Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nån som lurade till sig info om Dynax 7D på Elmia?

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:
Du skojar va!? de flesta som fotograferar gör det väl till husbehov vid släktträffar, födelsedagar och bröllop. Vi som springer ut i naturen och makrofotar blommor och får forsande vatten att se ut som rök eller letar diagonaler i naturen är väl mer fotonördar än folk i gemen??

Hehe.. nej jag skojjar faktiskt inte alls.. Jag är övertygad att det snugit in de flesta kategorier på FS. Med över 28000 medlemamr så är jag övertygad om att det finns alla kategorier.. Det är bara det att naturnissar syns mest på FS. men jag tror de vanliga "svensson" (om man nu får säga så) finns här, men eftersom FS själv vill ha ribban lite högre än vanliga snap-shots (inget fel på sådana bilder) så syns inte dessa, men finns, det gör de med stor säkerhet.

Fast nu blev det visst ett stickspår till minoltan.. ;)

99% av mina bilder kan nog sorteras som snapshots, men jag e ändå övertygad om att jag är mer intresserad av foto än min granne, han som sett Fäbodjäntan ni vet, fast han har fler kameror än jag... han e inte ens medlem i en fotocommunity!! De 28000 som blivit medlemmar här har nog ett större intresse för foto än snittknäpparen, de kan väl räknas i 100.000-tal. Men det kanske är ett ämne för en annan tråd som sagt.

Jag har redan en riktig digitalkamera. Optisk TTL sökare. Kan använda displayen som sökare samtidigt, vinkelbar sådan. Jättebra ibland faktiskt. Men den ska ut till förmån för en Canon generation 1 snart. Bättre bildkvalite.

Jeppe skrev:
Ja, det är intressant drag av KonicaMinolta att lägga bildstabiliseringen i huset. Men jag tror att Canon/Nikon går mot att ha det i optiken istället, eftersom de redan har tekniken där och det bara blir billigare och billigare allt eftersom.
Såvida det inte går som med autofokus i systemkameror :)

Först hade Canon, Chinon m fl mer eller mindre (mest mindre) lyckade lösningar där det mesta av logiken fanns i objektivet.
Sen kom Minolta 7000 där autofokusen styrdes helt från kamerahuset. Den principen har använts av alla tillverkare av systemkameror med autofokus sen dess.

Olle

Är bildstabilisering lika nödvändigt i en SLR som i en kompakt? Då man ju tvingas använda sökaren (dagens DSLR är ju som bekant inga "riktiga" digitalkameror ;-) dvs hålla i kameran på ett vettigt sätt, kameran är tyngre osv borde ju skakningsoskärpa vara ett mindre problem, framförallt vid korta bränvidder.

I stället för att då tvingas betala för en funktion som man egentligen har mest nytta av när man använder tele verkar det ju vettigt att bygga in det i de objektiv där det gör mest nytta.

Att sedan Minolta bygger in det i huset kan jag förstå, de kommer in sent i DSLR loppet och behöver något som särskiljer dem från de andra.

Olle skrev:
Såvida det inte går som med autofokus i systemkameror :)

Först hade Canon, Chinon m fl mer eller mindre (mest mindre) lyckade lösningar där det mesta av logiken fanns i objektivet.
Sen kom Minolta 7000 där autofokusen styrdes helt från kamerahuset. Den principen har använts av alla tillverkare av systemkameror med autofokus sen dess.

Olle

Nja.. I Canons fall, som har de haft IS sedan 1995 som sagt och ÄR en succé.. Att Canon provade på att lägga AFén i tre objektiv (AC 50, 35-70 och 75-300) var (får man förmoda) en liten övergångstest till EF-systemet. Det var ju strax innan EF-systemet lanserades.

Men nu är vi återigen en bit ifrån Dynax 7D...

fortfarande ingen som har hört någonting från Konica/Minolta?
läste i forumet på DP-Review att det hade gått ut ett nyhetsbrev från K/M i USA. jag har skrivit upp mig på deras svenska hemsidas nyhetslista, men inte fått någonting...det borde ju börja röra på sig nån gång!

//micke - något otålig...

tormig skrev:
de kommer in sent i DSLR loppet och behöver något som särskiljer dem från de andra.

Jag tittar i sökaren i 98,34% av mina bilder trots att jag har en riktig digitalkamera, men de gånger jag inte gör det skulle jag fått avstå från bilderna helt med en DSLR. 332 av de senaste 20.000 bilderna skulle jag fått avstå, eller skjuta från "höften" på chans...

Det viktigaste är att se bilden som den kommer att se ut efter avtryck, oavsett om man gör det i LCD´n eller sökaren.

Sent!? vi e ju alldeles i början av digitalkamerautvecklingen. Är väl som när Apple kom med sin första powerbook o la tangentbordet närmast skärmen... så enkelt... så självklart... så genialt... så säljande... så sent!? de tog snabbt åt sej en jätteandel av den bärbara marknaden. Sen sumpade de det förstås som de alltid gjort.
Bäst på allt utom marknadsföring...

det kanske går lika för Minolta, få verkar förstå vad AS innebär alls o ännu färre vad det är värt att få det i huset...

Det är nog dags att börja slå på trumman nu om de vill väcka folket.

Visserligen är min analoga systemkamera av märket Konica, men inte har de gjort sej kända för sin marknadsföring direkt va? De borde sno nån från Pentax kanske *s* deras reklam brukar skapa debatt åtminstone... fast då köper inga tjejer kameran, eller?

En o annan verkar fatta hur stort det är med AS i huset...

"Awesome news!!!!! I really loved the idea of the AS function in the camera body, kudos to the product designers and engineers at Minolta for this idea. (wrt Canon/Nikon), this kinda reminds me of NASA's superexpensive "space vacuum ball-pen" when the soviet's just used pencils :)))"

tänk vad glad han ska bli när den första riktiga digitalkameran med utbytbara linser kommer...

*sorry, ställer mej i utvisningsbåset en vecka fr o m i morgon*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar