ANNONS
Annons

Nakna bröst är kränkande ?/!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Eller är det en rättighet som kvinnor ska ha att tex offentligt få slita av sig tröjan när det är varmt trots att de saknar BH?

Är nakna kvinnorbröst på bild bara OK om det framställs à la fine art nude ?

Ska vi bli mer restriktiva att visa tuttarna offentligt, tex på en badstrand, vid amning och liknande för att inte väcka sexuella känslor hos religiösa tex muslimer som ju ofta kräver att kvinnan ska blottas så mkt som möjligt?

Kan man stämma en kvinna för att hon har underlåtit att skyla hennes bröst offentligt?

Den här tråden startade jag efter att jag hade läst en (för mig) otroligt löjlig artilkel i SVD. Och samtidigt kom jag att tänka på hur upprörda jänkarna blev då en tidning hade en ammande mamma på framsidan.

Ska vi inte en gång för alla försöka att "avsexifiera" det här med nakna bröst?

Vad tycker du?

Bifogar en bild som hyllning till EN av kvinnans vackra attribut. Garanterat 100% äkta (inga tillsatser) och i sv/v o lite mörk för säkerhets skull.

Länk:
Programledare "blottade" sig - polisanmäls

Läs gärna feministen Hannas blogg om saken:
Är bröst porr?

Bilagor

• tutt.jpg
    tutt.jpg
    18.6 KB · Visningar: 18,166
Kvinnobröst har väl alltid setts som en av de erotiska delarna? Det är ju inte nytt liksom och att avsexifiera kvinnobröst är nog knappast varken möjligt eller ens trevligt. Förstår inte alls vad det vore för bra med att avsexifiera, men antar att någon snart förklarar det för mig här.

Minns ju perioder när det var inne att sola topless, men trots att var och varannan människa låg så på stranden var det inte avsexifierat för det.. Så hur skulle det gå till att frånta kvinnan brösten som sexig del? Bättre att arbeta för en bild där de olika formerna lättare accepteras som de är isf tycker jag. Där både stora och små oftare syns på bild och inte bara en sort..

Jupp det borde vara tillåtet för kvinnor att gå med bar överkropp. I stora drag tror jag inte att det är otillåtet heller.

Däremot är det förbjudet att blotta sig oombedd för folk. Det tycker jag också är okej.

Det är med andra ord inte vad som syns som avgör saken utan hur det görs. För min del får folk gärna gå nakna helt och hållet.

Jag håller inte med om att nakna bröst på stranden är särskilt sexiga. Inte mer än vad de är bakom en bit tyg som kallas bikini eller baddräkt i vart fall. Men det kan naturligtvis skifta från person till person.

/Maverick

Ibland är det "hur" blottandet sker som är kränkande och inte vad man blottar, tag ett exempel en man som drar ner byxorna vid ett daghem räknas som pervers medan samma person kan springa naken över en fotbollsplan och folk tar detta som lite löjlig streaking.

Bara bröst är inte fräckt eller kränkande på en strand där man förväntar sig detta, men på offentliga badhus, i den lokala affären och på tunnelbanan kan detta få vissa människor att känna sig illa till mods.

Detta beror på att i västvärlden har bröst länge förknippats med nått som tänder män sexuellt och därför har kvinnor under längre tid täckt sina bröst och en naturlig instinkt för flickor som blir av med sina kläder är att försöka dölja brösten för att detta sitter så djupt rotat i vårat sätt att leva på.

Man kan likna detta med muslimska kvinnor som ombes ta av sig slöjan, för dem känns detta kränkande då dom under lång tid lärt sig att så gör man inte och tar då en kvinna av sig slöjan bland de som är vana att kvinnor skall ha slöja på sig så anser några att detta är kränkande.

Visst, detta är inte rätt och det är även lite löjligt när vi tänker på att vi egentligen är en primat som är skapad för att springa naken. Men människan är även skapad för att inte tvätta sig, gå barfota och släppa väder när det behövs. Men vissa saker gör vi inte med tanke på andra och det är därför visa brösten anses som kränkande om detta sker på ställen där man inte förväntar sig det eller om man blottar brösten för okända män.

För er som vill ha lite kul/onödig fakta:
speedo var populärt bland män som badbyxor, men på 80-talet då topless modet fanns på badstränderna blev pösiga badbyxor mycket populära bland unga män, detta var för att det syntes ganska tydligt om man fick stånd i speedos och pösbyxor döljer stånd ganska bra. Dessa år var det även ovanligt många unga män som brände ryggen så att de var tvungen att uppsöka läkare, förklaringen var oftast att de hade somnat.

Men modet kommer att ändras, men man får räkna med att det inte går på en dag. Om man nu börjar kräva att att fler stränder (och bad) skall klassas som top-less vänliga så kommer kanske acceptansen för top-less att öka.

Men jag som man hade för mig att kvinnor använde BH av bekvämlighets skäl, sedan är det väll bra att täcka brösten när man är ute pga solen och man borde istället se till att fler killar börjar med täckande badkläder likt de surfare i USA använder.

kenny_lex skrev:
Detta beror på att i västvärlden har bröst länge förknippats med nått som tänder män sexuellt och därför har kvinnor under längre tid täckt sina bröst och en naturlig instinkt för flickor som blir av med sina kläder är att försöka dölja brösten för att detta sitter så djupt rotat i vårat sätt att leva på.

Intressant inlägg i sin helhet Kenny.
Citatet ovan är nog just vad det handlar om. Du beskriver det på ett bra sätt. Eller Lotta ovan som uttrycker, citat; "Kvinnobröst har väl alltid setts som en av de erotiska delarna? " Är det så?

Man jag kan ändå inte sluta att fundera över VARFÖR bröst (ibland) tänder oss män. För inte så länge sedan såg ja en bild här på FS. En svart unga kvinna från (antagligen) en by i Afrika. Glatt leende och med bara bröst.. Bröst vars form skulle göra vilken västkvinna som helst avundsjuk..Hmm, kanske kom in på en annan känslig aspekt på bröst här...typ bröst som konkurrensmedel. Kanske är brösten för kvinnor ibland lika viktiga som en fräsig bil för mannen?

Nåväl, bilden på den svarta unga kvinnan fick mig oxå att undra, är det så att bröst inte är förknippat med "erotik" hos "infödingar" på samma sätt som hos oss här i väst? Och varför isf? Eller är det "patriarket" (som säkert en feminist skulle uttrycka det..) som tvingar dessa kvinnor att visa brösten?

Sedan kom det en bild till, en ung svart kvinna i ungefär samma miljö, denna gång med brösten skylda. Vad beror det på? Är det influens från väst som gör att de "påtvingas" att skyla sina bröst om de vill "anpassa" sig till väst? Bra/dåligt?

Hmm, detta är ett ämne som känns mer komplext än växhuseffekten..... (som ju oxå den ifrågasätts ibland)

Senast ändrad:
rittz skrev:
På vilket sätt är den där bilden avsexualiserande??

Ja det undrar jag oxå.... Kikar man in i nakenhetens politiskt korrekta finrum "Fine art nude" så finns där många nakna bröst. Men vad jag förstår (läs, försöker förstå) är bilderna där inte erotiska trots både nakna bröst och ibland naken underkropp.

Vad jag tolkar så kan väldigt mycket fine art nude visst vara både erotiskt och sexigt (men det beror ju på betraktaren hur det uppfattas och hur innebörden av orden tolkas också, inte bara bilderna.)

Men varken det erotiska eller sexualitet är väl fult? Jag kan visserligen stolt påstå att jag har en feministiska värderingar, men de som vill avsexualisera våra kroppar, mäns eller kvinnors sympatiserar jag inte ett dugg med. Jag anser t.o.m. att de motarbetar jämställdheten.

Vill du avsexualisera brösten ska du nog inte ta bilder med fokus på just bröstens utseende och former utan tvärtom ta bilder där bröst inte har nån sexuell roll. Du kan fota bilder med bröst som visas på ett sätt som man inte brukar visa bröst i sexuella sammanhang, i nya situationer, i andra kontexter än de sexuella. Alternativt inte ha någon kontext alls för brösten, bilder där dom nakna brösten inte direkt bidrar med något, där dom inte sätts i fokus, där man inte direkt tänker på att man ser nakna bröst.

Å andra sidan om man läser mellan raderna får jag lite känslan av att det snarare är sexualisera brösten du vill, men att det ska vara okej att sexualisera dom? Det ju en väldigt annan inriktning isåfall.

Mattsen skrev:
Bröst vars form skulle göra vilken västkvinna som helst avundsjuk..
I det läget är det ju ett annat problem som inte borde ha med att avsexualisera att göra. Det problemet har väl antagligen skapats av skeva ideal där vissa former fått företräde framför andra, så det bör nog angripas på annat sätt än avsexualisering. Ett sätt som möjliggör att fler kan känna sig nöjda med det de begåvats med..

rittz skrev:
Å andra sidan om man läser mellan raderna får jag lite känslan av att det snarare är sexualisera brösten du vill, men att det ska vara okej att sexualisera dom? Det ju en väldigt annan inriktning isåfall.

Då får du allt skaffa glasögon Jessica...
Jag har själv väldigt olika uppfattningar om det här med nakna kvinnobröst. Mest frågor och inte många svar som synes av mina inlägg. Jag bara undrar mycket över varför majoriteten av oss i "väst" verkar se kvinnobröst som en erotiskt laddad del av kvinnan. Eller som någon tom uttryckte det i en annan tråd, att de är att jämställa med ett "könsorgan"!

Efter lite letande fann jag artikeln om hur en bild på en ammande mamma i en tidning för nyblivna mödrar upprörde en del... För mig helt sjukt och om sådana reaktioner breder ut sig över världen är det absurt anser jag. Då bör "något" göras.

En annan artikel tar upp ämnet från en annan synvinkel. "Faktument" att nakna bröst är mkt tabu i väst har fått unga mammor att inte vilja amma, vilket jag ser som en isf tragisk utveckling.

Jag vill alltså helt förutsättningslöst ventilera det här med kopplingen nakna bröst o erotik.
Vad skulle tex hända (om vädret tillåter) alla kvinnor gick med bar övrkropp? Skulle vi män; A) Tvingas att ta på oss "pösiga byxor" som Kenny nämner, eller skulle vi; B) helt enkelt (efter ett tag) inte reagera överhuvudtaget? Och är detta något att sträva efter? Eller vill vi att bröst skall förbli en erotisk del av kvinnan?

Länk: Om tidningen babytalks omlsgasbild

Senast ändrad:
lottawe skrev:
I det läget är det ju ett annat problem som inte borde ha med att avsexualisera att göra. Det problemet har väl antagligen skapats av skeva ideal där vissa former fått företräde framför andra, så det bör nog angripas på annat sätt än avsexualisering. Ett sätt som möjliggör att fler kan känna sig nöjda med det de begåvats med..

"Skeva ideal"? Kan uppfattas så. Säker skapat av män... Men varför?? Det är mkt det min tråd handlar om. Och de som underhåller dessa ideal är ju isf kvinnor själva som inte är sena att utnyttja detta faktum...

Och om de är "stora" behöver de ju inte ens vara nakna för att "uppröra" verkar det som...

Mattsen skrev:
Då får du allt skaffa glasögon Jessica...
...

Länk: Om tidningen babytalks omlsgasbild

Enligt grundläggande kommunikationsteori kan du inte bestämma vad Jessica ska se och inte. Bland det mest grundläggande i läsförståelse är just att tolka ut det som inte står i klartext. Vet alla som skrivit ett högskoleprov t ex.

Men bland det svåraste att acceptera är ju att folk inte ser, läser samma sak som vi själva anser oss skrivit eller sett.

/Maverick

Maverick skrev:
Enligt grundläggande kommunikationsteori kan du inte bestämma vad Jessica ska se och inte. Bland det mest grundläggande i läsförståelse är just att tolka ut det som inte står i klartext. Vet alla som skrivit ett högskoleprov t ex.

Men bland det svåraste att acceptera är ju att folk inte ser, läser samma sak som vi själva anser oss skrivit eller sett.

/Maverick

Men hallå... Jag bestämmer ingenting, jag bara klargör att så inte är fallet. Kanske med fel ordval o då var det beklagligt.

Mats, jag skrev två delar i mitt meddelande -
Del 1.Jag utgår från att du vill avsexaulisera kvinnobröst
Del 2. Jag utgår från att du formulerat dig otydligt och egentligen menar att du vill öka acceptansen för sexualisering av kvinnobröst.

Det är väl bara att kommentera den del som är relevant? Istället för att kommentera den del som inte stämmer, verkar ju inte fylla nån funktion i ett diskussionsforum? Bara en liten idé ;)

rittz skrev:
Mats, jag skrev två delar i mitt meddelande -
Del 1.Jag utgår från att du vill avsexaulisera kvinnobröst
Del 2. Jag utgår från att du formulerat dig otydligt och egentligen menar att du vill öka acceptansen för sexualisering av kvinnobröst.

Det är väl bara att kommentera den del som är relevant? Istället för att kommentera den del som inte stämmer, verkar ju inte fylla nån funktion i ett diskussionsforum? Bara en liten idé ;)

Jaså, kunde inte tolka på annat sätt när du skrev "Å andra sidan om man läser mellan raderna får jag lite känslan av att det snarare är sexualisera brösten du vill..."

Men visst, säger du så så var väl meddelandet "tvådelat". Men ärligt, skit samma, har vi det hela klart för oss nu eller?

Vet du Mattsen, jag får samma känsla som Jessica beskriver ang. vad jag skulle kunna tro att du eftersträvar. (Men det kan hända att jag är lite påverkad till den tron av några tidigare diskussioner också förstås.) Och jag tycker inte bilden är klar. Jag upplever att du går lite för mycket runt centrum för att det ska bli tydligt här..

lottawe skrev:
(Men det kan hända att jag är lite påverkad till den tron av några tidigare diskussioner också förstås.)

Säkert så....En gång stämplad alltid stämplad...
Tråkigt. Kanske hade varit bra om man hade kunnat starta trådar anonymnt ibland.. OK, nu är ni tre som har hakat upp diskussionen på detta...
Kan vi fortsätta nu? För oavsett vad ni tror jag står för eller egentligen skriver i tråden så kan ju vem som helst skriva vad som helst, eller hur?

Eller är det konspirataion det handlar så ett en tråd om ett tydligen känsligt ämne ska dö? (Lite ironi)

Jag håller ju med dig helt i sak, men jag tror att ditt sätt att angripa problemet kommer ge motsatt effekt.

Om du egentligen vill ha motsatt effekt är det ju bra för din del.
Om du vill ha den effekt du skriver tror absolut du tjänar mycket på att fundera över hur man ska uppnå det, och därför gav jag några tips om vad jag tänkt om saken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar