Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nån som vill bli miljonär???

Produkter
(logga in för att koppla)
Det skulle inte behöva kosta så många kronor att få in en GPS under skalet på en kamera. Med exempelvis SiRF Instant Fix tar det inte många sekunder att bestämma positionen heller, under förutsättning att det är någorlunda öppet där man slår på kameran och att den har varit igång de senaste dagarna (och då hittat sin position).

Hepp, knappast bäst men kanske billigast - 82,50 pix inklusive frakt och två nummer träningsblaska så ni får upp flåset och orkar kånka runt på en pryl till i väskan! :)

Jag har en sådan men inte har jag fått något flås för det? Jaha, måste man träna också...

Det är rätt att man får med programmet Photo Tagger (för windows). Tillverkarhemsidan är nog antingen den du nämnde eller < http://www.canmore.com.tw/productsh...=GPS Data Logger&mainkidnumber=1&mainkidname= >

Nästa version (1.3.7?) av gpsbabel ska kunna hantera den också.

En nackdel med den är att den saknar hål för rem eller annat sätt att fästa den någonstans. Jag tycker den är lite känslig för riktningen också, det verkar som man helst ska hålla den med knappen upp mot himlen.

En fördel är att den har utbytbart batteri. Gissar på att det är samma som i Nokia 3650 men inte säker.

Senast ändrad:
Det finns ganska många varianter av kamera-gps numera, jag har själv använt en Dawntech Di-GPS flera gånger. Som mest har den tagit runt 10 minuter på sig att hitta satelliterna men då stod jag också i Buenos Aires och inte i Göteborg. På Island gick det betydligt fortare, kanske fem minuter första gången. Från avslagen kamera till påslagen tog det typiskt 5-10s men enstaka gånger längre tid, upp till 30s.

Dawntech och Solmeta var väl bland de första på marknaden, häromdagen hittade jag ytterligare 3-4st utöver dessa två och Nikons egen. Själv tänkte jag satsa på en Phottix, jag vill gärna kunna använda fjärrutlösare samtidigt med GPS:en. Många mottagare använder SiRF III-chip men jag hittar tyvärr ingen info om vilket chip som Phottix använder. I Nikon GP-1 lär det sitta ett "UBlox5"-chip, vad det nu innebär jämfört med de vanliga SiRFstar III?

Min Di-GPS har en "bypass" kontakt på ovansidan som jag använder för att koppla in receivern till min HAMA fjärrutlösare, men Phottixen verkar onekligen intressant - skulle antagligen köpa den om jag inte redan hade...

Jo, jag antar att det är Di-GPS Pro L du har? Jag har tittat på den också men att betala 1000kr för en tiopolskontakt (och en datalogger som jag inte har användning för) känns lite väl saftigt. Jag har för mig att Solmeta säljer en Y-kabel med två tiopoliga honkontakter men den skall de ha nästan 500kr för...

Jo, jag antar att det är Di-GPS Pro L du har? Jag har tittat på den också men att betala 1000kr för en tiopolskontakt (och en datalogger som jag inte har användning för) känns lite väl saftigt. Jag har för mig att Solmeta säljer en Y-kabel med två tiopoliga honkontakter men den skall de ha nästan 500kr för...

Jo det är Pro L jag har, och kan hålla med om att en tusing e lite mycket...
Undrar egentligen hur de tänkt att dataloggern skall använda...

500 spänn för en Y-kabel låter ju oxå saftigt men intressant at veta att den finns :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto