bakgrunden är 2 cm från huvudmotivet.

Du måste ha ett huvudmotiv hyfsat nära kameran (en person, tex. eller ett föremål) och bakgrunden en bit ifrån, då fungerar tekniken med "lång synktid" bäst. Sedan ska det givetvis vara rätt mörkt runtomkring också :)

Testa att ställa automatiken på "T.v." och välja en stor bländare, samt lång synktid på blixten.

Jag vet att det var inga bra exempel detta med TVn, men vill ändå visa hur det kan se ut men och utan.

Menar du verkligen T.V. och inte A.V?
På A.V. kan jag välja bländare men inte tiden som väljs av kameran själv.
På T.V. kan jag välja tiden men inte bländaren som väljs av kameran själv.

På A.V. kan jag välja lång synktid och styrka på blixten
På T.V. kan jag inte välja lång synktid, men kan fortfarande välja styrkan på blixten.

Om jag ställer på T.V. då kan jag styra tiden men kan tyvärr inte välja lång synktid (eller så har jag inte upptäckt det ännu). Styrkan på blixten kan jag dock välja.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar