Annons

Byta filnamn i kameran.

Produkter
(logga in för att koppla)

interior

Aktiv medlem
Jag har en X-T5 och skulle vilja döpa om filnamnen ibland - direkt efter att bilden är tagen. Går det?

Vad jag vet finns ingen möjlighet att i kameran döpa om befintliga filer på minneskortet. (Man kan ändra prefix, 3 eller 4 tecken, för kommande filer).

Vad som händer om man tar ut minneskortet, ändrar filnamn, och sedan sätter tillbaka det i kameran vet jag inte - inget jag skulle våga ta risken att göra...

Det går för kommande bilder men inte för bilder på kortet. Mina egna raw-bilder heter alla _Almxxx.raf. Jag skulle inte döpa om bilder varken i kameran eller i datorn. Risken är att man skapar oordning i bildhierarkin. Annars går det i de flesta redigeringsprogram skapa en egen struktur men många sorterar på bildnamnet som kameran skapar.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Förhandsboka nya Fujifilm GFX100RF hos Götaplatsens Foto