ANNONS
Annons

Nån som sett denna font, eller kan hitta något liknande?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Hej! Letar efter en font/typsnitt som liknar den på bilderna. Främst är jag ute efter SIFFRORNA, om bokstäverna är mindre lika spelar mindre roll.

Det här är bilder på ett antal portsiffror på Södermalm i Stockholm, oftast är de målade direkt på stenen (ibland träet). Flera är målade med schablon, men det är inte viktigt (för mig), utan det är stilen - den lite kursiva med tydlig 1800-tals (?) känsla.

Tacksam för tips!

EDIT, lite tydligare bilder (tagna m iPhone) - se speciellt 7:an och 5:an.

Bilagor

• bild (21).jpg
    bild (21).jpg
    32.2 KB · Visningar: 5,836
  • bild (18).jpg
    bild (18).jpg
    38.5 KB · Visningar: 5,579
  • bild (17).jpg
    bild (17).jpg
    43.4 KB · Visningar: 6,315
Senast ändrad:
Tack för svar men den var rätt långt ifrån. Jag tror N:et, 7:an och 5:an är avslöjande. Men jag hittar inget som matchar speciellt bra.

Efter snabbletning hittade jag "Bickham" bland mina skräptypsnitt. Är ganska lika.

Är det viktigt att hitta så lika som möjligt, så ska du leta efter "Skrivstil" som är ett samlingsnamn för den här kategorin.

Hej och tack ALLA för förslag. Den här är det närmaste jag kommit så här långt.

N:et stämmer dock inte alls. Men i övrigt var snirklar och annat likt på tex 5 och 7. Dock saknas t.ex den understa "seriffen" i 1:an i ALLT jag hittat hittills.

Sökte efter många av de namn som kommit som förslag, Chato Band Space hade bra N men var ju skum (det jag hittade iaf), det verkade handla om en "sliten" font gjord för att se sliten ut. Söklänken hade "expired" så den gick tyvärr inte att se.

Tack för "windows förslag", dock finns dom inte i min WIndows (W7 64 bits några veckor gammal), är det någon site ni menat??

Tack för förslag att söka, men vad heter typen eller familjen på engelska, någon som vet?

Efter ha kollat på en gammal karta tryckt på 1700-talet börjar jag tro att denna font är lite äldre än jag trodde (om det nu är en "font").

Tack som sagt för alla förslag!, inget är en 100-match (känns som "70-80" så här långt) så fler ideer mottages tacksamt! Bifogar lite mer rengjorda siffror och några bokstäver:

Bilagor

• bild (21)edit400.jpg
    bild (21)edit400.jpg
    39.8 KB · Visningar: 10,730
Sådär, får svara mig själv i det här läget :). Sökt större delen av dagen och kollat olika fontsiter. Verkar svårt att hitta nån match, känns som jag har nått till kanske 70%.

Nedan finns bästa matchningen hittills, den heter "Nelson Script" och är hyffsad. Men förutom att bokstäverna är på tok för snirkliga (mindre viktigt) så finns ganska stora detaljskillnader i siffrorna. Här är det som jag är missnöjd med:

1:an. Seriffen där nere verkar svår att hitta på någon font ö.h.t (!)
2, 3: snirklingen överst i siffran är inte den sparsmakade "ring" som är typisk här bland portarna.
4:an - triangeln saknas, antagligen det mest avvikande av allt.
5, 6, 7, 8, 9 är bra, skulle gärna ha en mer rundad fot på 7:an dock.

Kan det här vara någon speciell Stockholmsfont? Är det fåfängt att tro att den går att hitta? Jag talade med en murare som arbetade vid en av 1700-talsfasaderna idag. Han sa att han hade sett målarna använda schabloner för att måla om såna här entreer när fasaderna renoverats. Så något ursprung måste ju finnas. Var hittar man Sveriges fontexperter? Någon som vet hur man kan ta reda på detta?

Bild 1 - bäst font hittills
Bild 2 - en port, fonten passar verkligen på dessa 17/1800-tals hus!

Bilagor

• bild (21)edit400_2.jpg
    bild (21)edit400_2.jpg
    61.3 KB · Visningar: 18,595
  • bild (14) BW 400.jpg
    bild (14) BW 400.jpg
    79.3 KB · Visningar: 5,219
Senast ändrad:
Kul med typsnitt/fonter :)
Du kommer inte hitta en font med hundraprocentig matchning, jag tror inte att dessa utsmyckningar är från en enhetlig font. Det märks bland annat på att seriffer finns på ett antal tecken, men inte på alla. Här är ytterligare en font som är i närheten och som jag tycker rimmar på den känsla du ger uttryck för:
http://new.myfonts.com/fonts/classic/classic/alt-caps-bold/characters.html

Det vore kul om du återkopplade med vad du till sist valde. Det finns ju en möjlighet att göra en egen font! Speciellt som du inte hittar just den du eftersöker.

Tror du får svårt att hitta en exakt match, standardiserade teckensnitt är en ganska ny företeelse, så sannolikt är det ursprungligen en handritad schablon.

Tidigare hade varje tryckeri sina egna teckensnitt, det är en av anledningarna till att det finns så många snarlika varianter på våra vanligaste teckensnitt. En idé skulle kunna vara att kolla med någon som gör dekaler, som Systemtext, de kanske har digitaliserat gamla schabloner.

En annan idé skulle kunna vara att kolla med Stadsmuseet, de kanske har tips på vem som kan ha målat siffrorna. Eller var man kan hitta gamla schabloner.

Tack för förslag. Har mailat Stadsmuseet, återkommer här om jag får något bra svar. Jag har frågat om annat förut och dom brukar faktiskt svara :)

När jag "lagar" fonten och söker på whatthefont är det bästa svaret, när det gäller siffror, en font som heter Bodoni Seventytwo ITC Book Italic. När det gäller bokstäver är det betydligt svagare träffar, vilket inte förvånar mig då det är en äldre schablonfont som kanske aldrig har haft en förebild i blytyp öht. Den må vara hur vanlig som helst i sin kontext, men kommer sannolikt inte från klassisk boktryckar-typografi.

Jag har ett typsnitt som heter "Splendid" som är rätt likt både vad gäller bokstäver och siffror samt "Journal Script SSi"

Bilagor

• Splendid.jpg
    Splendid.jpg
    39.3 KB · Visningar: 275
  • Journal Script SSi.jpg
    Journal Script SSi.jpg
    37.7 KB · Visningar: 282
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar