Annons

Nattbild...vad har jag gjort för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad menar du är fel på bilden?
Tycker du den är väldigt mörk så pröva med att öppna upp bländaren mer.
F11 mitt i natten känns overkill om du inte riktar kameran mot månen tex.

Jag ville ju ha skärpa i hela bilden...därför F/11. ISO 100 för kornet. Men jag är inte nöjd ändå.
Bilden tagen med spegeluppfällning före skott med trådlös fjärrutlösare och stativ.

Eftersom jag är mer eller mindre novis inom foto så kan det vara kul att få veta vad jag gör fel , eller inte. Vill verkligen ha kritik för att lära mig mer.

Om jag själv tagit denna bild så skulle jag ha gjort det i raw.
Öppnat upp den i lighroom eller photoshop sedan dra bort en del av skuggorna.
Nikon D7100 har ju hyffsat bra dynamic range. Men annars tycker jag bilden känns aningen tråkig i stadsmiljö. Jag är mer en sådan som fotar landskap och helst när det är klar himmel så stjärnorna syns.

Vart har du satt skärpan?

Om jag själv tagit denna bild så skulle jag ha gjort det i raw.
Öppnat upp den i lighroom eller photoshop sedan dra bort en del av skuggorna.
Nikon D7100 har ju hyffsat bra dynamic range. Men annars tycker jag bilden känns aningen tråkig i stadsmiljö. Jag är mer en sådan som fotar landskap och helst när det är klar himmel så stjärnorna syns.

Vart har du satt skärpan?

Bilden är tagen i RAW. Tråkig miljö är det...det är bara en testbild från min balkong.
Grejen med att inte manipulera denna bild är att det var precis såhär det såg ut när jag tog bilden.
Skärpan (fokus) ligger lite överallt om man kollar i Nikon View.

Låter som att du använder automatiskt val av fokuspunkt. Herre gud för guds skull gör inte det, läs på om hur du använder manuellt val av fokuspunkt istället :)

Jo...det är just därför jag ställer frågor här. Jag är ju som sagt var mer eller mindre novis och vill lära mig mer , speciellt om min nya D7100. Men om jag vill ha ett skärpedjup som täcker hela bilden , är det inte bländaren som avgör i det läget?

Jag brukar alltid fota nattbilder med manuell focus, använd live view och zooma in, sen ställer du skärpan. Därefter bländar du ner. D7100 är ju lite larvig när det gäller ändring av f-stop i liveview, och du behöver mycket ljus för att ställa focus, så fullt öppen bländare gäller. Sen skall du inte vara rädd för att öka ISO över 100, d7100 klarar väldigt lätt iso 3200, vilket kan vara bra om man fotar natthimmel, då är ju Max slutartid 20-30sec som gäller, sen blir stjärnorna sträck istället för prickar!
Lycka till!

Jo...det är just därför jag ställer frågor här. Jag är ju som sagt var mer eller mindre novis och vill lära mig mer , speciellt om min nya D7100. Men om jag vill ha ett skärpedjup som täcker hela bilden , är det inte bländaren som avgör i det läget?

Jo det är bländaren, det har du förstått helt rätt :) I en översiktsbild med långt skärpedjup som denna så är inte fokusavståndet särskilt kritiskt. Däremot om du ska ta porträtt, macro, sport osv där fokus är extremt kritiskt så kan det gå helt åt skogen om du låter kameran bestämma placeringen av fokuspunkt. Det är ganska enkelt - kameran vet inte vad du ska fotografera - så om du vill ha kontroll över bilden, så måste du också ha kontroll över kameran!

Jag kan inte se några större fel med den bilden. Lagom exponerat både i skuggor och högdagrar. Möjligen kunde kompositionen vara bättre, nu blev det rätt mycket husvägg med till höger. Sedan ser ljusspåret nere på parkeringen lite lustigt ut. Där ser man tydlig oskärpa där bilen har stått.

Jag kan inte se några större fel med den bilden. Lagom exponerat både i skuggor och högdagrar. Möjligen kunde kompositionen vara bättre, nu blev det rätt mycket husvägg med till höger. Sedan ser ljusspåret nere på parkeringen lite lustigt ut. Där ser man tydlig oskärpa där bilen har stått.

Kompositionen är ingen komposition...bara en ren testbild som skulle spegla den rent tekniska biten. Bilen som parkerar dök bara upp. oskärpan på bilen beror ju självklart på väldigt lång slutartid med anledning av ISO 100.

Nikon D7100 VR 16-85 f/3.5 5.6 ISO 100 25s-f/11

Om jag fattat det rätt så vill du ha skärpa på hela bilden. På min skärm så ser räcket ut att vara väldigt skarpt och sedan blir det suddigare längre bort. Det får mig att tro att du lagt fokus på räcket eller i dess närhet. Med en lliten bländare så kan du lägga in fokuspunkten längre in i bilden (en tredjedel som tumregel). skärpedjupet räcker ändå till att få skarpt en bra bit hitom det. Dock kanske inte på räcket som är väldigt nära kameran.

Så hade du fotat med något annat mellan kameran och bilarna (men inte så nära som räcket) så hade du nog fått ett annat resultat givet att du haft kameran på stativ, spegeluppfällning, ingen vind, fjärrutlösare och stått still på balkongen :) Mvh Mikael

Om jag fattat det rätt så vill du ha skärpa på hela bilden. På min skärm så ser räcket ut att vara väldigt skarpt och sedan blir det suddigare längre bort. Det får mig att tro att du lagt fokus på räcket eller i dess närhet. Med en lliten bländare så kan du lägga in fokuspunkten längre in i bilden (en tredjedel som tumregel). skärpedjupet räcker ändå till att få skarpt en bra bit hitom det. Dock kanske inte på räcket som är väldigt nära kameran.

Så hade du fotat med något annat mellan kameran och bilarna (men inte så nära som räcket) så hade du nog fått ett annat resultat givet att du haft kameran på stativ, spegeluppfällning, ingen vind, fjärrutlösare och stått still på balkongen :) Mvh Mikael

Om du har använt autofokus där kameran själv väljer fokuspunkter (det lät så i ett tidigare svar) så prioriteras fokus på de föremål som är närmast kameran, som t ex balkongräcket. Vill du ha bättre skärpa på föremål längre bort så använd hellre en fokuspunkt, t ex den i mitten, och se till att den riktas mot det du vill ha skarpt.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto