Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NAS eller Mac Mini som back-up/mediaserver?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har följt diverse NAS-relaterade trådar här på forumet och har väldigt svårt att bestämma mig ifall jag ska skaffa en NAS eller inte.

Jag vill använda den till följande:
• Bildarkiv
• Mediaserver for film och musik (gärna kunna streama till exempelvis PS3, extra plus om den kan streama bildarkivet till Iphone)
• Back-up av rubbet, minst en kopia.
• Den ska vara påslagen 24/7.

Jag är inte speciellt datakunnig och är orolig att om jag inte får en NAS att fungera som jag vill så är jag kunskapmässigt rökt. Jag är inte heller speciellt intresserad av att nörda in i NAS-djungeln, utan vill helst "bara att det ska fungera" direkt ur lådan.

• Ska jag köpa en NAS för detta? Billig eller dyr?
• …eller ska jag köpa en Mac Mini (kör Mac annars och är hemma i OSX) och externa hårddiskar till den som back-up?

Vad tycker ni? Alla råd och tips är välkomna!

Jag har en MacMini som mediadator vid stora tv,n. Den har en egen nätverksdisk för slaskfiler dvs sånt som ses en gång o sedan slängs.
En Timecapsule sköter trådlösa nätverket och håller reda på min TimeMachine.
På USB-tråd från TC hänger ett antal USB-diskar.
På nätverket med tråd från TC har jag en NAS.
Till sovrumsteven sitter en AppleTV2 kopplad som kan hantera alla filer på de olika diskarna efter jailbreak.
I Minin snurrar PLEX server som delar ut alla bilder och filmer till PLEX app i paddan.
Alla ser alla och så länge våra MBP är öppna och igång så når man dessa oxå, dels via hemmadelning men oxå PLEX server.

Airplay är bonus, funkar till minin m h a Airfoil.

Och spel på padddan via airplay till ATV2 ger lite extra action i sovrummet.

1. DS212j borde vara ett bättre köp mer minne och snabbare processor.
2. 2 st SATA-600 2.0TB 5400RPM 64MB Western Digital Caviar Green

Har inte haft ett enda stop sedan oktober förra året då jag köpte den.

Kör som en ovanstående talare med macmini (med plex) brevid tvn. Den hämtar film från nasen (netgear readynas duo - köp inte!) som står i tvättstugan. Rätt smidigt! ATV2 står vid en annan tv och även den har plex och streamar film från både nasen och från min brors server. :)

Allt styr såklart via iphone, ipad eller vad som ligger närmast till hands.

I efterhand så skulle jag lagt lite mer pengar på nasen och köpt den som kan agera som en äkta plex-server istället för som nu bara agera datalagringsplats... Det är därför jag skrivit "köp inte" lite längre upp.

En NAS är faktiskt enklare att sätta upp än en dedikerad server. Jag rekommenderar Synology helhjärtat. De har även applikationer för att strömma ljud/bild (inte video) även över internet.
Jag hade köpt en Synology 212+ idag för att vara lite "future proof".

Däremot kommer den inte lösa streaming av bild till din PS3 på ett bra sätt (om du tänker på MKV-filer). utan där behöver du något annat (alternativt en dator igång som kodar om). PS3 är egentligen inge bra när det kommer till mediavisning.

Tänl på att det sitter 2.5" diskar i Mac Mini (och bara en i de billiga).

En NAS och en Boxee löser nog alla dina problem (om du vill streame:a allt) tror jag :)
Är du inkörd i Apple-träsket så kanske du vill ha en AppleTV istället.

Jag har följt diverse NAS-relaterade trådar här på forumet och har väldigt svårt att bestämma mig ifall jag ska skaffa en NAS eller inte.

Jag vill använda den till följande:
• Bildarkiv
• Mediaserver for film och musik (gärna kunna streama till exempelvis PS3, extra plus om den kan streama bildarkivet till Iphone)
• Back-up av rubbet, minst en kopia.
• Den ska vara påslagen 24/7.

Jag är inte speciellt datakunnig och är orolig att om jag inte får en NAS att fungera som jag vill så är jag kunskapmässigt rökt. Jag är inte heller speciellt intresserad av att nörda in i NAS-djungeln, utan vill helst "bara att det ska fungera" direkt ur lådan.

• Ska jag köpa en NAS för detta? Billig eller dyr?
• …eller ska jag köpa en Mac Mini (kör Mac annars och är hemma i OSX) och externa hårddiskar till den som back-up?

Vad tycker ni? Alla råd och tips är välkomna!

Däremot kommer den inte lösa streaming av bild till din PS3 på ett bra sätt (om du tänker på MKV-filer). utan där behöver du något annat (alternativt en dator igång som kodar om). PS3 är egentligen inge bra när det kommer till mediavisning.
QUOTE]

Dessutom låter en PS3 galet mycket. Även den nya slim-varianten låter för mycket tycker jag. Däremot är ATV2 och macminin istortsett helt tysta. ATV2'an är ju billig dessutom. :)

QUOTE]

Dessutom låter en PS3 galet mycket. Även den nya slim-varianten låter för mycket tycker jag. Däremot är ATV2 och macminin istortsett helt tysta. ATV2'an är ju billig dessutom. :)

Och snart kommer ATV 3 :)

En NAS är faktiskt enklare att sätta upp än en dedikerad server. Jag rekommenderar Synology helhjärtat. De har även applikationer för att strömma ljud/bild (inte video) även över internet.
Jag hade köpt en Synology 212+ idag för att vara lite "future proof".

Tänl på att det sitter 2.5" diskar i Mac Mini (och bara en i de billiga).

En NAS och en Boxee löser nog alla dina problem (om du vill streame:a allt) tror jag :)
Är du inkörd i Apple-träsket så kanske du vill ha en AppleTV istället.

Tack för tipsen! Det lutar nog åt en NAS i dagsläget.
Med "streaming av bild till din PS3 på ett bra sätt", menar du då att PS3 inte klarar alla videoformat? Eller att själva streamningen inte fungerar?
En Boxee eller Apple TV kanske blir aktuellt framöver, men jag kör gärna med PS3 så länge (förutsatt att jag får det att fungera).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar