Annons

Nackskada tvingad till UL..

Produkter
(logga in för att koppla)

spud.se

Medlem
Hej.
Jag släpar omkring på en EOS 400D + Batterigrepp och ett 24-70 2,8L och har sedan ett år tillbaka en nackskada som inte verkar ge sig..

Jag behöver byta eller komplettera med en "pocket" eller åtminstone en lätt kamera för fjällturer och naturfotografering men även en del "socialfotografering" efter som jag inte klarar av att bära på "pjäsen" längre..

Skulle uppskatta några förslag, viktigast är vikten och att jag helst vill få lite vidare vinkel än 24x1,6..
Vill kunna göra stora utskrifter så det får gärna vara bra optik..

Tack på förhand, /Andreas
 
Någonting i stil med de ny micro 4/3-standarden kanske? Olympus E-P1 ser ju riktigt intressant ut t.ex.
 
Börja med att ta bort batterigreppet kanske?

Annars så några ganska vidvinkliga (kompakter är inte så vidvinkliga):
Panasonic Lumix DMC-LX3.
Fujifilm FinePix F200 EXR
Canon Digital Ixus 110 IS
Panasonic Lumix DMC-FX40
Samsung WB500
Sony DSC-W290 (kommer uppföljare snart med mindre brus)
Olympus FE-5020
eller om du har flis den nya Olympus E-P1 Pen

tror det ryktas att LX3 kommer med utbytbara objektiv oxå, GF1.
 
Senast ändrad:
Blir det fortfarande för tungt om du säljer batterigreppet och byter 24-70:an, som måste vara väldigt tung jämfört med kameran, mot ett lättare objektiv som något 17-55mm t.ex
 
Tråkigt med skadan och jag vet hur det är att leva med en nackskada då min hålls ihop av stålvajer och titanskruvar efter en fraktur, så inte behöver Du pensionera systemaren bara för att det krånglar i nacken!!

Det Du måste göra är att hitta alternativa sätt att bära kameran, jag skaffade min systemare i våras och innan dess hade jag en superzoom och den bars i en vanligt standard nackrem vilket inte funkade något bra alls, massa ont och besvär :-(

Så fick jag kontakt med en medlem här på FS och vi drog ut på en fotorunda och jag fick testa hans kamera (tack för det Erik) och på den satt det en Black Rapid rem som gör att kameran hänger diagonalt och tyngden kommer på vänsteraxeln istället för på nacken, jag bar på Eriks kamera i flera timmar utan att känna ett smack i nacken.

När jag köpte min systemare var en Black Rapid rem det första tillehör jag köpte och den funkar så bra och jag har aldrig ont av att bära med mig kameran långa perioder numera ;-)
 
Snabba svar tackar..
Efter som jag har fått byta ut hela min fjällutrustning till UL grejor för att ens klara av att gå på fjället i sommar (utan kamera :( ) så måste jag tyvärr sänka vikten på den kameran jag har rätt rejält innan jag ens funderar på att ta med den.

Batterigreppet ryker och 24-70 mot något lättare men jag tror inte det kommer att räcka för fjällturerna men kanske för annan fotografering (frugan får bära då :)
Ska kolla på en Black Rapid rem, tack för förslaget.

Men får nog komplettera med en kompaktare för fjällturen ändå..
Vilken kompakt är mest lik en systemare och vad ska man tänka på vid köp? (Har aldrig använt någon ;)

/Andreas
 
Jag kan också rekommendera Black Rapid remmen....
Har också stora problem med nacke o axlar men tack vare Black Rapid är det inte några större problem att bära kamera m objektiv.
 
Mest likt en systemare? Bra glugg? Stora utskrifter? Bra kvalité?

Finns i mina ögon bara en sak att satsa på, en Leica.
 
Canons G-serie är populär som andrakamera hos många fotografer (har en G9 själv) just för att den är snarlik systemkameran i sin hantering, senaste inkarnationen G10 har dessutom begåvat med ett lite vidvinkligare objektiv (28-140) än tidigare modeller. G10 har också rå-format vilket få digitalkompakter har idag.

Panasonic LX3 är en annan populär kompakt, inte så systemkameralik i hanteringen kanske, riktigt bra vidvinkel 24-60 och väldigt bra bildkvalitet (och råformat).
 
Om problemen handlar om att bära kamera i rem på axel/nacke så måste jag instämma i rekommendationerna av Black Rapid. Bär Canon 40D med 100-400 i åtskilliga timmar i skogen utan någon som helst trötthet i axlar/nacke efteråt. Och kameran är redo hela tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.