Annons

Namnge bilder direkt i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

ViktorLee

Medlem
Någon som är uppdaterad om det finns en digitalkamera där du kan namnge och sortera in dina bilder direkt i gränssnittet på kameran?
 
Har för mig att det finns en kamera (av nåt lite "underligt" märke) där man kunde spela in en ljudsnutt (röstanteckning) till varje bild.
Att knappa in bokstäver via kamerans gränssnitt tror jag är så bökigt att ingen ens har försökt.
 
stäck skrev:
Har för mig att det finns en kamera (av nåt lite "underligt" märke) där man kunde spela in en ljudsnutt (röstanteckning) till varje bild.

Det är ju inte så ovanligt, många Fuji-kameror m fl har denna funktion.
 
det där med röstinspelning känner jag till, det är ju vida känt, men att kunna skapa en mapp på kameran vore ju mycket värt.. då kan man ju skapa en mapp innan man tar bilderna antar jag? :)
 
D100 och D70 stödjer att skapa egna foldrar, men jag vet inte om man kan skjuta bilder direkt in i en egen folder. Jag har aldrig testat.
 
Minolta

Japp Minolta Dmage A1 har denna funktion. Du kan spela in en liten ljudsnutt samt lägga in en text till bilden. Men att skriva allt för mycket text är jobbigt och inget som jag normalt gör.
 
D100 och D70 av vilket märke? Att skapa foldrar och sedan kunna ta bilder som hamnar direkt i specifik folder vore ju guld. Har du någon av dessa modeller att testa med? Vore kanon isåfall
 
ViktorLee skrev:
D100 och D70 av vilket märke? Att skapa foldrar och sedan kunna ta bilder som hamnar direkt i specifik folder vore ju guld. Har du någon av dessa modeller att testa med? Vore kanon isåfall

D100 och D70 är Nikon modeller.
Jag tror mig veta att Janne har en D100 och han brukar vara hjälpsam så det skulle inte förvåna mig om han testar och ger dig ett svar.
 
Nikon gör D70 och D100.

Vet inte hur det är på D70 och D100, men på D2h kan man skapa fyra olika "användare" som har olika "hemfoldrar". För att byta folder behöver man bara byta "användare".

Faktiskt riktigt smidigt. Nås via menyn "shooting".
 
Minolta A1 skapar en ny mapp för varje datum man fotograferar på. Bra när man är ute på långresa.
Det går ven att skapa egen mapp
 
Att skapa mappar som filerna hamnar i kan tom CoolPixarna (Nikon), Iallafall min 885. D70:n kan självklart också detta.
 
Jodå, Nikon D100 ska, vad jag vet, klara av att direkt lägga bilderna i en specifik mapp som man väljer innan man fotar. Man ska alltså kunna skapa olika mappar för de olika uppdrag man har under dagen och sedan välja vilken mapp kameran för tillfället ska spara bilderna i.

Jag har dock aldrig använt mig av funktionen på min D100, men det låter ju onekligen praktiskt.

Nikon D100 har dessutom möjlighet att ha två olika användare, vilket är bra eftersom jag och Elin delar på kameran. Då slipper man ändra tillbaka inställningar när den andra använt den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.