Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nationalparker i västra Canada/USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Svante

Aktiv medlem
Hej,

Funderar på att besöka nationalparkerna Jasper och Banff (Canada) samt Yellowstone i sommar. Är framföra allt ute efter att fotografera djur och landskap.

Tacksam för tips.

Hälsningar,
Svante

Har varit i Banf och Yellowstone för ganska många år sedan. Kan säga att det är svårt att misslyckas med landskapsbilderna. Möjligen är problemet att det blir banalt vacker vart man än riktar kameran.

Ett tips är att promenera mer än två minuter från parkeringsplatsen, så har man naturen för sig själv.

Då fanns det bra campingplatser överallt. Mycket billiga och lugna med gott om utrymme för tält och bil, med eldstad och campingbänk till varje plats. Om man inte gillar att bli väckt av någon med gevär låter man bli att vildcampa.

All mat ska förvaras säkert, tvättbjörnar, svartbjörnar, jordekorrar och andra är pigga på att stjäla. Förvara mat inlåst i bilen eller upphängt i träd. Ta med ett långt rep.

Och det finns massor med natur utanför parkerna. Vi bilade från San Fransisco till Alaska och det blev bara veckrare och vackrare för varje mil hela vägen.

Har du fler frågor får du gärna specifisera dem!

Stina.D skrev:
... Kan säga att det är svårt att misslyckas med landskapsbilderna. Möjligen är problemet att det blir banalt vacker vart man än riktar kameran.

Ett tips är att promenera mer än två minuter från parkeringsplatsen, så har man naturen för sig själv.
...

Håller med om allt Stina skrev.

Kan dessutom tipsa om Glacier National Park i Montana och North Cascades i Washington. Kanske inte lika kända namn, men minst lika vackert.

När ni åker genom Klippiga Bergen kan det också vara en bra idé att stanna här och där även om det inte är en camping eller parkering utan bara i väggrenen om det finns plats, det finns gott om ställen om man bara går en liten bit från vägen längs frasier river m.m. i Kanada. Jag och två kanadensiska vänner åkte genom Banff/Jasper sommaren 2000 och då gjorde vi så... hittade en hel del vackra dalgångar och floddelar, tyvärr var jag inte fotointresserad då, så det blev inga bilder tagna...

Missa inte Jasper Tramway, http://www.jaspertramway.com/ , om ni får chansen att åka den kommer ni att få se Banffs/Klippiga Bergens storslagna natur från ovan, det är en riktig upplevelse! Plus att restaurangen högst upp är rätt bra om jag inte minns helt fel...

Hur mycket kommer ni att åka runt i BC/Californien? Kommer ni att komma iväg till t.ex. Vancouver också?

Låter som en riktigt härlig resa! Jag ska nog göra en liknande sommaren 2007 hoppas jag! Blir isåfall mitt fjärde besök i Kanada. Då ska jag förmodligen åka sträckan Vancouver(BC)-Jasper-Calgary/Edmonton(Alberta)-Grand Prairie(Alberta)-Prince George (BC)-Kitimat (BC), och då kommer kameran att vara med i högsta hugg!
//Milan :)

Tack för alla svar!

Jo, jag hade tänkt hinna med Vancouver med omgivningar och även någon mer NP på vägen.

Har varit i en hel del andra NP i USA och visserligen sett fantastiska landskap men mycket lite djurliv. Kan man ha högre förhoppningar här?

Har sneglat lite på "färdigtuggade" resor som footloose.com. Är det någon som rest på något liknande?

Hälsningar,
Svante

Ja, i Yellowstone ser man djur. Man stannar när man ser många bilar samlade för där är det djur.
Den stora mängden besökare gör det både enkelt att hitta och sen svårt att fotografera utan att få med alla turister på bilden.
/Erik

Det finns också massor att se i/kring Vancouver, det var därför jag frågade. Se till att komma upp till Simon Fraser University och så finns det en restaurang nära SFU med helt fantastisk utsikt över Vancouver och närliggande områden (kan dock vara rätt dimmigt och molnigt, vilket gör att sikten blir dålig, ett par bilder finns i min portfolio).
I Vancouver finns Stanley Park (Lionsgate Bridge/inloppet mot stilla havet, Siwash Rock m.m.), Gastown, Granville Island (och Granvill Market) och Chinatown att se (deras Chinatown är inte lika fräscht som San Franciscos, men det finns en del kul att se), om det finns tid kan man också ta en sväng ut till Vancouver Island och Victoria.
Det var bara lite av allt som finns vid Vancouver, jag har inte ens nämnt städerna runt omkring typ Port Moody, Coquitlam m.m.
//Milan :)

Olympic National Forest

Ett tillägg till alla andra fina platser är Olympic National Forest utanför Seattle, WA.).

http://www.fs.fed.us/r6/olympic/

En tempererad regnskog som är fuktig, mossig, drömlik och full av stora träd. Närgångna gråskrikor och andra trevliga skogsfåglar hänger omkring.

Har du tid så varför inte!
/johan

Icefields Parkway

Carl Svante skrev:
Har varit i en hel del andra NP i USA och visserligen sett fantastiska landskap men mycket lite djurliv. Kan man ha högre förhoppningar här?

Har sneglat lite på "färdigtuggade" resor som footloose.com. Är det någon som rest på något liknande?

Japp jag har gjort ett par resor med TrekAmerica, dom är ungefär likadana. En av resorna till de Klippiga Bergen i Kanada, faktiskt, och jag har saknat tillbaka sen dess... Men, för att prata om arrangören, så jag vet inte hur det lämpar sig för nån "riktig" fotografi. Man följer gruppen i stort sett hela tiden, visst går det att göra grejer själv också men vill man koncentrera på att fota 100% då tvekar jag om sån där researrangör funkar för ändamålet. Jag har planerat att åka tillbaka nån gång men då ska jag hyra bil själv och möjligen anlita nån lokal fotograf som kan hjälpa med att hitta de bästa fotoställe (jag hittade faktiskt en fotograf/guide som var ursprungligen från Sverige... tyvärr har jag tappat bort hans website). Men sånt där kostar förstås.

Mitt tips för resan: Icefields Parkway. Den mest fantastiska vägen jag har nånsin sett i hela mitt liv!

Djur finns det överallt... man kan inte undvika att se dem. Och vi försökte inte ens att leta efter dem.

Angående tidpunkten, försök att undvika juli och augusti. Turister överallt... ;)

Jag önskar dig lycka till med resan och måste erkänna att jag är avundsjuk... Jag bara måste se Jasper och Banff igen, med en kamera i hand!!

Om du har mer frågor angående TrekAmerica så hjälper jag gärna till, mejla mig!

Mvh

Minna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar