Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nær kommer objektiven?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Det ær otroligt vad lite objektiv det finns till pentax. Har inte hittat fler en ett par stycken på olik asidor, inkluderat tredjepartstillverkare.
Tycker att Pentax borde ligga på lite, det ær ju ganska viktigt att få objektiv man vill ha till sin kamera før att det ska vara idè att køpa huset...
 
Det ÄR problem att hitta objektiv till Pentax, åtminstone om man menar moderna autofocus objektiv.
Förra sommaren letade jag ett lämpligt fågelobjektiv. Till slut tröttnade jag och köpte en sigma 135-400. Den fick jag ta från England. Nu skulle jag villja ha en 80-200 2,8 men hittar ingen. Helst skulle jag vilja hitta en lätt begagnad och håller koll på bl.a E-bay, men det har inte funnits något i det registret till salu där på flera månader. Och då söker jag alltid på hela världen. Gammla manuella objektiv finns det hur mycket som helst av, men jag vill ha AF och då blir det problem så fort man vill ha nått annant än en standardzoom.
 
De gånger jag beställt har det gått rätt snabbt att få prylarna, gissar att Pentax Sverige har en del i lager.
 
Har upplevt samma problem...

Fick vänta 5-6 veckor för ett Sigma APO 70-300.
(cyberphoto)

Beställt en blixt, Soligor DG-420 Z till Pentax men
fått besked om leverans i slutet av Maj.
(cyberphoto)

Funderade på att beställa ett Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Pentax AF.
Leveranstid okänt.
(cyberphoto)

OBSERVERA! Detta verkar inte vara ett Cyberphoto problem, utan problemet verkar vara detsamma hos andra svenska butiker...

Börja känna irritation över att det är så svårt att hitta tillbehör i Sverige för Pentax:en...

Mvh,
Daniel
 
Det ska bli intressant att se vad som händer med begagnatmarknaden när de nya objektien kommer. Tyvärr (för köparna) är det väl ett aldeles för uppdämt behov av optik för att marknaden ska komma att svämma över av billiga begagnade objektiv. Men lite bättre än nuvarande situation borde det väl bli iallafall.
 
Det är därför jag kör Canon... Jag valde mellan Canon och Nikon för 15 år sedan när jag pensionerade min Pentax P30. Tillgänglighet och priser på begagnat avgjorde att jag ville byta från Pentax. I några år ångrade jag att jag inte valde Nikon, men så här i eferhand tycker jag nog att det blev bra med Canon ändå.

Mats
 
Ja just nu är det lite sämre tillgång än på länge pga av framgångarna med K10 & K100, men som användare är det ju ändå positivt att Pentax tar fram så många nya spännande objektiv till bra priser.
 
P-E Claesson skrev:
De har alltså bara Pentax SMC-DA 70/2,4 Limited i lager. Resten finns inte hemma.

Cyberphoto har endast ett fåtal objektiv i lager för de andra tillverkarna och objektivfattningarna också, det är deras affärsidé! Liten lagerhållning = låga priser. De har bara de objektiv i lager som de förväntar sig en någorlunda omsättning på. Det är för dyrt att ta in enstaka exemplar av objektiv som sedan ligger länge i lager innan det kommer en kund.

När jag har köpt objektiv och tillbehör så har butiken beställt från Pentax och sedan har butiken ringt mig efter tre dagar och sagt att varan kommit och sen har jag hämtat det.

Genom en liten lagerhållning så slipper butiken ha osäkra produkter i lager, de vet ju att när kunden beställer en produkt så är den varan såld. Det är ekonomiskt betydligt säkrare för en butik att ha beställningsvaror jämfört med att ha ett lager.

I dessa digitala tider när produkter föråldras väldigt snabbt så kan vi förvänta oss att det mer och mer kommer bli så att distributören har ett lager som butikerna beställer hem varan ifrån, istället för att butiken har ett eget lager.

Om distributören har varan i lager, så tar det vanligtvis 3 - 4 dagar för den att komma till kund via butiken.

Är det Pentax fel att butiker väljer att ej lagerhålla Pentax produkter? Ska de tvinga butikerna att köpa deras produkter?

De varor som butiken har i lager, har butiken köpt av distributören. Så de ägs av butiken. Om de ej blir sålda så innebär det en förlust för butiken. Det är mycket bättre för butiken att köpa produkten av distributören när de redan har en köpare att sälja produkten till.

Vänligen observera att butikernas lagerhållning på intet vis avspeglar Pentax Sveriges lagerhållning.

Det är dessvärre en nackdel för Pentax att butikerna väljer att lagerhålla så lite, för det gör det svårare för Pentax att bedöma efterfrågan. Pentax vill ju ej sitta med ett stort lager i Sverige av osålda produkter. Så de får gissa sig till vad som kommer att gå åt och då ta in något fler produkter än vad butikerna beställer, för de vet ju att beställningar kommer in efter hand. Men detta gör ju att Pentax Sverige beställer in nytt först när lagret verkligen är på väg att ta slut, och är det då plötsligt många kunder som beställer en och samma vara ja då kan det bli fördröjning i leveransen.

Situationen är på intet vis ny, den har vari så här sedan slutet på 80-talet. Pentax har sina produkter i full produktion och det kommer nya leveranser ständigt till Europa, men problemet är den tröghet som finns på den svenska marknaden och även svenskens tveksamhet till att beställa produkter som butikerna ej har i lager, det gör ju att Pentax Sverige tar in färre sådana produkter. Det har blivit lite av en Moment 22 situation. Kunden vill inte beställa för butiken ej lagerhåller, så butiken beställer ej från Pentax och Pentax väljer därför att ha ett litet lager istället för ett stort lager.

Hälsar
R
 
Daniel_K skrev:
Har upplevt samma problem...

Fick vänta 5-6 veckor för ett Sigma APO 70-300.
(cyberphoto)

Beställt en blixt, Soligor DG-420 Z till Pentax men
fått besked om leverans i slutet av Maj.
(cyberphoto)

Funderade på att beställa ett Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di till Pentax AF.
Leveranstid okänt.
(cyberphoto)

OBSERVERA! Detta verkar inte vara ett Cyberphoto problem, utan problemet verkar vara detsamma hos andra svenska butiker...

Börja känna irritation över att det är så svårt att hitta tillbehör i Sverige för Pentax:en...

Mvh,
Daniel

Det är låg tillgång på Sigma objektiv i Pentaxfattning för Europa just nu, det sägs bero på att det är så stor efterfrågan i USA att en stor del av produktionen går dit och övriga marknader får vänta.

Sedan så har ju den svenska distributören av Sigma länge bara haft ett fåtal objektiv i lager, medan resten har tagits från Europa lagret. Samma gäller för distributören av Tamron och Tokina.

Situationen är ändå bättre än det var förr, för förr kunde man inte ens beställa hem det som ej fanns i lager. I de prislistor som de svenska distributörerna tillhandahåll så fattades det mängder av objektiv. De tog bara in ett urval till Sverige. Jag försökte köpa ett Tokina 28-70 f/2.6-2.8 för många år sedan, men det gick inte att beställa hem efersom distributören valde att ej ta in det objektivet i Pentax fattning. Så butiken kunde inte beställa hem det, fast objektivet tillverkades! Distributören sa att det var så liten marknad för Pentax i Sverige så det kostade mer än det gav att ta in det.

Därför är det ju väldigt bra att Pentax tar fram nya objektiv hela tiden och har dem i full produktion, så att behovet av tredjepartstillverkare minskar. Men vi får fortsätta leva med att svenska butiker har låg lagerhållning och föredrar att hämta direkt från Pentax lager istället för att kosta på sig att ha ett eget lager.

Hälsar
R


Hälsar
R
 
Konstigt

Fotografer har i kanske 5år väntat på att digitalkamerorna ska bli aceptabelt bra/rimliga priser. Och fotografer har nog inte köpt så mycket fotoutrustning sedan 80 eller 90-talet.
70-talet var en bom med mycket systemkameror, var eller varannan sprang omkring med en SLR på magen.
Senare årtionden har det varit en kompaktkamera vid högtidliga tillfällen.
Nu är det foto som gäller igen, gamla fotografer köper digitalt och det kommer nya unga fotografer.
Nu har vitvarumånglare, radiohandlare och datorfirmor systemkameror i sortimentet, kanske kommer på konsum snart.
För några år sen tillverkades kanske 500ex/år av objektiv X nu kanske det är 5000 exemplar, och så undrar en del på fotosidan varför det inte finns objektiv i lager hos affärerna.........
 
Re: Konstigt

Bofoto2 skrev:

För några år sen tillverkades kanske 500ex/år av objektiv X nu kanske det är 5000 exemplar, och så undrar en del på fotosidan varför det inte finns objektiv i lager hos affärerna.........

För att vi är nya (många unga) fotografer som trodde foto inte var en ovanlig hobby.

Lätt att säga sådär när man kan sammanfatta det som du gör, kräver ju erfarenhet. Men är man ny entuastisk fotograf så är det svårt att se det så.
 
Pentax populäraste objektiv tillverkas i en takt av i runda slängar 10 000 - 20 000 exemplar i månaden, "kitzoomen" har jag för mig ligger på en 40 000 ex i månaden, men det beror även på hur många kameror de tillverkar. De fasta brännvidderna ligger på några tusen exemplar i månaden. Objektiven tillverkas enligt principen "on demand", dvs att distributörerna lägger in beställningar och sedan möter Pentax dessa beställningar. Om distributörerna har gissat fel på det antal objektiv som kommer att säljas, så innebär det antingen ett lager osålda objektiv eller att kunder får vänta. Tidigare så förlorade Pentax massor med pengar på att de tillverkade objektiv som hamnade osålda i lager alldeles för länge. Ett exempel är FA 28-105 f/4-5.6 power zoom modellen som bara till för några år sedan forfarande kunde köpas nytt trots att tillverkningen upphörde i mitten av 90-talet...

På grund av den ökande efterfrågan så skruvar Pentax nu upp produktionen på flera av sina objektiv, dessvärre så har de haft tekniska problem på en av fabrikerna som ledde till låg kvalitet och produktionen fick därför temporärt gå ner i antal, nu är dessa problem lösta och produktionen skruvas upp igen.

Hälsar
R
 
I slutet av 80 talet fram till slutet av 90-talet så var det få som köpte systemkameror och det var väldigt låg efterfrågan på objektiv, särskilt på andra objektiv än zoomar. Många butiker hade hyllor av begagnade systemkameror som kunderna hade lämnat i inbyte till en kompaktkamera istället. Detta drabbade särskilt Pentax väldigt hårt och Pentax funderade på att lägga ner sina systemkameror och enbart satsa på kompaktkamerorna, där Pentax var en ledande tillverkare och det som drog in stora vinster till företaget. Systemkamerorna var en förlustverksamhet.

Eftersom det köptes så lite autofokusobjektiv till Pentax, och efersom många som en gång köpte dessutom behåller sina objektiv (detta är nackdelen med bakåtkompatibilitet!), så är utbudet på begagnatmarknaden svagt.

Det kan bli annorlunda nu om många säljer sina gamla objektiv för att få pengar till att köpa de nya digitala.

Hälsar
R
 
Det kænns surt att vara mer eller mindre tvungen att vælja gamla objektiv till en så ny kamera.
Væntar på ett samsung 50-200 och snart går væntetiden in på en o en halv månad. Det ær før lång tid i mina øgon, speciellt som det inte ær sækert att jag får det inom en snar framtid heller.

Sen ær det inte det lættaste att hitta gamla objektiv heller, trots allt. Nej, jag har inte letat ihjæl mig før jag vill faktiskt ha nya objektiv.

Undrar om pentax har funderat på att genom att inte ha nya objektiv tillængliga så tappar de ju mark mot Canon o Nikon och æven Sony.
 
Roland Mabo skrev:
Det är låg tillgång på Sigma objektiv i Pentaxfattning för Europa just nu, det sägs bero på att det är så stor efterfrågan i USA att en stor del av produktionen går dit och övriga marknader får vänta.

Har märkt det. Den 13 februari beställde jag ett Sigma 70-200 2.8 APO bla bla. Tura har nu meddelat ÅF att det ska vara på ingång denna vecka. Det har dom sagt flera gånger nu så jag hoppas dom har rätt dena gång. Fraktar dom hit linsen från Japan i roddbåt månne?

TC och uv-filter har legat och väntat ensamma länge nu.
 
Det spelar ingen roll vems fel det är att det är svårt att få tag på objektiven. Problemet finns och det drabbar mig som valt Pentax som system oavsett vad det är för orsak, och måste man ha vissa objektiv så kan det vara värt att kolla upp om det går att få tag på dessa innan man väljer system. Hade jag verkligen varit tvungen att ha en fast 400mm och ett 80-200 2,8 så hade jag helt enkelt varit tvungen att byta system eftersom jag inte fått tag på dessa till Pentax. Nu får jag nöja mig med andra lösningar så länge, men bra är det inte.
 
Re: Re: Konstigt

tobias- skrev:
För att vi är nya (många unga) fotografer som trodde foto inte var en ovanlig hobby.
Lätt att säga sådär när man kan sammanfatta det som du gör, kräver ju erfarenhet. Men är man ny entuastisk fotograf så är det svårt att se det så.
Jo det är lätt att säga för mig, när man har en del objektiv är inte leveranstider på nya så kritiskt.
För 5 eller 10år sedan var det vanligt att fotografer inte hade dom nyaste kamerorna utan körde på med en kamera som kanske var 5, 10år eller äldre.
Så det var inte (bara lågt?) fotointresse utan det köptes inte så mycket prylar, man fotade på istället.
Patrik o Björn har tydligen fått vänta länge...
Med Samsung 50-200 kan det bero på att det har varit en kampanj på den som nog sålde många...
Jag köpte flera Pentax objektiv i våras(06) och en del tog tid på sig, nu har jag väntat på Sigma 18-50 och den kom till slut i Pentaxfattning. Jag kom in till Uppsala i förra veckan och beställde den. Den kom två dar efter, nu hoppas jag bara att filteren jag betällde samtidigt har dykt upp i morron när jag hämtar Sigman.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.