Annons

nån som vet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan dessvärre inte hjälpa dig, men kan berätta att risken är stor att du får problem med den om du inte har USB 2.0 eller Firewire i datorn.
Var hemma och testade hos en polare efter diverse problem hemma på 2 olika datorer och det funkade felfritt hos honom. Den egentliga skillnaden var att han hade USB 2.0 och jag har bara USB 1.1

Du menade skannern väl?

// Gabbe.

USB 2.0 är fullt bakåtkompatibel med USB 1.1. Det måste ha varit något annat fel.

Dåligt testat på Minolta?

Jeppe skrev:
USB 2.0 är fullt bakåtkompatibel med USB 1.1. Det måste ha varit något annat fel.

Jag håller med om att det BORDE vara något annat fel. Håller även med om att denna diskussionen hamnar på fel ställe.
Som jag skrev i en annan tråd så har jag testat skannern på två olika datorer som båda varit installerade med legala XP Pro och fullt uppdaterade via internet. De överstiger minimi-kraven ganska rejält båda två (P3/950MHz/512MB & P4/1,8GHz/512MB) och jag har även provat att installera P4'an med legal version av W2000 fullt uppgraderad.
Resultatet är det samma på båda datorerna med hängning vid dataöverföring från skannern till datorn. Inte varje gång men inom 10-15 minuter så har detta hänt.
Problemet var något bättre med W2000 och klarade sig kanske upp mot 25-30 minuter som bäst.

Allt pekar på problem med dataöverföringen eftersom det aldrig hänger sig utan att man börjat skanna. När man skannar i högsta upplösningarna så kör USB 1.1 "huvudet i väggen" ett flertal gånger och det verkar vara vid ett sånt tillfälle som programmet hänger sig. Hos polaren hände aldrig det eftersom USB 2.0 är ljusår snabbare. Programmet kan helt enkelt inte hantera "stoppet" som jag ser det.
Jag satt och lekte i timmar för att få hängningen utan problem igår (inatt).

Enligt manualen så är det "Digital ICE" och "Pixel polish" som kräver mest av systemet och det står "256MB internminne´, helst 512MB" som enda krav.
Däremot står det att skannern testades på "Pentium 4 2,53 GHz, Windows XP Pro, 1GB RAM 60GB HD, inbyggd USB-port och Melko IFC-ILP4 IEEE-gränssnitt." Vad jag förstår så har jag fått en av de sista moderkorten som inte har USB 2.0 och det bör betyda att deras testdator hade USB 2.0.
Det står också i teknisk data "Gränssnitt: IEEE1394 och USB 2.0 (USB 1.1 kompatibel)"
Jag tror helt enkelt att USB 1.1 klarar av det men att programmet inte har testats för den "trafikstockningen" som uppkommer vid stora inskanningar ihop med USB 1.1

Bara tanken på att mina två helt olika datorer med olika processorer, flera år emellan och körda på två olika operativsystem skulle ha samma fel, är för mig helt absurd.
Jag tänker givetvis göra en redovisning för Minolta för att höra vad de säger. Jag vet bara inte vem man ska maila (Sverige, USA eller Japan?).

Wow! Jag borde börja skriva romaner...

// Gabbe.

jag har allt...

jag har det mesta i usb och firewire, men drar mig för att köpa en så dyr scanner nu när jag har gått över till digitalt helt o hållet, vad ska jag med scanner till när jag är klar med de som jag har på neg.?

/Rogge

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar