Annons

Nackdel med ai servo vid fasta objekt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där är en motsägelse. Om du är intresserad av att utnyttja pixlarna vill säga. Tex beskära. Annars är det skitsamma.
 
Så för att återgå till min fråga
Att köra med AI Focus är precis som att köra med One Shot så länge som modellen står stilla?
 
...

Det berättar jag så gärna igen ;-)

Låt mig citera en snuskigt duktig fotograf som precis som du är bildinriktad:
"The image quality of the 7D is a controversial topic, but in my opinion it is quite simple: the 7D has the highest pixel density of every APS-C camera currently in production (April 2010), so you need good techniques and good lenses. So-so lenses, small focus errors, inadequate shutter speeds, too wide or too narrow apertures, photographer or subject movements, teleconverters, etc. can reduce the image quality on the 7D much more easily than other cameras, so you have to pay a bit more attention."

Det är Juza, italienarn. Uttalandet innehåller mer men essensen är där appropå fokustoleranser (7D får representera cropkameror med hög pixeldensitet). Du kanske kan dementera detta, men en slutsats så här på lördagkvällen är tex säg att du har ett EF objektiv - häng med nu - låt oss säga 50/1.8 II:

Du sätter detta på en 5D och på en 7D. Ställ det på MF. Sätt på LV (vilket tyvärr 5D saknar - men tänk dig). Nu ska du fokusera. Sätt optimal fokus på båda med MF och 10x förstoring. Det är ganska lätt.

Har du hållit ut hit så gör nu följande experiment. Vrid (den lite undermåliga) fokusringen 5 grader på båda kamerorna åt något håll. Nu påstår jag att 7D är mer ur fokus än 5D. Vad tror du? Du får gärna rätta mig, jag är helt öppen för förslag men hoppas jag uttryckt mig begripligt - och att du förstår hur jag tänker.

Den "snuskigt duktiga" fotografen vet inte vad han pratar om.

Sen hoppas jag att du är medveten om vad du jämför i ditt experiment ovan.
 
Ok, du vill ha den tonen. Konstigt att han kan leva på fotografi till skillnad mot dig när det tydligen är så att "fotografen vet inte vad han pratar om".

Jo, jag vet vad jag jämför. Beskriv gärna vad som är fel och vad som får dig att svara så innehållslöst.
 
På min Nikon D300 kan jag inte trycka av i One shot läget om inte mitt motiv är i fokus. Det kan jag däremot göra i Ai servo (Continious)läget och det är väldigt ofta som kameran missar skärpan då.

Om modellen flyttar sig så måste man ställa skärpan igen genom att släppa avtryckaren och trycka halvvägs igen. Att först sätta skärpan med mittpunkten och sedan komponera om bilder ger alltid upphov till oskarpa bilder. Det är bättre att flytta fokuspunkten till där ögonen på modellen befinner sig i en färdigkomponerad pose innan man trycker av. Att fota med stor bländare är svårt nog.

Här finns några exempel på Nikon D300 med Samyang 85mm/1,4 på största bländare i några bilder.

http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=43175
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=43183
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=43184
 
Ok, du vill ha den tonen. Konstigt att han kan leva på fotografi till skillnad mot dig när det tydligen är så att "fotografen vet inte vad han pratar om".

Jo, jag vet vad jag jämför. Beskriv gärna vad som är fel och vad som får dig att svara så innehållslöst.

Italienarn ska nog fortsätta leva på sina bilder istället för att försöka sej på nåt han uppenbarligen inte begriper.

Jo, du jämför i helt olika skalor. EF 50 på 7D motsvarar en bildvinkel motsvarande ett EF 80. Ett mycket snävare utsnitt att zooma in 10x i alltså jämfört med utsnittet du zoomar in 10x med EF 50 på 5D. Lika vansinnigt som att jämföra 5D och 7D i 100% för båda på skärm alltså.
 
Vem har pratat om bildvinklar?, vi talar skärpa här. "10x" var ett hjälpmedel för att ställa den. Vi antar att du klarar det. Ställa skärpan optimalt alltså. Ta 50mm objektivet och hitta en tegelvägg. Appropå bildvinkel (om du vill blanda in det) så ställ 5D'n 1 (eller 10) meter från väggen och 7D'n 1.6 (eller 16). Anta nu att dom har samma pixeltal (vilket dom inte har men du har tillräcklig fantasi för att förstå). För sakens skull ska du trycka en 2x3 metersbild. Vrid fokusringen 5 grader. Tryck ut på Crimson. Vilken är skarpast? Titta på den närmare och närmare.
 
Det där är en motsägelse. Om du är intresserad av att utnyttja pixlarna vill säga. Tex beskära. Annars är det skitsamma.
Klart det är en motsägelse. Det är ju inte samma sak. Bilder kontra pixlar.
Om du vill beskära hårdare förstorar du mer. Det spelar ingen roll hur många pixlar du börjar med, det är ändå så.

Att han kan leva på sin fotografi är inte alls konstigt. Köparna är mycket dummare än säljarna, så det går att sälja vilken skit som helst. Dessutom kan det ju vara så att han åstadkommer riktigt fina bilder (jag har inte tittat), utan att han begripit sig på skillnaden på bilder och pixlar.
 
Vem har pratat om bildvinklar?, vi talar skärpa här. "10x" var ett hjälpmedel för att ställa den. Vi antar att du klarar det. Ställa skärpan optimalt alltså. Ta 50mm objektivet och hitta en tegelvägg. Appropå bildvinkel (om du vill blanda in det) så ställ 5D'n 1 (eller 10) meter från väggen och 7D'n 1.6 (eller 16). Anta nu att dom har samma pixeltal (vilket dom inte har men du har tillräcklig fantasi för att förstå). För sakens skull ska du trycka en 2x3 metersbild. Vrid fokusringen 5 grader. Tryck ut på Crimson. Vilken är skarpast? Titta på den närmare och närmare.

Från pixelstorlek till sensorstorlek. Du får lov att hålla isär vad du pratar om. Om vi nu ska jämföra två kameror med olika sensorstorlek men med samma pixelmängd av samma generation så för teknisk bildkvalite är det enbart sensorstorleken som har betydelse. Den större är bättre. Jämför vi dessa sensorer med ekvivalent bild där utsnitt och skärpedjup är lika så försvinner sensorstorlekens betydelse för bildkvaliteten.

För AF-funktionen är det oxå enbart sensorstorleken som kan ha någon inverkan då fasdetekterande AF kan ha det lite jobbigare i en "trängre miljö".

Inga pixelstorlekar inblandade än som du ser då pixeltätheten inte har någonting alls att göra med hur bra fasdetekterande AF fungerar då AF-modulen jobbar helt skilt från sensorn men på exakt samma avstånd som sensorn. Använder man däremot kontrastdetekterande fokus så har sensorn med de mindre pixlarna bättre förutsättningar att sätta skärpan noggrannare.

Att enbart använda tumfokus med AF-ON-kanppen och AI Servo AF är ett snabbt och enkelt sätt att själv välja när man skall byta från One Shot AF till AI Servo AF. Ett manuellt AI Focus alltså.
 
Har ni funderat på varför ett objektiv som mäts som utmärkt skarpt på en FF kan vara sämre på en cropkamera - och det trots att bara den bättre mittendelen av linsen används? Fundera gärna också på varför photozone delar upp sina tester. Dom är förmodligen lika dumma som Juza.

En cropsensor (tätpixlad) fungerar som ett förstoringsglas jämfört med en FF (mindre tätpixlad) mot diverse optiska fenomen och defekter. Tex en mindre bra ställd fokus. Jag förstår inte vad det är som är så svårt att begripa i det.
 
Optiken i ett objektiv har naturligtvis ingen aning om vad det sitter för sensor i kameran - och även om den visste det skulle den inte bry sig om det. Den ger - vid samma omständigheter - alltid exakt samma bild, oavsett om denna faller på en fullformats- eller cropsensor, en mångpixlig eller en fåpixlig sensor, en film, en mattskiva eller en skiva prickig korv.

Det bildfel som uppstår p.g.a. felfokusering, aberrationer, diffraktion m.m. kan, efter att man valt ett lämpligt utvärderingskriterium, uttryckas i exempelvis millimeter. Om man talar om en viss sensorstorlek kan man också ange felet i procent av bildhöjden.

När man sedan förstorar bilden kommer bildfelet hela tiden att vara lika stort, uttryckt i procent av bildhöjden - detta oavsett hur mycket man förstorar. Hur många pixlar sensorn har spelar i detta avseende ingen som helst roll. Det enda är, att om pixelantalet är lågt kommer man inte att upptäcka bildfelen p.g.a. den allmänna oskärpan. Objektiven blir inte sämre för att man har många pixlar, det är bara det att man bättre ser hur bra/dåliga de är. Man får naturligtvis inte en mindre skarp bild med många pixlar - som italienaren tycks tro.

När man sedan jämför sensorer med olika storlek blir det mer komplicerat. Med samma motivutsnitt måste man ju förstora en cropbild mer än en fullformatsbild. Men om man har samma antal pixlar i båda sensorerna, och objektiven är tillräckligt skarpa, borde man få exakt samma skärpa i båda fallen.

Frågan är bara om objektiven är tillräckligt skarpa. Vissa är det nog fortfarande, med de sensorer vi har idag. Andra är det inte. Det är väl detta som är den viktigaste orsaken till att man testar objektiv både med fullformatssensor och med cropsensor. Med samma motivutsnitt måste ju cropbilden förstoras 1,6 ggr mer för att ge samma bildstorlek. Detta ställer större krav på objektivet.

När man jämför fotografering med olika stora sensorer ska man komma ihåg, att för att få samma motivutsnitt använder man en kortare brännvidd med cropkameran. Det betyder också att de olika bildfelen blir motsvarande mindre (uttryckta i mm). Sedan förstorar man slutbilden lika mycket mer, så felen tar nog ut varandra.

AndersLj
 
På min Nikon D300 kan jag inte trycka av i One shot läget om inte mitt motiv är i fokus. Det kan jag däremot göra i Ai servo (Continious)läget och det är väldigt ofta som kameran missar skärpan då.

Om modellen flyttar sig så måste man ställa skärpan igen genom att släppa avtryckaren och trycka halvvägs igen. Att först sätta skärpan med mittpunkten och sedan komponera om bilder ger alltid upphov till oskarpa bilder. Det är bättre att flytta fokuspunkten till där ögonen på modellen befinner sig i en färdigkomponerad pose innan man trycker av. Att fota med stor bländare är svårt nog.

Här finns några exempel på Nikon D300 med Samyang 85mm/1,4 på största bländare i några bilder.

http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=43175
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=43183
http://www.modellbilder.se/photosession.php?id=43184

Några tips med din D300.

För det första går det att ställa in olika prioritet i AF-C läget. Antingen kan man välja att den ska ta en bild direkt när du trycker på avtryckaren, när motivet är i fokus eller en kombination av de två.

För det andra låter det som att du ska testa att avaktivera AF på avtyckaren och använda AF-on knappen istället. Gärna ihop med AF-C. Då kan du hålla inne AF-ON för att fokusera kontinuerligt, fokusera på motivet och sedan släppa ger samma effekt som AF-S och har du ett AF-S objektiv är det bara att låta knappen vara och fokusera manuellt.

Alla tre metoderna i ett :)
 
Senast ändrad:
Låt mig citera en snuskigt duktig fotograf som precis som du är bildinriktad:
"The image quality of the 7D is a controversial topic, but in my opinion it is quite simple: the 7D has the highest pixel density of every APS-C camera currently in production (April 2010), so you need good techniques and good lenses. So-so lenses, small focus errors, inadequate shutter speeds, too wide or too narrow apertures, photographer or subject movements, teleconverters, etc. can reduce the image quality on the 7D much more easily than other cameras, so you have to pay a bit more attention."

Ska man ha ut 100% av upplösningen från 7D gäller det såklart att vara noggrann. Dock är det så att hur man än gör blir bilden från en högupplöst kamera aldrig sämre än bilden från en lågupplöst kamera, den kan bara bli bättre eller lika bra.
 
Så passande Willhelm Frank, men tyvärr så har detta inget med AF-funktionen att göra.

Du kan ju börja med att studera 5DII, 30D, och 50D alla använts för test av EF 100/2.8 Macro USM på Photozone samtidigt som du kommer ihåg att pixlarna på 5DII och 30D är lika stora och 50D är tätpixligare än båda.

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/489-canon_100_28_5d
http://www.photozone.de/canon-eos/167-canon-ef-100mm-f28-usm-macro-test-report--review
http://www.photozone.de/canon-eos/488-canon_100_28_50d

Sen kan du ju klura ut vad PH betyder i Photozoones objektivmätningar och fundera även på vad pixeltätheten från 50D på en FF skulle innebära för mätresultat för objektivet enligt Photozoones mätmetodik.

På en skärm saknar en bild fysiska dimensioner så, oavsett sensorstorlek, kommer en flerpixligare sensor att betraktas men ett starkare förstoringsglas än en med färre lika stora pixlar. Så trots att 30D med 8 Mpix APS-C har lika stora pixlar som 5DII med 21 Mpix är "förstoringsglaset skärmen" mycket kraftigare för FF-kameran 5DII. Detta är oxå en del av orsaken till "AF-bekymren" med 5DII och dåligt justerade objektiv, som ju borde upptäcktas redan med den lika pixeltäta 30D.
 
Några tips med din D300.

För det första går det att ställa in olika prioritet i AF-C läget. Antingen kan man välja att den ska ta en bild direkt när du trycker på avtryckaren, när motivet är i fokus eller en kombination av de två.

För det andra låter det som att du ska testa att avaktivera AF på avtyckaren och använda AF-on knappen istället. Gärna ihop med AF-C. Då kan du hålla inne AF-ON för att fokusera kontinuerligt, fokusera på motivet och sedan släppa ger samma effekt som AF-S och har du ett AF-S objektiv är det bara att låta knappen vara och fokusera manuellt.

Alla tre metoderna i ett :)

Tack för det tipset. Jag skall prova det imorgon hela dagen!
 
En cropsensor (tätpixlad) fungerar som ett förstoringsglas jämfört med en FF (mindre tätpixlad) mot diverse optiska fenomen och defekter.
Nu blandar du ihop det. Tätpixlig spelar ingen roll, så länge man tittar på bilder, inte på pixlar. Men att det är en cropsensor spelar förstås roll, för det implicerar större förstoringsgrad.
Jag förstår inte vad det är som är så svårt att begripa i det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.