Annons

Namibia och Kalahari

Produkter
(logga in för att koppla)

krämskaft

Aktiv medlem
Som plusmedlem fick jag erbjudande att åka på fotoresa till Namibia i april-maj. Se

www.afro-caribbean.se/resor/gruppresor-namibia/fotoresa-till-namibia-26-april-5-maj-2014-587

Efter att ha läst Stig Bergs böcker är det min dröm att åka till Namibia och se Kalahari, folket och bergen.

Kostnaden är ca 46000 kr för fotoresan och då ingår det mesta för en vecka inklusive fotoguide och utflykter. Men, flygbiljetter Arlanda-Windhoek t.o.r kostar bara ca 7000 kr, så det känns som ett överpris för fotoresan.

Någon som har tips på hur man tar sig runt i Namibia själv? Vore det idé att skrapa ihop 3-4 st och dra iväg?

Nu vet jag inte exakt vad som ingår och kvaliten på guider mm men i mina öron låter 46 000 kr otroligt mycket för en dryg vecka. Jag åker snart till Östafrika en månad och betalar ca 17 000 kr för 650 mils transporter, boende, mat, safari i Serrengetti mm, guider osa. Räknar ca 35 000 kr för en hel månad inkl 2 enkelbiljetter Kenya och Sydafrika, alla drycker. dricks, suvenierer osv. Detta är ändå mycket mer än jag brukar betala i andra världsdelar.

Kolla med sydafrikanska bolag om det inte finns några bra i Namibia. 3-4 personer som delar kostnaderna bör räcka för att komma under 10 000 kr per vecka/person på plats inkl allt. Sydafrikanska Nomad tours har resor i Namibia från ca 5000 kr per vecka men då har man inga professionella fotoguider men det är ett seriöst bolag.

Det här problemet uppstår alltid med svenska arrangörer av sådana här resor och det är priset man får betala för att avlöna svensk personal och ha en svensk guide med sig. Lokala guider får sannolikt bara betalt medan de har gäster men svenska guider skall ha resa, boende, lön 12 månader om året, semesterersättning och allt annat man förväntar sig av en svensk anställning.

Jag betalade dryga 30000kr för en Ugandaresa på 10 dagar i fjol, inkl två gorillatillstånd och ett schimpanstillstånd. Konkurrenterna tar 45000 för en något längre resa men bara ett tillstånd av varje (ca 4500kr/st), den stora skillnaden är att man får med en svensk guide (som också skall ha tillstånd mm, boende mm). Vissa andra skillnader finns också, tex så bodde vi inte lika fint hela tiden.

Vilka åker du med i Östafrika, låter otroligt billigt.

Nu vet jag inte exakt vad som ingår och kvaliten på guider mm men i mina öron låter 46 000 kr otroligt mycket för en dryg vecka. Jag åker snart till Östafrika en månad och betalar ca 17 000 kr för 650 mils transporter, boende, mat, safari i Serrengetti mm, guider osa. Räknar ca 35 000 kr för en hel månad inkl 2 enkelbiljetter Kenya och Sydafrika, alla drycker. dricks, suvenierer osv. Detta är ändå mycket mer än jag brukar betala i andra världsdelar.

Kolla med sydafrikanska bolag om det inte finns några bra i Namibia. 3-4 personer som delar kostnaderna bör räcka för att komma under 10 000 kr per vecka/person på plats inkl allt. Sydafrikanska Nomad tours har resor i Namibia från ca 5000 kr per vecka men då har man inga professionella fotoguider men det är ett seriöst bolag.

Jag åker med Sydafrikanska nomad tours. 21 dagars resa på plats kostar från ca 7000 kr men då ingår resorna (ej flyget) mat, boende (mest i tält) guider mm. Sen får man lägga till beroende på vad man vill uppleva t.ex. bland det dyraste är 4 dagar serrengetisafari för ca 5000 kr. Även om det är mycket som tillkommer om man vill uppleva allt man hinner med så är det ändå förhållandevi billigt.

Kolla deras hemsida. de har mängder med resor i Södra och östra Afrika
http://www.nomadtours.co.za

Som plusmedlem fick jag erbjudande att åka på fotoresa till Namibia i april-maj. Se

www.afro-caribbean.se/resor/gruppresor-namibia/fotoresa-till-namibia-26-april-5-maj-2014-587

Efter att ha läst Stig Bergs böcker är det min dröm att åka till Namibia och se Kalahari, folket och bergen.

Kostnaden är ca 46000 kr för fotoresan och då ingår det mesta för en vecka inklusive fotoguide och utflykter. Men, flygbiljetter Arlanda-Windhoek t.o.r kostar bara ca 7000 kr, så det känns som ett överpris för fotoresan.

Någon som har tips på hur man tar sig runt i Namibia själv? Vore det idé att skrapa ihop 3-4 st och dra iväg?

Jag skrev fel namn i inledningsinlägget; naturligtvis menade jag Lasse Berg och hans fantastiska böcker om Kalahari och människorna där.

Överpris och överpris....är en definitionsfråga. Den resan du länkar till är definitivt ingen budgetresa. Alla transfers till olika delar av landet sker med eget flyg vilket får priset att dra iväg men är också en förutsättning att hinna på en vecka. Avstånden i Namibia är stora så för transport med bil behövs minst 2 veckor.

Att köra själv i Namibia anses vara förhållandevis lätt efter afrikanska mått mätt. Vägsystemet är hyggligt, drivmedel finns att tillgå och brottsligheten låg (utanför Windhoek). Det finns många företag som hyr ut fordon för ändamålet. Nackdelen att köra själv är att du inte nödvändigtvis kommer till de intressanta delarna. Att hitta de ökenlevande elefanterna är nog så svårt med en erfaren guide. Namibia har även många private game reserves som ni inte kommer in i och ett välutvecklat system med concessions, dvs. att vissa operatörer får ensamrätt att verka inom stora områden.

Jag känner en bra guide i Windhoek som har både färdiga resprogram och skräddarsyr resor efter önskemål. Det blir då land rover och tält eller camp men tält är ändå något jag rekommenderar för att uppleva Namibia fullt ut. Hör av dig om du vill komma i kontakt med honom.

Det är jätteenkelt att ta sig runt i Namibia på egen hand. Ha varit där tre gånger, kostnad för drygt 2 veckor varierade mellan ca 30 000 for första resan, upp till ca det dubbla för senaste resan, beroende på standard på bil, boende mm. Tex flög vi ballong över Namibiaöknen och bodde finare på den senaste resan.
Hör av dig om du vill ha goda råd och tips.
/Magnus

Hej!

Kan till att börja med varmt rekommendera ett besök i Namiba, jag var ju där i våras och skall (som du nu sett) tillbaka dit i vår. Det är ett kargt och mycket vackert land och otroligt fotovänligt. Nu är jag partisk - jag älskar öknar, har bland annat varit två gånger i Death Valley :)

Inför min förra resa läste jag på en del om tidigare fotoresenärers upplevelser. Som många andra tagit upp här i tråden så är det inte svårt att ta sig runt i Namibia, däremot ganska tidsödande - landet är stort, nästan dubbla ytan mot Sverige, och det vimlar inte direkt av motorvägar. Det som gör gruppresan som FS erbjuder dyrare är - vilket kan låta paradoxalt - just att den är så kort, vi flyger runt i landet vilket gör det möjligt att hinna besöka de olika delarna inom loppet av åtta dygn, piloten fungerar ju dessutom som lokal guide. Men i gengäld blir det förstås rätt mycket dyrare än om man reser på egen hand. Sedan bor vi på några rätt koola ställen som inte är helt gratis heller :)

Jag hade en mejlkonversation i våras med en amerikansk fotograf som rest flera gånger i Namibia. Han såg inga problem med att hyra bil och resa runt på egen hand, men menade också att man då bör ha absolut minst två, helst tre veckor på sig. Gärna ännu mer tid.

Tänk också på att många av de intressantare ställena att besöka och bo bokas upp ganska långt i förväg, så man bör planera och boka en sådan resa med lite framförhållning.

Hej!

Kan till att börja med varmt rekommendera ett besök i Namiba, jag var ju där i våras och skall (som du nu sett) tillbaka dit i vår. Det är ett kargt och mycket vackert land och otroligt fotovänligt. Nu är jag partisk - jag älskar öknar, har bland annat varit två gånger i Death Valley :)

Inför min förra resa läste jag på en del om tidigare fotoresenärers upplevelser. Som många andra tagit upp här i tråden så är det inte svårt att ta sig runt i Namibia, däremot ganska tidsödande - landet är stort, nästan dubbla ytan mot Sverige, och det vimlar inte direkt av motorvägar. Det som gör gruppresan som FS erbjuder dyrare är - vilket kan låta paradoxalt - just att den är så kort, vi flyger runt i landet vilket gör det möjligt att hinna besöka de olika delarna inom loppet av åtta dygn, piloten fungerar ju dessutom som lokal guide. Men i gengäld blir det förstås rätt mycket dyrare än om man reser på egen hand. Sedan bor vi på några rätt koola ställen som inte är helt gratis heller :)

Jag hade en mejlkonversation i våras med en amerikansk fotograf som rest flera gånger i Namibia. Han såg inga problem med att hyra bil och resa runt på egen hand, men menade också att man då bör ha absolut minst två, helst tre veckor på sig. Gärna ännu mer tid.

Tänk också på att många av de intressantare ställena att besöka och bo bokas upp ganska långt i förväg, så man bör planera och boka en sådan resa med lite framförhållning.

Martin, va kul att du hörde av dig! Jag får väl ta och lusläsa gruppreseprogrammet en gång till och överväga igen då. Lånade dessutom Lonley Planets Botswana&Namibia på biblioteket i dag och ska ta intryck av den också.

Jag gillar också öknar - de är så himla häftiga, inte minst nattetid - och har också varit i Death Valley ett par gånger. Häftigt! Min tanke med Namibia är faktiskt inte djurlivet utan naturen i Kalahari och förhoppningsvis människorna. Läser man Lasse Bergs (sorry att jag skrev fel namn tidigare) böcker kan man inte bli annat än förälskad, förundrad och nyfiken på både Namibia och Botswana. Människans vagga! Jag har haft tre måstisresor på min lista: Söderhavet har jag gjort, fast inte som fotoresa. Kalahari och Patagonien/Antarktis är kvar. Efter det, tja, månen kanske ;-)

Fråga:
Hur mycket fotoutrustning är lämpligt att ta med på en namibiaresa - ett par tre lättare objektiv och ett resestativ, dvs vad som ryms i en lagom stor ryggsäck? Är det tex någon idé att släpa med sig ett tungt tele?

Martin, va kul att du hörde av dig! Jag får väl ta och lusläsa gruppreseprogrammet en gång till och överväga igen då. Lånade dessutom Lonley Planets Botswana&Namibia på biblioteket i dag och ska ta intryck av den också.

Jag gillar också öknar - de är så himla häftiga, inte minst nattetid - och har också varit i Death Valley ett par gånger. Häftigt! Min tanke med Namibia är faktiskt inte djurlivet utan naturen i Kalahari och förhoppningsvis människorna. Läser man Lasse Bergs (sorry att jag skrev fel namn tidigare) böcker kan man inte bli annat än förälskad, förundrad och nyfiken på både Namibia och Botswana. Människans vagga! Jag har haft tre måstisresor på min lista: Söderhavet har jag gjort, fast inte som fotoresa. Kalahari och Patagonien/Antarktis är kvar. Efter det, tja, månen kanske ;-)

Månen är ju onekligen den ultimata öknen :)

Man kan ju resa på så olika sätt, vilket sätt man får ut mest av beror i hög grad på en själv. Vill du ha gott om tid på dig, verkligen utforska olika ställen i ditt eget tempo, ägna flera morgnar åt att fånga sanddyner eller en klippformation, ja då är ju inte en åttadagars rundresa så optimal :) Då är det bättre att vara två-tre stycken, hyra en bil och ta rejält med tid på sig.

Detta gäller nog i synnerhet om du vill komma nära de upplevelser Lasse Berg beskriver. Både geografiskt och mentalt lär det kräva mycket mer tid än man har under en vecka i landet. Det han tar upp handlar ju mycket om att uppleva delar av en kultur och en livsstil som innehåller rika spår av vår allra tidigaste mänskliga historia, och en sådan upplevelse tar rejält lång tid att nå fram till. Det kan vara värt att notera att Himba-folket vi hälsar på inte är del i San-kulturerna som Lasse Berg berättar om, Himba har ju själva "bara" varit där i fem-sexhundra år eller så :)

Men vill man uppleva ett oerhört intensivt smakprov av Namibia under en dryg vecka, plus att man gillar tanken på att ha en kursledare till hands för att lära mer om fotografi, då är ju vår resa förstås en bra idé :)

Hur mycket fotoutrustning är lämpligt att ta med på en namibiaresa - ett par tre lättare objektiv och ett resestativ, dvs vad som ryms i en lagom stor ryggsäck? Är det tex någon idé att släpa med sig ett tungt tele?

Vill du fotografera djur och fåglar, då är ju ett teleobjektiv omistligt. Men för att fotografera landskap, människor och fånga en reseupplevelse behövs inte mycket fotoutrustning alls. Det beror ju också i hög grad på hur man reser - kuskar man runt i egen bil är det ju inget större besvär att ha med lite mer grejer än man egentligen behöver. Skulle du däremot till ävertyrs få för dig att lifta runt i Namibia (då lär du behöva många veckor på dig :) är ju förstås en lätt packning det bästa.

Jag föredrar generellt att resa lätt, man behöver ju oftast mycket mindre fotoutrustning än man inbillar sig. Men jag skulle definitivt ha med mig en reservkamera, så inte ett trivialt tekniskt problem tar bort fotomöjligheterna.

Månen är ju onekligen den ultimata öknen :)

Man kan ju resa på så olika sätt, vilket sätt man får ut mest av beror i hög grad på en själv. Vill du ha gott om tid på dig, verkligen utforska olika ställen i ditt eget tempo, ägna flera morgnar åt att fånga sanddyner eller en klippformation, ja då är ju inte en åttadagars rundresa så optimal :) Då är det bättre att vara två-tre stycken, hyra en bil och ta rejält med tid på sig.

Detta gäller nog i synnerhet om du vill komma nära de upplevelser Lasse Berg beskriver. Både geografiskt och mentalt lär det kräva mycket mer tid än man har under en vecka i landet. Det han tar upp handlar ju mycket om att uppleva delar av en kultur och en livsstil som innehåller rika spår av vår allra tidigaste mänskliga historia, och en sådan upplevelse tar rejält lång tid att nå fram till. Det kan vara värt att notera att Himba-folket vi hälsar på inte är del i San-kulturerna som Lasse Berg berättar om, Himba har ju själva "bara" varit där i fem-sexhundra år eller så :)

Men vill man uppleva ett oerhört intensivt smakprov av Namibia under en dryg vecka, plus att man gillar tanken på att ha en kursledare till hands för att lära mer om fotografi, då är ju vår resa förstås en bra idé :)

Vill du fotografera djur och fåglar, då är ju ett teleobjektiv omistligt. Men för att fotografera landskap, människor och fånga en reseupplevelse behövs inte mycket fotoutrustning alls. Det beror ju också i hög grad på hur man reser - kuskar man runt i egen bil är det ju inget större besvär att ha med lite mer grejer än man egentligen behöver. Skulle du däremot till ävertyrs få för dig att lifta runt i Namibia (då lär du behöva många veckor på dig :) är ju förstås en lätt packning det bästa.

Jag föredrar generellt att resa lätt, man behöver ju oftast mycket mindre fotoutrustning än man inbillar sig. Men jag skulle definitivt ha med mig en reservkamera, så inte ett trivialt tekniskt problem tar bort fotomöjligheterna.

Vi kanske ses ändå ;-) Men, hittills är det bara jag som anmält mig!

Fotosidan/Afro-Caribbean Travles resa till Namibia i vår blev inställd. Det vart för få anmälda.
Jag får kolla de andra alternativen...

Hej Patrik

Kan du dela med dig vilket resebolag du åker med.
Tänker åka till Kenya eller Tanzania i höst och är nyfiken på vilket bolag du använt.
Med vänlig hälsning Michael

Michael. Menade du min resa? I så fall var jag iväg med Nomad Tours http://www.nomadtours.co.za/page/home/

Jag åkte tältvarianten vilket var billigast och där man upplevde mest men samma resor finns med tak över huvudet till ett lite högre pris.

Man får väldigt mycket för pengarna med Nomad men det är inga fotoresor utan resor som passar de flesta inriktningar. Vill man se många länder, skiftande landskap och ha varierande aktiviteter är det perfekt. Vill man bara fotografera djur t.ex. blir det för många dagar när man gör annat.

Min nästa resa kommer troligen att bli en fortsättning söderut från där vi avslutade i Zimbabwe. Botswana och Namibia och kanske Sydafrika 3-4 veckor. Jag kommer kanske att välja samma bolag för en resa i 2-3 veckor och lägga till minst en egen vecka i t.ex. de sydafrikanska Nationalparkerna för att i lugn och ro skapa perfekta djurbilder.

Att jag kommenterade priset på Naminbiaresan var inte så mycket för pengarna utan att det endast var för så få dagar. Afrika är inte världens billigaste område att resa i. Både Asien och Latinamerika kan vara billigare trots att de är mindre fattiga länder.

Min nästa resa kommer troligen att bli en fortsättning söderut från där vi avslutade i Zimbabwe. Botswana och Namibia och kanske Sydafrika 3-4 veckor. Jag kommer kanske att välja samma bolag för en resa i 2-3 veckor och lägga till minst en egen vecka i t.ex. de sydafrikanska Nationalparkerna ...

I Botswana, Namibia och Sydafrika är det väldigt lätt, och relativt billigt, att resa på egen hand. En vanlig hyrbil funkar utmärkt i de flesta sydafrikanska nationalparkerna, t ex Kruger.

http://www.sydsvenskan.se/resor/budgetsafari-i-sydafrika/

Jag antog att allt blir lättare ju längre söderut man kommer. Det verkar tom riktigt billigt i Syadfrika med tanke på att standarden är relativt hög (jämfört med Zambia och Malawi t.ex)

Kan nog vara en bra ide att ta ett antal dagar med egen bil just för att ta sin tid för de där riktigt bra bilderna. Man kanske vill stanna en timme för att fotografera en vacker fågel vilket kanske är ointressant för ett ordinärt safarigäng.

Sydafrikas nationalparker tycker jag inte verkar lika spännande som längre norrut men kan ändå tänka mig dessa just för att det är enkelt, bekvämt och prisvärt. En kombination med lite mer äventyr/tältande osv kan ju vara perfekt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar