Ann-Cathrine skrev:
Hur stor betydelse har en manuellt inställd vitbalans? Kan man med blotta ögat avgöra om bilden är tagen men manuellt inställd vitbalans? I vilka lägen bör man ställa in den manuellt?
Ojsan. Såg att jag varit slarvig och missat några frågor du hade. Mattias var mer uppmärksam och svarade på några av dem.
Manuellt inställd vitbalans KAN ha stor betydelse, men jag tycker det oftast är när man arbetar med blandad belysning från olika typer av ljuskällor (dagsljus, öppen skugga, lysrör, glödlampor, stearinljus, etc). I sådana fall kan det lätt bli fel med den automatiska vitbalansen. Det kan till och med skilja starkt mellan flera bilder ur en serie, lite beroende på hur ljuskällorna påverkar motivet och scenen i just den bilden. Detta är praktexemplet när jag ställer vitbalansen manuellt. Om jag inte orkar ställa den manuellt så använder jag åtminstone ett förinställt läge så bilderna blir konsekventa i färgtonerna. Det gör det lättare att batchkorrigera om så skulle behövas.
Annars gör de förinställda lägena på kameran (dvs solljus, glödlampsljus etc) hyffsat bra i från sig i rätt situation (dvs motsvarande situation). Brukar klara mig väldigt långt på dem. Sedan är det klart, i studion när jag kör med blixtar kan man lätt ställa vitbalansen där. Jag kör ju ändå manuellt på alla andra reglage och där har jag tid på mig att pilla runt med inställningarna. Men oftast kan man inte märka att jag ställt den manuellt jämfört med om jag använder förinställt läge.
Men precis som Mattias säger så är inte vitbalansering alltid önskvärt. I många bilder är den karaktärisktiska färgen hos ljuskällorna något som berättar om den omgivning vi inte ser i bilden. Det tillför en extra dimension i bilden.
Men det är kul att leka med vitbalansinställningarna för att få ett hum om hur mycket det kan skilja. Principen "lär genom lek". Prova att "vitbalansera" mot en färgad yta (de bör inte vara allt för starkt färgade). Då får du ett "färgfilter" som motsvarar komplementfärgen, dvs vitbalansera mot en gul yta så får du blåstick i bilderna. Användbart? Nja, det kan man ju faktiskt fixa till i efterbehandlingen med större kontroll över resultatet, men har man tråkigt så kan det ge dumma nya ideer
Kom ihåg, allt eget arbete som är "misslyckat" läggs i mappen "konstnärligt" och effekterna är alltid avsiktliga! :-D