Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nån som lurade till sig info om Dynax 7D på Elmia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Matthias

Aktiv medlem
Jag såg att Konica Minolta ställde ut ett ex av Dynax 7D på Elmia. Nån som kan berätta nåt för mig som inte kunde närvara. Tänkte om tillverkaren spridit nån info som omväxling från alla rykten som florerar.

Typ vad den har för coola features och... ehm pris kanske ;-)

/Matthias

ibland blir jag så ledsen på stora företag som inte kan samordna sin verksamhet.

jag e redan reggad på typ 3 ställen för att få info av dem meeeen nä tyst som i graven.

Tack för länken, här fanns lite info
/M

Tyvärr.. Jag snackade med Minoltas presskille och han hade inte mycket att säga om den.. Jo att mock-upen, som stod i det låsta skåpet, var en av två i världen. Annars var det rätt tomt på ny information..

Han höll med om att det såg ganska töntigt ut med KonicaMinolta-loggan på huset ;).

Problemet var väl att det fortfarande är två företag, teknikerna har mycket svårt att sammarbeta och dela information med varandra, trots att de numera ingick i samma koncern. Därför uppstod det lite problem och interna stridigheter om teknik och utförande..

Ska vi gissa att Dynax 7D är "to late, to old and too damn expensive" ??

slap them with cheese and call them Frensh

Tja om de bara lyckas mångla ut den i höst så borde de ju ha en chans, antiskak i huset verkar ju smutt. Men lagom till jul kommer väl Canon å Nikon med nya asbilliga dslr med sjukt många pixlar...och antiskak.

Åsså sjunger vi alla i kör "Jag vill inte sälja min analoga utr jag trivs med den men ge mig en dslr NUUUU"

/Matthias
som leker misserabel körledare

Problemet är att Konica och Minolta har varit mer konkurrenter än Sony Ericsson var. Dom hade olika sorters expertis från olika marknader, därav det lyckade nybildade företaget SonyEricsson. Men KonicaMinolta lär väl arbeta sig fram så småningom, deras support har jag varit väldigt nöjd med. Alltid fått svar inom 24 timmar på mail eller 3 minuter via telefon.

Jesper: schyyyyyyyyyyyy! Säg inte så!
Hur som helst så hoppas jag på att den blir bra, oavsett om canon/nikon har gjort något som är bättre. Har man minoltagluggar så har man. Tror ni att canon/nikon kommer att bygga in bildstabilisering i sina digitala hus i framtiden? Kommer de då att köra två race, med IS/VR i vissa gluggar också? Eller kommer det att försvinna helt ur gluggarna, till nackdel för deras analoga hus?

Tja mig gilla mina objektiv så jag vill inte spontant byta men ju längre MK dröjer desto fler existerande prosumer lär de förlora.

Ang bildstabiliseringen så har ju bra ideer en förmåga att sprida sig. Och vad är det som säger att den ena tekniken utesluter den andra?

Det måste ju bli löjligt stabilt med antiskak både i huset och i gluggen. Kan riktigt se framför mig hur alla fågelfotografer med 600mm tele kommer springande efter fågeln och skjuter från föften :-D

Jeppe skrev:
Ska vi gissa att Dynax 7D är "to late, to old and too damn expensive" ??

Knappast too late, o knappast för gammal den har åtminstone en funktion som de andra tillverkarna borde implementera med det snaraste, den inbyggda antiskakfunktionen. Blir den dyrare än nåt existerande DSLR-hus så är det ett misstag av Minolta. Det borde kosta Nikon D70 - 20% för huset... vad det nu kan vara i höst.

Fast jag kommer ändå inte att köpa det. Inte om det liknar mockupen, då är det ingen riktig digitalkamera, men ett litet steg på vägen... 2:a generationen kanske är här...

/kg som gärna väntar till tredje eller femte

HDFS) (KGS skrev:
Knappast too late, o knappast för gammal den har åtminstone en funktion som de andra tillverkarna borde implementera med det snaraste, den inbyggda antiskakfunktionen. Blir den dyrare än nåt existerande DSLR-hus så är det ett misstag av Minolta. Det borde kosta Nikon D70 - 20% för huset... vad det nu kan vara i höst.

Fast jag kommer ändå inte att köpa det. Inte om det liknar mockupen, då är det ingen riktig digitalkamera, men ett litet steg på vägen... 2:a generationen kanske är här...

/kg som gärna väntar till tredje eller femte

Och så kommer snacket om "riktiga digitalkameran" fram igen. Jag tror inte att KG kan sluta nämna det. Det är nån slags inbyggd makrofunktion som lägger till i nästan varje inlägg om något som handlar om en "riktig digitalkamera" ;)

"En digitalkamera är en kamera som producerar digitala bilder i form av ett fält av bildpunkter (pixlar). Den aktiva komponenten i en digitalkamera är en mängd fotoceller? som känner av det infallande ljuset och återger det i form av en elektrisk signal, som digitaliseras och sparas i ett datorminne, varifrån det kan återges, överföras eller manipuleras på olika sätt."

Ja, det är intressant drag av KonicaMinolta att lägga bildstabiliseringen i huset. Men jag tror att Canon/Nikon går mot att ha det i optiken istället, eftersom de redan har tekniken där och det bara blir billigare och billigare allt eftersom.

Naturligtvis är en sådanhär kamera guld för Minoltaägarna, eftersom de kan använda sina gamla objektiv. Förhoppningsvis så lyckas de undvika det läget som Olympus hamnat i med sin E-1.

KG: Vad jag menade med det var att kameran borde redan ha varit här, för de nya köparna finns nu, och för varje dag som går så blir Nikon och Canons dominans allt större.

Angående bildtabiliseringen i huset är det ju bra, men som sagt.. bildstabilisering har Canon haft sedan 1995.

Priset får man väl hoppas hamnar rätt....

Jeppe skrev:
KG: Vad jag menade med det var att kameran borde redan ha varit här, för de nya köparna finns nu, och för varje dag som går så blir Nikon och Canons dominans allt större.

Jo, men Nikon stressade inte ihjäl sej när 300D kom och de säljer nog en del. Vi ser fortfarande bara den första generationen av digitala systemkameror. Nästan inget har ändrats. Man sa samma sak när Apple dröjde med att presentera en bärbar dator en gång i tiden. När sen deras PowerBooks kom revolutionerade de den bärbara marknaden o snodde åt sej en enorm marknadsandel på bärbart... tyvärr gick de in i sin förvirrade period strax efter och tappade det (uppenbara) försprånget (också).

Det finns alltid utrymme för bra produkter.
Jag kan tänka mej att det finns många Minoltaägare som inte ens börjat fundera på digitalt än, när de börjar fundera finns huset där o de har inte ens saknat det.

Men det kanske ändå är bland små behändiga kompakter som volymerna finns och de stora pengarna att tjäna. Fotosidans medlemmar är nog inte riktigt representativa för fotointresset bland medborgarna i allmänhet, eller vad tror du?

Och visst är det bra att det finns optik med inbyggd stabilisering så att även de som har första generationens DSLR kan få den funktionen. Men lite trist måste det kännas att betala extra för den varje gång man köper ett objektiv...

Pavel>> jajamen, {makro} när den första riktiga digitalsystemkameran {makro} anländer så börjar den biten också bli svår att motstå. Fram till dess kan jag lika gärna låta min Konica TC ligga hemma som en ny 300D... ingen av dem skulle få åka med på de flesta av mina resor år 2004, även om båda är fullt användbara och producerar bra bilder. Men jag vill ha mer ;-)

/kg med inbyggt makro

Den e mekanisk... CCD plattan rör sej mot skakningen. Så hade man säkert löst det för längesen om det varit möjligt med film, men att flytta filmen runt är svårare än att flytta en liten CCD.

Jo, jag tror absolut, med det bestämdaste att fotosidans medlemmar representerar det allmänna fotointresset i Sverige idag.

Sen tror jag det här som du tar upp om första generationens digitala systemkameror är lite.. hmm ja... jag vet inte hur jag ska precisera det. Men lite tokigt.

Naturligtvis är dessa den första generationen, MEN, den baseras fortfarande på en teknik som går långt tillbaka. Om jag inte missminner mig så anser du att en "äkta" digitalkamera ska ha en digital sökare, där man i princip ska kunna se bilden som den blir innan man tar den. Där håller jag inte alls med, jag ser den optiska sökaren som det klart bättre alternativet just nu.

Kanske hade det varit kul för svensson att se hur exponering osv blir innan man tar bilden. Men för den vana fotografen som vet vad som krävs för att bilden ska bli korrekt exponerad så tror jag inte att detta är en grej som är direkt efterfrågad. Tittar vi på hur länge den optiska sökaren funnits så kommer vi inte att se den andra generationen (som du säger) än på 10-15 år. Helt enkelt för att det inte finns behov för andra lösningar, förutom då bättre omfång, bättre upplösning.

Redan nu så slipper ju vi digitalnissar att fundera ut vilket färgkorregeringsfilter vi ska sätta på, innan vi tar bilden. Inte heller behöver vi ta alternativexponeringar (om man kör i RAW) osv. Så jag tror att utvecklingen nu kommer att fokuseras på att göra sensorn ännu bättre än film, i fråga om omfång och upplösning (och naturligtvis pris).

Därför räcker det inte att KonicaMinolta släpper en kamera med inbyggd bildstabilisering, utan sensorn måste ligga i linje med vad som kunderna förväntar sig.

popboydeluxe skrev:
Och så kommer snacket om "riktiga digitalkameran" fram igen. Jag tror inte att KG kan sluta nämna det. Det är nån slags inbyggd makrofunktion som lägger till i nästan varje inlägg om något som handlar om en "riktig digitalkamera" ;)

Tourettes Syndrom?

Jeppe skrev:
Jo, jag tror absolut, med det bestämdaste att fotosidans medlemmar representerar det allmänna fotointresset i Sverige idag.

Du skojar va!? de flesta som fotograferar gör det väl till husbehov vid släktträffar, födelsedagar och bröllop. Vi som springer ut i naturen och makrofotar blommor och får forsande vatten att se ut som rök eller letar diagonaler i naturen är väl mer fotonördar än folk i gemen??

Jag har aldrig sagt annat än att sökaren, den elektroniska, måste bli bättre innan den är okej. Men utvecklingen går fort, de är nog snart tillräckligt bra.

Och visst, fotografer som vi, som har hållit på sen förra årtusendet och "vet" hur det fungerar klarar oss nog hyfsat utan att se bilden, men nog är det bra mycket smartare att få se den färdiga bilden i sökaren??

När jag började kränga DTP-utrustning fanns det sättare (en yrkesgrupp som väl inte finns längre) som hävdade att deras sätterimaskiner utan bildskärm och med koder istället för WYSIWYG var bättre för att de hade större kontroll. Det kanske gällde för dem. Men de är utdöda nu. Jag tror inte många skulle vara intresserad av att gå tillbaka till den tekniken idag.

Exemplen på konstiga uttalanden om ny teknik är många, men för de som inte upplevt den "gamla" tekniken är det närmast otroligt att någon nånsin har kunnat tala emot den nya.

Ofta kör jag bil med synkroniserad växellåda. En dum uppfinning som lätt kunde undvikas genom att dubbeltrampa på kopplingen. Synkad låda ger ju bara fler detaljer som kan gå sönder... ska vi inte återgå till dubbeltrampning? vi som kan köra bil fixar ju det lätt! De andra kan stanna hemma.

/kg som oftast kör automat

Jeppe skrev:
Därför räcker det inte att KonicaMinolta släpper en kamera med inbyggd bildstabilisering, utan sensorn måste ligga i linje med vad som kunderna förväntar sig.

Självklart måste gluttsnäppan var likvärdig eller bättre än konkurrenterna även på den delen. För Minoltas del räcker inte ens det, men det är en annan historia. Fast för dem som sitter med Minoltaoptik blir det en intressant valmöjlighet.

Vad är en riktig Digitalkamera? Vad är en riktig Kamera överhuvudtaget? Fråga tusen eller tiotusen personer och du får lika många svar.... Alla vill ta den perfekta bilden men alla vill göra det på olika sätt med olika grejor. Då inställer sig nästa fråga att tvista om, vad är en perfekt bild eller varför inte vad är en riktig bild?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar