Dead_Silent
Aktiv medlem
Jag har följt diverse NAS-relaterade trådar här på forumet och har väldigt svårt att bestämma mig ifall jag ska skaffa en NAS eller inte.
Jag vill använda den till följande:
• Bildarkiv
• Mediaserver for film och musik (gärna kunna streama till exempelvis PS3, extra plus om den kan streama bildarkivet till Iphone)
• Back-up av rubbet, minst en kopia.
• Den ska vara påslagen 24/7.
Jag är inte speciellt datakunnig och är orolig att om jag inte får en NAS att fungera som jag vill så är jag kunskapmässigt rökt. Jag är inte heller speciellt intresserad av att nörda in i NAS-djungeln, utan vill helst "bara att det ska fungera" direkt ur lådan.
• Ska jag köpa en NAS för detta? Billig eller dyr?
• …eller ska jag köpa en Mac Mini (kör Mac annars och är hemma i OSX) och externa hårddiskar till den som back-up?
Vad tycker ni? Alla råd och tips är välkomna!
Jag vill använda den till följande:
• Bildarkiv
• Mediaserver for film och musik (gärna kunna streama till exempelvis PS3, extra plus om den kan streama bildarkivet till Iphone)
• Back-up av rubbet, minst en kopia.
• Den ska vara påslagen 24/7.
Jag är inte speciellt datakunnig och är orolig att om jag inte får en NAS att fungera som jag vill så är jag kunskapmässigt rökt. Jag är inte heller speciellt intresserad av att nörda in i NAS-djungeln, utan vill helst "bara att det ska fungera" direkt ur lådan.
• Ska jag köpa en NAS för detta? Billig eller dyr?
• …eller ska jag köpa en Mac Mini (kör Mac annars och är hemma i OSX) och externa hårddiskar till den som back-up?
Vad tycker ni? Alla råd och tips är välkomna!