ANNONS
Annons

Nåt lurt eller skall man bjuda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sett en likadan auktion fast med en d1x, för ett par tusen. Även där en laptop bredvid. Kvinnan som sålde bodde i Nora, men kunde inte ta emot besök, eftersom hon tillfälligt jobbade i Kalix.

Tradera mailade sedan att hon var avstängd, innan auktionen gick ut. Jag är lite nyfiken på hur de visste att det var oseriöst såpass tidigt. För oseriöst måste det väl ha varit?

Senast ändrad:
Magnuz skrev:
Det är välkänt att alla som har få omdömen riskerar att få sämre betalt just pga. att de har få omdömen, men det handlar om att jobba upp ett förtroende och en seriös verksamhet, en pizzeria som nystartar har ingen uppjobbad kundkrets så är det bara, men nån stans måste man starta, en som har 4000 positiva omdömen är mån om sina kunde så är det bara...

Det är ju bara det med de positiva omdömena att dom som har 4000 positiva omdömen väldigt ofta får 15-20 st i rad av samma person under loppet av några minuter, går man sen till den som givit alla dessa omdömen så har, väldigt ofta, denna person fått lika många positiva omdömen av den som han själv givit sina omdömen till.. Känns som mygel med statistiken.. Nu påstår jag inte att alla gör på detta vis, men efter att ha kolla runt på några med väldigt många positiva omdömen så verkar det här förfarandet vara mer regel än undantag.. Jag tar med andra ord det här med positiva omdömen med en nypa salt..

/Peter

Wizard skrev:
Det är ju bara det med de positiva omdömena att dom som har 4000 positiva omdömen väldigt ofta får 15-20 st i rad av samma person under loppet av några minuter, går man sen till den som givit alla dessa omdömen så har, väldigt ofta, denna person fått lika många positiva omdömen av den som han själv givit sina omdömen till.. Känns som mygel med statistiken.. Nu påstår jag inte att alla gör på detta vis, men efter att ha kolla runt på några med väldigt många positiva omdömen så var det har förfarandet mer regel än undantag.. Jag tar med andra ord det här med positiva omdömen med en nypa salt..

/Peter

Att de har många omdömmen av samma person kanske har att göra med att det tex. är en vykortsamlare som gillar säljaren med 4000 omdömens vykort, och har köpt 50st rakt av, svårare än så är det inte, men visst det är som du säger man bör kolla vad som är köpt eller sålt.. /M

Kul att han skriver "Kameran är komplett, dvs när den kommer är det bara att packa upp och börja ta bilder." När det inte verkade följa med nåt minneskort...

Magnuz skrev:
Att de har många omdömmen av samma person kanske har att göra med att det tex. är en vykortsamlare som gillar säljaren med 4000 omdömens vykort, och har köpt 50st rakt av, svårare än så är det inte, men visst det är som du säger man bör kolla vad som är köpt eller sålt.. /M

Hrrmmmm...

Jag e ny på Tradera så jag har inte riktigt koll på läget ännu..

Jag får nog ta och revidera mitt tidigare inlägg om omdömena på Tradera.. Jag har kollat lite till och kommit fram till att jag hade fel, det verkar inte vara så vanligt som jag först trodde med kompisomdömen.. Det är oftast olika auktionsnummer på de omdömena som ligger på rad.. Jag e inte sämre än att jag kan erkänna när jag har fel.. Så om någon har känt sig trampad på ber jag om ursäkt..

Lite OT men ändå..

/Peter

Wizard skrev:
Hrrmmmm...

Jag e ny på Tradera så jag har inte riktigt koll på läget ännu..

Jag får nog ta och revidera mitt tidigare inlägg om omdömena på Tradera.. Jag har kollat lite till och kommit fram till att jag hade fel, det verkar inte vara så vanligt som jag först trodde med kompisomdömen.. Det är oftast olika auktionsnummer på de omdömena som ligger på rad.. Jag e inte sämre än att jag kan erkänna när jag har fel.. Så om någon har känt sig trampad på ber jag om ursäkt..

Lite OT men ändå..

/Peter

Jag har varit med länge på Tradera både som säljare och köpare, så jag vet vad jag pratar om men det var inte för att jag ville "ha rätt" jag skrev som jag skrev utan för att hjälpa till för de som inte har koll på läget, givetvis kan det finnas bluffare som har många omdömmen också, eller tokhandlar småsaker för att få upp omdömmen, men det är nog ovanligt. dessutom har jag hört om folk som fått sina tradera-konton kapade och någon annan använder deras namn, men en rekomendation från mig är, köp inte plasma tv eller kameror i dyra prisklasser på det sättet...

/Magnus

Men egentligen borde det ju vara riskfritt att använda payson, eftersom jag som säljare måste godkänna varan innan köparen får pengarna.

FILM) (Caffe skrev:
Men egentligen borde det ju vara riskfritt att använda payson, eftersom jag som säljare måste godkänna varan innan köparen får pengarna.

Brukar det inte vara så att säljaren får pengar för varan? ;)

/Peter

Såg tre anonser på blocket i höstas..
3 st nya kameror fotade på samma bord/bordsduk, samma vinkel, samma sorts beskrivning alla tre sades vara "NYA" ouppackade! de var inlagda med tre minuters mellanrum. inkl 128 mb minneskort.
Däremot hade de olika mobilnummer på alla tre.. Kollade upp dem op hitta.se och bara ett av dem var registrerat.. det tillhörde dessutom en annan person än den so lade ut anonsen.. och dessutom ca 30 mil därifrån.
Skulle vara intressaant att veta hur många "kameror" de fick iväg..

(mailade kunsupporten, och annonserna åkte ner dagen efter..)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar