Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nåt lurt eller skall man bjuda?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min PeerGuardian gillar inte www.luxmail.com :)

Luxmail är definitivt en skojares site..

Vidhåller att det här luktar dö fisk lång väg, är det sen så att jag har fel så ber jag om ursäkt.

/Peter

Aton_ skrev:
Varför argumenterar du då emot misstankar om brottslig verksamhet?

VAaaA!?

Jag skriver ju genom hela tråden att misstankar väckts både här och där. Syns INTE det;=?)

De många misstankarna blir helt klart till en stor, men att tex ing,budet är lågt pekar inte alena på brottslighet!

Niclasfoto skrev:
Inget löjl nu då!

Så säg mig vad du VEt då? Nyfiken blev jag nu.

/Niclas,

läs igenom alla inlägg....vi vet t.ex att det är en ny användare som aldrig genomfört en auktion tidigare, inga omdömen. Vi vet att han säljer en kamera för över 40000kr för 2100 i utropspris OCH en bärbar dator för samma utropspris (har för mig att en sån dator ny kostar runt 8000kr). Vi vet att han inte har beskrivit dem med enga ord, bara saxat in en text, vilket är ganska misstänksamt....o.s.v o.s.v.

per_silja skrev:
läs igenom alla inlägg....vi vet t.ex att det är en ny användare som aldrig genomfört en auktion tidigare, inga omdömen. Vi vet att han säljer en kamera för över 40000kr för 2100 i utropspris OCH en bärbar dator för samma utropspris (har för mig att en sån dator ny kostar runt 8000kr). Vi vet att han inte har beskrivit dem med enga ord, bara saxat in en text, vilket är ganska misstänksamt....o.s.v o.s.v.

Jaja, men vad har detta med "vetande om ren brottslighet" att göra?

Är inte jag misstänksam?

Läs det jag skrivit här så förstår du vad jag menar! Läs t ex mitt första inlägg i tråden! Klart som tusiNGEN att också jag är misstänksam;)!!

/Niclas, vill bara inte dömma säljaren även om det mesta uppenbart talar emot honom.

Niclasfoto skrev:
Jaja, men vad har detta med mig att göra?

Är inte jag misstänksam?

Läs det jag skrivit här så förstår du vad jag menar! Läs t ex mitt första inlägg i tråden! Klart som tusinEN att också jag är misstänksam;)!!

/Niclas, vill bara inte dömma säljaren även om det mesta uppenbart talar emot honom.

jo, jag vet att du också är misstänksam...
men du skrev "vad VET vi?"...så jag skrev en del av vad vi vet...jag tänker iallafall döma säljaren.

per_silja skrev:
jo, jag vet att du också är misstänksam...
men du skrev "vad VET vi?"...så jag skrev en del av vad vi vet...jag tänker iallafall döma säljaren.

OK.

Helt klart skall vi vara misstänksamma men jag tycker att det är direkt ofint att kalla någon för brottsling om vi inte vet ngt mer än det som uppenbart syns och står skrivet i sammanhanget.
Men det är ju jag det;)

/Niclas,

"jag tycker att det är direkt ofint att kalla någon för brottsling om vi inte vet ngt mer än det som uppenbart syns och står skrivet i sammanhanget."
Hur skall man kunna diskutera misstänkt brottslighet om man inte får framföra sina misstankar? Vi diskuterar ju en helt okänd person, det enda vi kan sabotera är hans försäljningsverksamhet och det är ju sannolikt en ren välgärning mot seriösa Canonförsäljare, ev lurade kunder och samhället i övrigt.
Jäklar vad jag känner mig duktig ;-)

Aton_ skrev:
"jag tycker att det är direkt ofint att kalla någon för brottsling om vi inte vet ngt mer än det som uppenbart syns och står skrivet i sammanhanget."
Hur skall man kunna diskutera misstänkt brottslighet om man inte får framföra sina misstankar? Vi diskuterar ju en helt okänd person, det enda vi kan sabotera är hans försäljningsverksamhet och det är ju sannolikt en ren välgärning mot seriösa Canonförsäljare, ev lurade kunder och samhället i övrigt.
Jäklar vad jag känner mig duktig ;-)

Ja, du är ju jätteduktig!

Jag håller med dig, helt klart!
Klart som tusan att vi skall prata om misstankarna, vilket ju jag också gör;)

Jag gillar bara inte attityden här i delar av det som skrivits om säljaren. Det är nog bara jag som reagerar som jag gör så jag droppar det;)

/Niclas,

Det har dykt upp ett antal sådana här annonser på tradera. Flera 1Ds mark II och andra dylika kameror som jag sett. Gemensamt med alla dessa är att säljaren inte har ett enda köp bakom sig. En gång mailade jag köparen, som genast ville göra upp om ett pris. "I need the money for some problems and i want to sell it .I want to sell it for 1000$USD. Let me know if you are interested." Detta var en 1Ds. Misstänksamt billigt, med tanke på att han kunde fått mycket mer om han väntade? Senare visade det sig att säljaren blivit avstängd av tradera...

Var försiktiga, är annonsen för bra för att vara sann, så är den förmodligen det.

Det som jag tycker är så roligt med sånna här säljare är att dom ska kasta över en med massa information om produkten.

På beg. marknaden så tyckerj ag det inte behövs, vill jag köpa en kamera begad så vet jag ju vilken kamera jag är ute efter redan och behöver inte läsa info om den som säljaren klistrat in från nån sida. Ganska skrattretande ibland med hur mycket sjukt onödig info en del vräker ut i sin annons.

Konstigt...

Han som verkade så seriös: :) (NB: Det _finns_ f.ö. någon Peter Wolf i Hässleholm - men om det bara råkar vara ett lämpligt namn att sno, låter jag vara osagt...)

Från: Peter Wolf <[email protected]>
Svarsadress: [email protected]
Skickat: den 20 mars 2005 13:44:33
Till: Fredrik Lundström <[email protected]>
Ämne: Re: Canon EOS 1Ds 11.1 Megapixel Digital SLR Camera!!

Hello,

Dear Sir i`m from London, UK !

I can send you the camera by UPS Express air the package will arrivr to you in max 2 days!

If you want to buy it before end the auction please give me an offer!

The camera is an original product i have it from my son, my son works in Japan!

E-mail me soon!

Thanks!

--- Fredrik Lundström <[email protected]> wrote:

From: Fredrik Lundström <[email protected]>
Date: Sun, 20 Mar 2005 10:22:34 +0100
To: [email protected]
Subject: Re: Canon EOS 1Ds 11.1 Megapixel Digital SLR Camera!!

Hello, Peter!

I'm certainly interested, but since I'm living just outside Hässleholm, I'ld
really like to take a peek at it before entering the bidding process. Where
in Hässleholm do you live?

Where did you originally buy the camera? Is it imported, if so from which
country?

Best Regard,
Fredrik

>From: Peter Wolf <[email protected]>
>Reply-To: [email protected]
>To: Fredrik Lundström <[email protected]>
>Subject: Re: Canon EOS 1Ds 11.1 Megapixel Digital SLR Camera!!
>Date: Sat, 19 Mar 2005 12:48:00 -0800 (PST)
>

--------------------------------------------------------------------------------
Have you signed up for the World's Fastest Free Email ? http://www.Luxmail.com

From: Peter Wolf <[email protected]>
Reply To: [email protected]
To: Fredrik Lundström <[email protected]>
Subject: Re: Canon EOS 1Ds 11.1 Megapixel Digital SLR Camera!!
Sent: den 19 mars 2005 21:48:00
Hello,

Dear sir the Canon EOS 1Ds is brand new in original box with all accesories and full warranty!

The Serial Number is: 116218

If you are interested to buy please E-mail me back!

E-mail me in English!

Thanks!

--- Fredrik Lundström <[email protected]> wrote:

From: Fredrik Lundström <[email protected]>
Date: Sat, 19 Mar 2005 14:11:08 +0100
To: [email protected]
Subject: Canon EOS 1Ds 11.1 Megapixel Digital SLR Camera!!

Hej!

Jag är på jakt efter en 1Ds, och såg din annons. Eftersom jag bor i
närheten, går det bra om jag får komma förbi & titta på kameran &
kontrollera funktionen innan jag bjuder på den? Hur många exponeringar har
den gått? Vad är det för serienummer på kameran?

M v h
Fredrik

Ååh, vilken tillfällighet. Säljaren och produkten finns i England... ;-) Testa att skriv att du har en bror i London som gärna kommer över och hämtar kameran :)

:) Kul att höra hur resonemanget går, jag är övertygad om att det är en bluff eller stöldgods, varför gör han sig besvär att sälja den i Sverige med en sida som tradera med bara svenska som språk och inte på Ebay i england? Jo för att ingen kan besöka honom och kika på den?. Annars kan det kanske vara så att du får en bild/foto på kameran i posten för det är ju det som visas i annonsen... Vad vet jag, men att folk överhuvudtaget skulle slumpa bort en kamera sådär bara utanvidare även om hans son jobbar i japan verkar ju skumt, och varför skulle hans son som varit på besök i england från Japan med sin fina kamera be farsan att sälja den på internet i Sverige, det varkar ju som en absolut självklarhet, not :)

jaja, fortsätt spekulera ni, själv hade jag aldrig handlat om inte säljaren hade över 50 positiva omdömmen, och inte ens kikat på auktionen om säljaren hade uner 10.

"If you are interested to buy please E-mail me back!" här är väll ett ganska uppenbart bevis till, just denna raden, att han är intresserad av en försäljning i första hand, hade han varit seriös hade han skrivit, maila om du har fler frågor eller om jag ska skicka över mer bilder på den eller liknande..

/M

Aton_ skrev:
Ååh, vilken tillfällighet. Säljaren och produkten finns i England... ;-) Testa att skriv att du har en bror i London som gärna kommer över och hämtar kameran :)

Lägg till att brorsan är lätt att känna igen. Han har stora öron och platt näsa då han har en bakgrund som proffsboxare i tungviktsklassen.

;-)

Magnuz skrev:
:)
jaja, fortsätt spekulera ni, själv hade jag aldrig handlat om inte säljaren hade över 50 positiva omdömmen, och inte ens kikat på auktionen om säljaren hade uner 10

/M

Om alla resonerar så kan man ju lika gärna lägga ned hela förfarandet eftersom ingen någonsin skulle få något sålt.

Det är välkänt att alla som har få omdömen riskerar att få sämre betalt just pga. att de har få omdömen, men det handlar om att jobba upp ett förtroende och en seriös verksamhet, en pizzeria som nystartar har ingen uppjobbad kundkrets så är det bara, men nån stans måste man starta, en som har 4000 positiva omdömen är mån om sina kunde så är det bara...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar