Advertisement

Annons

Namntips nystart av enskilt företag

Produkter
(logga in för att koppla)

Orfeous

Aktiv medlem
Hej!
Gått i tankarna länge nu för att starta ett litet enskilt företag.
Eftersom jag får en hel del efterfrågningar på olika typer av jobb och får göra dessa svart så tänkte jag att de kunde va kul att få göra det lagligt istället via ett företag.

Vad jag vill erbjuda är fotografering och även datorlösningar.
får rycka ut ibland o hjälpa folk med nätverk och även vanliga problem med datorer. Fått lite fotojobb också på amatörnivå :)

Men jag har kört fast lite och har inte kommit längre än från idé till namn och där är det stopp.

Har suttit och spånat en hel del men kommer inte riktigt fram till något enkelt snyggt och bra.

Jag vill att man ska kunna förstå vad jag håller på med från mitt företagsnamn. Sen vad hemsideadressen blir är en annan femma.

Tror också att ett svenskt namn kanske är det bästa eftersom jag inte hade tänkt vara internationell. Men ett engelskt namn är ju ganska så snyggt tycker jag.

Mitt namn är iaf Anton Berggren

Ett förslag som jag har som kanske inte funkar är väl nåt med..
"Anton Media & Solutions" eller nåt..

förslag är välkommet.

Jag tycker att ett firmanamn sak knyta an till verksamheten.
Typ, Datafoto, digitalfixar´n eller nå´t.

Bara ett förslag men tanken var att knyta an till verksamheten. Så du får ta några stadiga wirrar och fundera ....

Hej!
Eftersom jag får en hel del efterfrågningar på olika typer av jobb och får göra dessa svart så tänkte jag att de kunde va kul att få göra det lagligt istället via ett företag.

Hur låter det med AB Black & White? (ab black & white, AB Black 'n White, ab black and white, black 'n white)

Förlåt, kunde inte låta bli.

Hur låter det med AB Black & White? (ab black & white, AB Black 'n White, ab black and white, black 'n white)

Förlåt, kunde inte låta bli.

Det där riskerar att falla platt på att det är vilseledande, då jag misstänker att det inte är ett aktiebolag det är frågan om. Nu var väl förslaget inte helseriöst direkt, men det kan ändå vara värt att ha i åtanke.

Vad säger det om data/nätverksdelen ?

Visst kan förslaget uppfattas som oseriöst, men det var inte meningen. Bara att ge ett litet roligt förslag.

Inte bara arbetsmarknaden och fotografi har en gråskala. Det är väl ganska svart eller vitt, 1 eller 0, även när det gäller nätverk? Funkar det inte är det ju definitivt svart på skärmen, men även signalerna är väl av typ on eller off, av och på, 0 eller 1?

Fokusera du på det du vill göra och låt inte ett namn hindra dig.
Du kan starta enskild firma utan att registrera ett namn.

När du väl skall registrera ett namn så gäller det även att det inte liknar något annat skyddat namn.
Något i stil med Förnamn Efternamn Data och Foto i Hemort går nog igenom och borde bra spegla det du gör.

Kommer du senare på något namn som är bra kan du registrera det senare.
Det är såklart även att byta namn på firman.

Anton Berggren Media
Berggren Konsult
Negabit (Negativ&Megabit =P ) Negativ i ett firmanamn kanske inte klingar så bra...
Flashbit
Berggren Foto&Data

Slänger in en fråga jag kom på:

Men jag har funderat på en sak... Om det "bara" är en hobbyverksamhet som ger några kronor extra och det finns risk att man byter inriktning senare, ex en fotograf som börjar skriva artiklar eller skapa tavlor. Blir det inte lite dumt då att heta "Fotomagi" eller liknande?

Finns det några negativa sidor med att ha ett generellt namn som "Förnamn Efternamn", "Firma Efternamn & Co" eller något hittepåord som "Zlurp", "Xsch Webb" och "SpashFlash Media"?

Hej!

får rycka ut ibland o hjälpa folk med nätverk och även vanliga problem med datorer. Fått lite fotojobb också på amatörnivå :)

Men jag har kört fast lite och har inte kommit längre än från idé till namn och där är det stopp.

Har suttit och spånat en hel del men kommer inte riktigt fram till något enkelt snyggt och bra.

Jag vill att man ska kunna förstå vad jag håller på med från mitt företagsnamn. Sen vad hemsideadressen blir är en annan femma.

Tror också att ett svenskt namn kanske är det bästa eftersom jag inte hade tänkt vara internationell. Men ett engelskt namn är ju ganska så snyggt tycker jag.

Mitt namn är iaf Anton Berggren

Ett förslag som jag har som kanske inte funkar är väl nåt med..
"Anton Media & Solutions" eller nåt..

förslag är välkommet.

"Anton Berggren Fotografi och Data".

Jag skojar inte. Om det sedan blir Data-Anton eller Foto-Anton i dagligt tal hos dina kunder kan ju spela mindre roll. Du startar antagligen en enskild firma som senare växlas upp till ett AB när den dagen kommer. Du själv är ditt företags största tillgång - bevaka detta.

Tack för era lite mer seriösa förslag och tips! Sånt uppskattas :)

Jag tycker att Anton Berggren Foto och Data är riktigt bra och enkelt.
Klart jag vill registrera ett namn åtminstone, jag förstår inte hur jag ska lyckas annars om jag vill fakturera någon. ?

Kan man få starta-eget-bidrag via arbetsförmedlingen eller hur funkar det? har för mig att det var ganska strikta krav.

Jag tycker iaf att detta ska bli spännande och lärorikt för mig.
Sen får man se hur det kommer att utveckla sig.

Absolut inte "konsult"!
Jag föreslår ett käckt "Digital-Anton" - täcker hela verksamhetsområdet!
Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar