Annons

Nackdel med ai servo vid fasta objekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per N

Aktiv medlem
Jo just som titeln lyder. Var ute och fotade en modell idag och lyckades glömma fokusen på ai servo istället för one shot på min 40D. Modellen jag fotade stod ju helt still så fokusen hade inga problem att fästa där jag satte fokuspunkterna, men sen när jag kom hem och kollade på bilderna i datorn såg jag att inte alla bilder hade skärpan där jag ville ha den. skärpan låg gärna liiiite framför. och ibland liiite bakom.
jag använde inte mittpunkten i fokusen så ofta utan valde de yttre för att kunna lägga fokus på ansikte osv.
Bakfokus och frontfokus ska inte vara en faktor då jag har skickat in kameran för kalibrering, och det har funkat klockrent tidigare.
Så min fråga är alltså: Eftersom ai servo är till för rörliga objekt, kan detta då göra att fokuset "hoppar" lite fram och tillbaka för att vara beredd på att flytta på sig snabbt och på så vis göra att skärpan inte ligger exakt där jag vill ha den?
 
Kort svar: Ja.

Vissa kameror har till och med fått firmwareändringar för att minska risken att de luras av föremål som rör sig långsamt, eller inte alls.
 
ok gott. Tack för svar.
Då vet jag att jag måste hålla koll på det ordentligt sen. Tur att det var ett TFP jobb =)
 
Tänk dock på att du i princip har samma variation med "One shot" också, bara att justeringen inte sker förrän du släpper avtrycket och fokuserar igen (kameran vet ju inte om motivet har flyttat på sig, så den mäter om från början). Så i teorin skall "AI Servo" gå att använda också för rörliga motiv, själv har jag alltid kameran i servoläge (utom vid blixtfotografering, hjälpljuset fungerar inte i servoläget).
 
Det där är inte hela sanningen. I Servo AF kör kameran med en predikterande algoritm, som försöker avgöra motivets ev. hastighet mot eller från kameran. Det är den predikteringen som i vissa lägen har vållat besvär när motivets hastighet varit låg, eller noll, gentemot kameran. kameran har felaktigt fått för sig att motivet rör på sig, och därför lagt skärpan lite framför eller bakom, beroende på vilken rikting den tyckt sig se. Någon sådan prediktering förekommer inte i One Shot AF. Där är det bara något annorlunda mätresultat vid olika uppmätningar av samma avstånd, ett fenomen som ju förekommer vid all slags mätning, som spelar in.

Så vid Servo AF finns det ytterligare en osäkerhetsfaktor i ekvationen.
 
Jag får ALLTID färre bra bilder med AI Servo i "porträttsammanhang" jämfört med One Shot. Detta trots att AI Servo (har 7D) kan producera 3-4 ggr så många bilder på samma tid. Mitt användningsområde för "porträtt" är stilla motiv i dåligt ljus med F/2 eller större där skärpedjupet (max några cm) är väldigt avslöjande om skärpan sitter eller inte. One Shot är MYCKET pålitligare då.
 
Jo just som titeln lyder. Var ute och fotade en modell idag och lyckades glömma fokusen på ai servo istället för one shot på min 40D. Modellen jag fotade stod ju helt still så fokusen hade inga problem att fästa där jag satte fokuspunkterna, men sen när jag kom hem och kollade på bilderna i datorn såg jag att inte alla bilder hade skärpan där jag ville ha den. skärpan låg gärna liiiite framför. och ibland liiite bakom.
jag använde inte mittpunkten i fokusen så ofta utan valde de yttre för att kunna lägga fokus på ansikte osv.
Bakfokus och frontfokus ska inte vara en faktor då jag har skickat in kameran för kalibrering, och det har funkat klockrent tidigare.
Så min fråga är alltså: Eftersom ai servo är till för rörliga objekt, kan detta då göra att fokuset "hoppar" lite fram och tillbaka för att vara beredd på att flytta på sig snabbt och på så vis göra att skärpan inte ligger exakt där jag vill ha den?

Om modellen nu stod helt still, varför då inte använda 'låst mittpunkt' och först sätta fokus där du vill ha den innan du riktar om till önskad komposition?

Annars finns ju "AI Focus"-läget, då kameran låser fokus precis som vid "One shot" och enbart börjar "söka" OM den upptäckt att motivet rör sej.

AI Servo är annerlede; då söker ju fokusmodulen hela tiden efter motivet, som förutsätts vara mer eller mindre i rörelse.
 
Tack för alla svar.
Hmm, jo ai focus hade ju varit en variant. Men känns ändå som jag vill köra antingen eller. Men har testat lite mer nu och har en till fråga:
Eftersom jag främst har använt de yttre fokuspunkterna och jag vet att de inte är lika träffsäkra som den mittersta (korslagda och allt vad de heter), kan det ytterligare försvåra för ai servo att hålla sig kvar på samma ställe?

Är detta en begränsning i kameran har jag mycket lättare att köpa läget, men jag vill främst veta om jag gör något fel själv så man kan lära sig rätt såklart. =)
 
Det beror på vilket objektiv du använder.
Om objektivet inte har åtminstone f/2,8, är alla punkter på en 40D praktiskt taget identiska. Samtliga är korsformade och ger samma möjlighet till noggrannhet i mätningen. Den enda lilla skillnaden är att den översta, mittersta och nedersta punkten är bättre på att reda ut kraftig felfokusering. Detta dock bara med känslighet för horisontella linjer. För porträtt har det förmodligen ingen betydelse alls.

Om du använder objektiv med minst f/2,8 är mittpunkten mer noggrann än de övriga. Den är dock inte känsligare, så tillvida att den har lättare för att hitta fokus. Snarare tvärtom, i så fall. Men när den väl har hittat fokus kan den mäta med större noggrannhet.
40D är Canons första kamera som har en korsformad fokuspunkt med högre noggrannhet i mitten. I dagsläget finns detta även i 50D och 7D. Kameror med linjär typ av mittpunkt med högre noggrannhet, exempelvis 5D mark II eller 1D mark IV, brukar först mäta med standardpunkten och sedan, när de hittat ungefär rätt, göra en slutlig mätning med den högre noggrannheten, om den hittar något att fokusera på. Huruvida detta hoppas över i kamerorna med korsformad mittpunkt med högre precision framgår inte av Canons dokumentation.
 
Väcker liv i denna gamla tråd.
Vad är nackdelen att köra med AI Focus istället för One Shot när det gäller t.ex. porträttfotografering?
 
En parentes: om man använder objektiv med stor "field curvature" (oftast vidvinklar eller zoomar i vidvinkelläget) nära maxbländare är det en fördel att välja rätt fokuspunkt från början då omkomponering efter bruk av mittpunkten kan lägga föremålet ut mot kanten ur fokus ändå. Ffa märker jag detta med 16-35. Torde inte vara ett sign problem om du använt 24-70 över 50mm.
 
Väcker liv i denna gamla tråd.
Vad är nackdelen att köra med AI Focus istället för One Shot när det gäller t.ex. porträttfotografering?

I stort sett ingen nackdel. Utom möjligtvis att du vet att fokus är låst när du håller ned avtryckaren på "One shot"

(Personligen tycker jag att "AI Focus" är en liten konstig mellankonstruktion så jag använder antingen "One shot" eller "Servo". Men det är ju högst individuellt vilket man föredrar. Vid just porträtt kör jag alltid "One shot" eller manuell fokus)
 
Väcker liv i denna gamla tråd.
Vad är nackdelen att köra med AI Focus istället för One Shot när det gäller t.ex. porträttfotografering?

Jag citerar mig själv från ovan. Lite fånigt, men jag har provat detta så många ggr i porträttlika sammanhang och slutsatsen är klar.

Jag får ALLTID färre bra bilder med AI Servo i "porträttsammanhang" jämfört med One Shot. Detta trots att AI Servo (har 7D) kan producera 3-4 ggr så många bilder på samma tid. Mitt användningsområde för "porträtt" är stilla motiv i dåligt ljus med F/2 eller större där skärpedjupet (max några cm) är väldigt avslöjande om skärpan sitter eller inte. One Shot är MYCKET pålitligare då.

AI Servo förväntar sig en rörelse och algoritmen är hela tiden beredd på att ett godståg ska komma farande i 150km/h eftersom den då ska klara av att förutspå nästa position. Därför justerar AI Servo hela tiden fokus, stannar aldrig till. AI Servos rörelser svänger i praktiken vida kring de små toleranser som krävs för skarpa bilder. Speciellt i pixeltätata kameror. Så är det iaf i praktiken.

Andra kanske har bättre förklaringar eller idéer, men att AI Servo inte duger för porträtt på pixeltäta crop-kameror står jag fast vid. Sannolikt får man ett lite bättre resultat med exvis gamla 5D - och jag har sett att det i någon Canonskrift faktiskt har rekommenderats vid porträtt. Tyvärr minns jag inte referensen. Med då är alltså pixeltätheten 4 ggr lägre och AI Servos variationer kanske spelar inom mer acceptabla områden. Kan möjligen låta konstigt eftersom skärpedjupet är kortare på FF - men det är en helt annan sak.
 
Notera nu att han frågade om AI Focus, vilket alltså inte är detsamma som AI Servo AF. AI Focus börjar alltid som One Shot AF, och om det inte detekterar någon större rörelse hos motivet så blir det inget annat heller. Detta lär ju vara fallet vid porträttfotografering, vilket i sin tur innebär att frågan egentligen gäller vad som gäller för One Shot AF vid porträttfoto, kontra att köra med Servo AF.

För övrigt påstår Canon att AI Servo AF II, som finns nu på 1D Mark IV, 7D och 60D, ska vara bättre än tidigare algoritmer på att klara av att hålla fokuseringen stilla när motivet faktiskt inte rör på sig.
 
Jag citerar mig själv från ovan. Lite fånigt, men jag har provat detta så många ggr i porträttlika sammanhang och slutsatsen är klar.



AI Servo förväntar sig en rörelse och algoritmen är hela tiden beredd på att ett godståg ska komma farande i 150km/h eftersom den då ska klara av att förutspå nästa position. Därför justerar AI Servo hela tiden fokus, stannar aldrig till. AI Servos rörelser svänger i praktiken vida kring de små toleranser som krävs för skarpa bilder. Speciellt i pixeltätata kameror. Så är det iaf i praktiken.

Andra kanske har bättre förklaringar eller idéer, men att AI Servo inte duger för porträtt på pixeltäta crop-kameror står jag fast vid. Sannolikt får man ett lite bättre resultat med exvis gamla 5D - och jag har sett att det i någon Canonskrift faktiskt har rekommenderats vid porträtt. Tyvärr minns jag inte referensen. Med då är alltså pixeltätheten 4 ggr lägre och AI Servos variationer kanske spelar inom mer acceptabla områden. Kan möjligen låta konstigt eftersom skärpedjupet är kortare på FF - men det är en helt annan sak.

AI Servo med tumfokus (AF-ON eller *-knappen) kan vara riktigt bra att använda vid porträtt. Vid stillastående modell så trycker man till en gång med tummen och låter sedan knappen vara ointryckt. Skulle modellen börja röra sej är är det bara att hålla in knappen och följa med.

Det AI Servo gör är att försöka förutsäga var fokus ska läggas efter den fördröjning som finns mellan fokusmätning och exponering vid rörliga motiv.

Sen vet jag inte varför du fortfarande tror att pixeltätheten har något att göra med hur bra autofokus fungerar överhuvudtaget...
 
Notera nu att han frågade om AI Focus, vilket alltså inte är detsamma som AI Servo AF. AI Focus börjar alltid som One Shot AF, och om det inte detekterar någon större rörelse hos motivet så blir det inget annat heller. Detta lär ju vara fallet vid porträttfotografering, vilket i sin tur innebär att frågan egentligen gäller vad som gäller för One Shot AF vid porträttfoto, kontra att köra med Servo AF.

För övrigt påstår Canon att AI Servo AF II, som finns nu på 1D Mark IV, 7D och 60D, ska vara bättre än tidigare algoritmer på att klara av att hålla fokuseringen stilla när motivet faktiskt inte rör på sig.

Jaha, AI Focus... Det är ju bra om man läser ordentligt innan man svarar, det gjorde inte jag :eek:)

Fast stycke två hävdar jag envist inte gäller i praktiken. Kanske är "nya" AI Servo bättre, men den är inte bra. Jämfört med One Shot alltså. Och då är alltså jämförelsen att 7D tar 8bilder/sek, men One Shot kan man MAX få 3/sek om man är sjukt snabb. Under några sekunder så menar jag att One Shot - trots ett betydligt lägre bildantal - ger fler spot-on.
 
AI Servo med tumfokus (AF-ON eller *-knappen) kan vara riktigt bra att använda vid porträtt. Vid stillastående modell så trycker man till en gång med tummen och låter sedan knappen vara ointryckt. Skulle modellen börja röra sej är är det bara att hålla in knappen och följa med.

Låter ju helt rimligt. Det är ju på sätt o vis som oneshot med lite större variationsmöjligheter om jag förstår dig rätt.

Sen vet jag inte varför du fortfarande tror att pixeltätheten har något att göra med hur bra autofokus fungerar överhuvudtaget...

Det berättar jag så gärna igen ;-)

Låt mig citera en snuskigt duktig fotograf som precis som du är bildinriktad:
"The image quality of the 7D is a controversial topic, but in my opinion it is quite simple: the 7D has the highest pixel density of every APS-C camera currently in production (April 2010), so you need good techniques and good lenses. So-so lenses, small focus errors, inadequate shutter speeds, too wide or too narrow apertures, photographer or subject movements, teleconverters, etc. can reduce the image quality on the 7D much more easily than other cameras, so you have to pay a bit more attention."

Det är Juza, italienarn. Uttalandet innehåller mer men essensen är där appropå fokustoleranser (7D får representera cropkameror med hög pixeldensitet). Du kanske kan dementera detta, men en slutsats så här på lördagkvällen är tex säg att du har ett EF objektiv - häng med nu - låt oss säga 50/1.8 II:

Du sätter detta på en 5D och på en 7D. Ställ det på MF. Sätt på LV (vilket tyvärr 5D saknar - men tänk dig). Nu ska du fokusera. Sätt optimal fokus på båda med MF och 10x förstoring. Det är ganska lätt.

Har du hållit ut hit så gör nu följande experiment. Vrid (den lite undermåliga) fokusringen 5 grader på båda kamerorna åt något håll. Nu påstår jag att 7D är mer ur fokus än 5D. Vad tror du? Du får gärna rätta mig, jag är helt öppen för förslag men hoppas jag uttryckt mig begripligt - och att du förstår hur jag tänker.
 
Italienaren har inte fattat någonting alls.
Det spelar ingen som helst roll hur många pixlar en kamera har när man tittar på en bild.
Däremot spelar det roll om man tittar på en pixel i en viss storlek, för då blir förstoringsgraden större om pixeln är mindre.

Så tvärt emot vad du skriver är italienaren inte ett skatt bildinriktad, utan mer fallen åt att begrunda sin navel (något som kraftigt påminner om pixelskådande).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.