Annons

Nödvändiga filter! (Nikon D60)

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabriel B

Aktiv medlem
Har nyligen köpt mig en Nikon D60 (med VR kit) och har läst lite om filter här på forumet. Jag undrar lite över vilka som är bra att ha/nödvändiga? Och vilka filter man skall ha i vilka lägen? (dvs uppnå effekt alt. skydda lins)


Bör man använda filter som lins skydd?
Vilka filter anser ni är ett måste?
Någon som kan rekomendera några bra filter till en Nikon D60?


Jag är tacksam för alla råd!
 
Filter eller inte filter för att skydda linsen diskuteras ofta. Själv väljer jag att alltid ha ett UV-filter som skydd. Dessutom tror jag att även om man är försiktig när man rengör linsen så finns det risk att man repar glaset. Bättre då att det är filtret som repas, bara att köpa ett nytt om ett antal år.

Gillar man landskap/natur kan jag rekommendera följande filter.

Polfilter, tar bort reflexer från vatten. Gör himmeln mer blå. Bättre tryck i färgerna, speciellt om det är fuktigt ute.

Gråfilter, om du vill få längre slutartider. Kan vara bra om det är för ljust ute och du vill få sjö/hav eller rinnande vatten soft.

Tonat grå filter, t ex Cokins system. Fyrkantiga filter som går att skjuta i en hållare. En del av filtret är mörk tonad den andra delen klar. Gränsen mellan klar och tonad har en mjuk övergång. Används när man har olika ljushet i ett motiv, t ex ljus himmel och mörk förgrund. Då lägger man övergången vid horisonten och mörkar ner himmeln med den tonade delen. Då slipper man allt för ljus himmel om förgrunden är lagom ljus alternativt om himmeln är lagom ljus så blir förgrunden alldeles för mörk.

/Gunnar
 
UV filter som skydd för linsen. Skall ta och börja med att investera i ett sådant då man aldrig vet när olyckan är framme. Några speciella märken man skall välja eller undvika?


Ge gärna några specifika märken/modeller som finns att köpa i svenska nätbutiker!

UV filter
Gråfilter
Polfilter

Tack på förhand
//Gabriel
 
Uv-filter tycker jag är helt förkastligt. På Nikons kitgluggar har jag fått märkbart sämre skärpa.
Var i stället konsekvent och sätt på linslocket när du inte fotograferar.
Jag har under många år sprungit runt med kikare runt halsen som kostar det dubbla mot din D60 och aldrig repat eller fördärvat någon lins. Aven om du skulle tappa kameran tror jag att det är större risk att linselementen inuti objektivet tar skada av smällen än frontlinsen. De kan du inte skydda med det dyraste uv-filtret i världen.

Övriga filter som diskuteras i tråden rekommenderar jag att du köper på auktionssiter som tex Tradera. De är oftast billiga och fraktkostnaden är minimal.
De filter jag köpt (det är en del) har varit i utmärkt skick för en spottstyver.

//Martin

http://www.kikarforum.se
 
Är ett Polarisation "Cirkulärt" att föredra? Vad innebärt att det är Cirkulärt?

Skall man välja multi coated UV filter eller vanligt?

Bör man välja att alla filter är antireflexbehandlade?

//Gabriel
 
Cirkulära polarisationsfilter krävs till så gott som alla nya kameror med AF. De har vad man kallar halvgenomskinliga speglar som delar upp ljuset till mattskivan, fokuserings sensorn osv. En halvgenomskinlig spegel är en spegel som beroende på ljusets polarisation reflekterar eller släpper igenom det.
Så på en D60 är det cirkulära pol-filter som gäller.

Polarisation betydyder att ljusvågorna rör sig i samma riktning t ex vertikalt. Ett polarisationsfilter har smala springor för ljuset som gör att ljusvågor som rörsig i samma riktning som springorna kommer igenom medan de som rör sig vinkelrätt mot springorna stoppas (i spegefallet reflekteras).
Det är grundfunktionen för alla polarisationsfilter.

Ett cirkulärt pol.filter har ytterligare ett filter som gör att ljuset efter polariseringen åter sätts "cirkulation" dvs man ser till att det polariserade ljus som kommer igenom filtret av polariseras (ljus vågorna kan röra sig i alla riktningar).

-----
Det som händer i atmosfären och när ljus reflekteras är att det till viss del polariseras. Genom att vrida polarisationsfiltret kan man då ta bort en del av reflexerna (eller förstärka dom). Detta gör att t ex soldis eller blänk på våta blad på hösten kan tas bort och man får mer stuns i färgerna.
 
Det är viktigt att alla filter har så bra antireflexbehnadling som möjligt dvs multicoated är normalt att föredra.

Utan detta så får du reflexer i linserna som gör att kontrasten minskar.
 
Hittat dessa filter som verkar intressanta.
Blir jag missnöjd om jag väljer någon av dessa? Är Dörr antireflexiva?



Hoya UV 52mm HMC Pro 1
Hoya Cirkulärt polarisationsfilter 52mm HMC

Dörr Cirkulärt polarisationsfilter 52mm Digital high grade
Dörr UV 52mm Digital high grade
 
Jag har bara erfarenhet av Hoya och de du nämner är bra.
Dörr ska vara bra men jag har ingen egen erfarenhet.
 
Mitt val föll för Hoya filter.

Hoya UV 52mm HMC Pro 1
Hoya Cirkulärt polarisationsfilter 52mm HMC


Tack för alla tips.

//Gabriel
 
Tack för att du ställde samma fråga som jag tänkte, då slapp jag det :)

Men jag undrar en sak vad gäller dimensionerna på filtrena.. har ju ett likadant objektiv (orginal) som Gabriel och undrar vad man ska titta efter vad gäller dimensionerna, ska jag ha ett 55mm då eller hur fungerar det? Ser att G valt 52mm så då bör det vär vara samma, eller?

Har kollat in MRC-filter på CyberPhoto men vet ju som sagt var inte vad jag ska gå på. :(

Tacksam för svar!
 
Senast ändrad:
Men jag undrar en sak vad gäller dimensionerna på filtrena.. har ju ett likadant objektiv (orginal) som Gabriel och undrar vad man ska titta efter vad gäller dimensionerna, ska jag ha ett 55mm då eller hur fungerar det? Ser att G valt 52mm så då bör det vär vara samma, eller?
Det brukar stå längst fram på objektivet vilken filterdiameter som passar. Diametersymbolen, en ring med ett snett streck igenom, och filterdiametern i mm.

Olle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.