Jeppe skrev:
Jo, jag tror absolut, med det bestämdaste att fotosidans medlemmar representerar det allmänna fotointresset i Sverige idag.
Du skojar va!? de flesta som fotograferar gör det väl till husbehov vid släktträffar, födelsedagar och bröllop. Vi som springer ut i naturen och makrofotar blommor och får forsande vatten att se ut som rök eller letar diagonaler i naturen är väl mer fotonördar än folk i gemen??
Jag har aldrig sagt annat än att sökaren, den elektroniska, måste bli bättre innan den är okej. Men utvecklingen går fort, de är nog snart tillräckligt bra.
Och visst, fotografer som vi, som har hållit på sen förra årtusendet och "vet" hur det fungerar klarar oss nog hyfsat utan att se bilden, men nog är det bra mycket smartare att få se den färdiga bilden i sökaren??
När jag började kränga DTP-utrustning fanns det sättare (en yrkesgrupp som väl inte finns längre) som hävdade att deras sätterimaskiner utan bildskärm och med koder istället för WYSIWYG var bättre för att de hade större kontroll. Det kanske gällde för dem. Men de är utdöda nu. Jag tror inte många skulle vara intresserad av att gå tillbaka till den tekniken idag.
Exemplen på konstiga uttalanden om ny teknik är många, men för de som inte upplevt den "gamla" tekniken är det närmast otroligt att någon nånsin har kunnat tala emot den nya.
Ofta kör jag bil med synkroniserad växellåda. En dum uppfinning som lätt kunde undvikas genom att dubbeltrampa på kopplingen. Synkad låda ger ju bara fler detaljer som kan gå sönder... ska vi inte återgå till dubbeltrampning? vi som kan köra bil fixar ju det lätt! De andra kan stanna hemma.
/kg som oftast kör automat