Annons

Nationalparker USA

Produkter
(logga in för att koppla)

roding

Aktiv medlem
Funderar på att börja planera en resa redan nu inför juni-juli nästa år. Yellowstone och Yosemite med mera känns intressant. Men är det en bra årstid att åka dit? Bra tips ang boende? Bra tips ang allt möjligt? Det är inte att betrakta som en ren fotoresa men bra nära :)

mvh
Magnus
 
Då det gäller "rena" fotoresor är www.photographamerica.com ovärdelig. Jag har vid ett flertal tillfällen fotograferat nationalparker i USA. Och den ABSOLUT bästa informationen fick jag från denna hemsida. Man beställer ett litet häfte, eller en PDF-fil, om den aktuella platsen man vill besöka, för en billig peng, och får massor av nyttig information, även om boende och sånt.
OBS, räkna med MKT turister jun/jul. September/oktober är klart bättre. Inte lika varmt, och inte alls så mycket turister att trängas med.
mvh, Håkan Strand
 
Jag skulle vilja påstå att Juni-Juli inte är den bästa tiden för att besöka Yosemite iaf. Dels så är parken känd bl.a. för sina vattenfall som vid det laget inte är speciellt spektakulära, om inte helt uttorkade. Vattenfallen är som mest aktiva på våren då de är fulla med smältvatten från bergen runt omkring. Det är även då som växtligheten frodas som bäst. Jämför Sverige på våren och i Juli under en torr sommar.

Dessutom är sommaren högsäsong för "vanliga turister", det är mycket folk och allmänt trångt.

Därmed inte sagt att det inte går att fotografera där i Juni-Juli. Parken är ju spektakulärt storslagen året runt, men den "bästa" tiden ur fotosynpunk är nog snarare april-maj.
 
tack bägge. några andra tips, kanske i andra delar av usa/canada som lämpar sig bättre för juni-juli. har inte så mkt att välja på med tidpunkter och det :)
 
Att åka längs Kaliforniens kust på Highway One är riktigt fränt. Det funkar säkert även på sommaren, men det kanske är mycket trafik då. Vet ej säkert.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:California_State_Route_1_Looking_North.jpg

Jag inbillar mig att även de kustnära redwood-skogarna är sevärda på sommaren. T.ex. "Big Basin Redwoods State Park".

Las Vegas är värt ett besök bara för att det är ett så absurt ställe, men det kanske inte passar om det är en naturfotoresa du är ute efter.

Jag har lite mer urbana bilder från min senaste Kalifornienresa här:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=110824
 
Västkusten är i mitt tycke sämst på sommaren, klart bättre på våren, iaf vädermässigt.

Jag blev grymt besviken med ca 15 grader varmt i juni när jag var i krokarna då. Resten av USA har jag mindre erfarenhet av (i juni/juli), tyvärr.
 
Ja, här i södra Kalifornien kan vädret vara lite sådär i juni, det är ju inte utan anledning som det kallas för "June Gloom". Men å andra sidan är ju klarblå himmel inte det roligaste fotovädret heller.

Jag skulle rekommendera ett bila längs kusten på västkusten, som någon rekommenderade, och försöka täcka in både Kalifornien och Oregon om tiden räcker till det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.