Annons

Nationalparker i Indien

Produkter
(logga in för att koppla)

nurret

Medlem
Då var flygbiljetterna bokade till New Delhi då :)
Nu försöker vi knåpa ihop en trip i landet med fokus på naturfoto. Frågan är vilka parker man ska satsa på, någon som har varit där och kan tipsa?
Funderar på Ranthambore och Jom Corbett liksom Bharatpur, Keolado fågelreservat. Men det finns ju så mycket. Verkar som Kahna och Bandavgarh verkar bra också men ligger ju lite längre bort från Delhi...

Som sagt, någon som har några tips?

Då var flygbiljetterna bokade till New Delhi då :)
Nu försöker vi knåpa ihop en trip i landet med fokus på naturfoto. Frågan är vilka parker man ska satsa på, någon som har varit där och kan tipsa?
Funderar på Ranthambore och Jom Corbett liksom Bharatpur, Keolado fågelreservat. Men det finns ju så mycket. Verkar som Kahna och Bandavgarh verkar bra också men ligger ju lite längre bort från Delhi...

Som sagt, någon som har några tips?

Jag har bara varit i Corbett. Jag tyckte det var bra. Tyvärr såg vi inga tigrar, som jag hade hoppats på - men mycket annat. Ett tips tror jag är att stanna flera dagar i reservatet, för att kunna vara på rätt plats vid rätt tid på dygnet.

Jag såg nyligen nått program på svt (Fridlyst heter det tror jag) när Mattias Klum var i Corbett tillsammans med komikern Anders Jansson och hans dotter. Det kanske finns på svt play eller nåt.

/Jonas

Under februari 2011 var jag på en 4 veckors fotoresa i dessa trakter. Flög till Delhi och besökte sedan Varanasi, Bandhavgarh NP, Chambal Safari Lodge, Agra, Keoladeo Ghana NP (Bharatpur), Sultanpur och sedan tillbaka till Delhi för flyg hem.

Nu vet jag inte hur läget är i Keoladeo just nu, men parken har tyvärr brottats med en hel del problem det senaste deceniet på grund av den låga tillgången på vatten. Vet inte hur långt planerna/arbetet har kommit med en pipeline för vattentillförsel från Chambalfloden. Vid mitt besök fanns det dock tillräckligt med vatten för många våtmarksfåglar, men vad jag förstått så är parken ändå långt ifrån sina glansdagar. Dock en intressant plats för en fågelintresserad och om det inte finns tillräckligt med vatten så kan man ändå uppleva en hel del fåglar och djur.

http://www.flickr.com/photos/daniel_stenberg/sets/72157626239101566/

Bandhavgarh är känt för att ha den största denciteten av tigrar i hela Indien och därigenom en av de bästa parkerna att få närkontakt med den randiga katten. Med en trög start så fick vi till slut se 7 st individer vid 9 olika tillfällen. Vi åkte sammanlagt ut på 12 safariresor i parken - både morgon och kväll. Även fast tigrarna är showens stjärnor så får man möjligheten att komma nära många andra djur och fåglar. Vi hade även turen att få se leopard.

http://www.flickr.com/photos/daniel_stenberg/sets/72157626239093238/

Chambal är en flod som tillslut rinner ut i Ganges. Den räknas som en av de renare i Indien och är därför hemvist till de starkt hotade gangesdelfinen (fick se 3 st) och gavialen (fick se rätt många). Ca 7 mil öster om Agra ligger Chambal Safari Lodge (här bor man riktigt bra), som anordnar båtturer på floden. Självklart ser man här en hel del fåglar, bland annat de rödlistade arterna indisk saxnäbb och flodtärna, men även andra våtmarksfåglar men även rovfåglar.

http://www.flickr.com/photos/daniel_stenberg/sets/72157626152532147/

Mer ny info om tigerparkerna har nog Stefan "Oscar" Oscarsson i våras var i både Bandhavgarh och Khana, han är medlem här på FS och svarar säkerligen om du har några frågor.

Återkom gärna om du har något du vill fråga om...

// Daniel

Tackar för inlägget Daniel. Kul och inspirerande med alla fina bilder.

Verkar som vi ska göra en minivariant av din resa; New Delhi - Keoladeo - Agra - Bandhavgarh NP-Chambal Safari Lodge-New Delhi. Men vi får hålla till godo med tio nätter. Åker nu på måndag :)
Får rapportera status på Keoladeo när vi kommer hem.

//Maths

Nu vet jag inte hur läget är i Keoladeo just nu, men parken har tyvärr brottats med en hel del problem det senaste deceniet på grund av den låga tillgången på vatten. Vet inte hur långt planerna/arbetet har kommit med en pipeline för vattentillförsel från Chambalfloden. Vid mitt besök fanns det dock tillräckligt med vatten för många våtmarksfåglar, men vad jag förstått så är parken ändå långt ifrån sina glansdagar. Dock en intressant plats för en fågelintresserad och om det inte finns tillräckligt med vatten så kan man ändå uppleva en hel del fåglar och djur.

// Daniel

Upplevde det som det är mycket vatten i Keoladeo just nu (var där förra veckan). Minns inte exakt hur det var för 15 år sedan då jag var där första gången men någon vattenbrist var det inte. Hoppas dom släpper på vatten i fortsättningen också!

Jag planerade att åka till Indien i höstas (i börja av novermber) med bl.a. 3-4 dagar i Ranthambore. I början av september när jag precis skulle boka flyg och lodge så fick jag veta att högsta domstolen i Indien hade förbjudit all turism i nationalparkerna tills vidare. Ärendet skulle tas upp i slutet av september, men sköts upp till mitten av oktober och eftersom jag inte kunde flytta min semestervecka så hade jag vid det laget redan bokat en alternativresa.

Såvitt jag vet så blev beslutet att turism tilläts, men med en del begränsningar mot tidigare. Nån här som vet hur illa det är? Jag har nog tänkt att göra ett nytt försök i höst om inte begränsningarna är alltför stora.

Jag planerade att åka till Indien i höstas (i börja av novermber) med bl.a. 3-4 dagar i Ranthambore. I början av september när jag precis skulle boka flyg och lodge så fick jag veta att högsta domstolen i Indien hade förbjudit all turism i nationalparkerna tills vidare. Ärendet skulle tas upp i slutet av september, men sköts upp till mitten av oktober och eftersom jag inte kunde flytta min semestervecka så hade jag vid det laget redan bokat en alternativresa.

Såvitt jag vet så blev beslutet att turism tilläts, men med en del begränsningar mot tidigare. Nån här som vet hur illa det är? Jag har nog tänkt att göra ett nytt försök i höst om inte begränsningarna är alltför stora.

I det stora hela fungerar tigerturismen som tidigare, dock med den skillnaden att man har (kraftigt) reducerat antalet jeepar som släpps in i reservaten vid ett och samma tillfälle. Kontentan av det blir att man måste boka sin Indienresa/tigertrippar ännu tidigare för att garanteras plats (dvs det blir nu snabbare fullbokat).

/Oscar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar