Annons

Nån som kan hemsidor?

Produkter
(logga in för att koppla)

annamelie

Aktiv medlem
Jag undrar om en hemsida ska kunna anpassa sej efter vilken skärm den visas på på ngt sätt?
Eller måste man göra den "lagom stor"

Jag akn inte ett smack om hemsidor men ajg hittar ingen som kan hjälpa mej med en heller så nu blev jag tvungen att försöka få upp en sida på egen hand. Jag har ganska stor skärm med hög upplösning men när sidan ser bra ut på min verkar den bli väldigt stor på många andras. Vad göra?
är inte så sugen på att börja om..:S

www.annathurfjell.se
 
Jag fick ett tips från en kompis som höll på med hemsidor, och han sa att man skulle göra sidan ca 8-900 bred. Då fick den plats på de flesta av dagens skärmar.
/Daniel
 
Det som kan ställa till det lite är att många laptop skärmar har upplösningen 800 pixlar i höjdled, annars ser den väl ut att kunna passa 1280 pixlars skärmar i sidled. Men man kan väl inte riktigt tillgodo se allas behov utan som grund mått kan du nog räkna med att det flesta har 1280 x 800 pixlar på sin skärm. Samtidigt finns det d som har över 2500 pixlar i sidled så det varierar ju kraftigt.

Annars kanske ngn kan tipsa om hur man gör så att hemsidan anpassar sig till skärmen den visas på.
 
Set width fält i procent istället för fasta pixelbredder. Se sedan till att du inte har fasta bredder på något alls så löser det sig.
 
Beror på hur du gör din sida :). Leta efter CSS och Width. Har du tables så kan du sätta det direkt i Table taggen om jag minns rätt. Plus i TD taggen. Var år sedan jag pysslade med HTML.
 
Ja.. jag gör den i one.coms webcreator.. kan som sagt inte ett smack om html eller hemsidor tyvärr. Det går ju att se sidan som html om amn vill men det säger ju inte mej så mkt;)

Hur vet man vad man ska fylla i för % värde då om jag nu skulle råka hitta det?
 
Centrering

Gör en tabell som är centrerad med en bredd på 900 pxl med 3 kolumner dom yttersta sätter du till procent tal på 25 % eller nå sånt. Din sida blir centrerad oavsett hur bred skärmen är om skärmen är bredare än 900 pxl. Placera din sida i den mittersta av dina 3 kolumner.
 
men centrerad är den nog tror jag? det verkar vara storleken som är problem för vissa, alltså att hela sidan inte ryms på skärmen

(det är inte en scrollsida alltså)
 
Alltså grabbar... Ni måste nog ta o läsa igenom Annas inlägg några gånger till...

Hon skriver ju upprepade gånger att hon itne kan ett dyft om HTML, alltså inte ett smack! Hur stor sannolikhet är det då att hon vet vad CSS är eller % eller tabeller, taggar osv osv osv??!

Detta är ju ganska typiskt för måga människor att dom aldrig kan förstå att andra inte besitter vissa kunskaper och manglar på i samma tempo och termer likt förbaskat. Tänker man lite vidare så är det ju ganska elakt... Ni viftar med en morot men berättar inte hur man får den. Om detta sedan görs i ren illvilja eller i brist på empati vet jag ej.

Det Anna vill veta kort och gott tror jag är om man kan göra hemsidan så att sidan anpassar sig efter varje betraktares skärm automatiskt på ett enkelt sätt. Alltså genom att klicka på en symbol eller inte. Antar hon har ett "du får vad du ser på skärmen" program för hemsidor.

Går det inte så är svaret nej.
Går det men bara med HTML så är svaret: nej inte med ditt program, du _måste_ lära dig html.

Eller så ger ni henne ett färdigt html script elelr vad det heter som hon bara kan klistra in i sitt dokument om man nu kan göra så. Det är nog på denna nivån ni får lägga er på.

Vill inte vara elak och inlägget är inte att trycka ner er eller vifta med pekfingret, men pratar man med en idiot får man lägga sig på en idiots nivå. (sorry Anna ;)
 
haha idiot var väl att ta i;) men jag håller med och tack för ditt inlägg när det gäller hemsidor och html så är jag helt klart en idiot och jag fattar ingenting av vad ngn skriver.

Det går att redigera min sida i html också om man vill men jag har ju såklart ingen aning om vad jag ska göra där *suck*

Jag kan ju tillägga att jag anlitat 3 webdesigners med uppdraget att göra en hemsida åt mej eftersom jag inte kan. nr 1 gjorde en som inte alls följde mina önskemål när jag sa det blev jag fakturerad för arbetet och personen ifråga vägrade göra om sidan (pga av tidsbrist). Nr 2 och 3 fick jag aldrig ens ngt förslag av trots att jag lagt ner mkt tid på att skicka länkar bilder och egna skisser..

Så nu är jag skitless på det här med hemsidor, jag vill bara få det att funka!! :)

MVH Anna
 
Jag har inte provat det verktyg du använder, Anna, men jag skulle tro att svaret på din fråga är: nej, det går inte med det verktyget.

Det du försöker åstadkomma är någorlunda enkelt att åstadkomma, men det kräver att man skriver HTML och CSS för att 'få till' det.

Jag har sett några hemsidor startas med häftiga idéer och hjälp av ett verktyg (typ Frontpage/Dreamweaver eller det du använder). Och när det senare visar sig att det skaparen vill åstadkomma är omöjligt med verktyget så har sidan lagts ner. Det är lite trist, men ofrånkomligt tror jag.

Om du inte har kunskap själv att åstadkomma en sida som ser ut så som du vill ha den, tycker jag att du har tre val: antingen skaffar du dig kunskapen du behöver, eller så köper du tjänsten att någon skapar sidan efter dina önskemål, eller så drar du ner på ambitionsnivån så den passar din kunskapsnivå.
 
Tyvärr finns det inget sätt att säkert veta hur stor skärmen är hos besökaren. Visst, man kan använda sig av flash, javascript och sånt för att läsa av skärmstorlekn, men alla har inte dessa tillägg aktiverade/installerade, eller så kan det bli något annat knas då olika webläsare fungerar olika. Sedan har en webläsare x antal verktygsfält som tar upp plats, hur mycket vet man ju inte. Inte heller är att förglömma att man faktiskt kan ha en annan storlek på webläsaren än maximerad till skärmstorleken.

Jag skulle bygga en hemsida för en viss storlek, för det går inte att tillfredsställa alla. Men bygg den enligt webstandard och inte så att den bara funkar i en specifik webläsare för det förlorar man besökare på. Men nånstans runt 1000*800 bör funka för de allra flesta, utan att de behöver scrolla.

Och läs på lite om html och css. Inte så mystiskt som det kanske verkar till en början :)
 
Jag har handkodat min hemsida och lärt mig det som behövs i HTML och CSS, just för att få en sida som centreras och bibehåller sin bredd oavsett webläsarfönstrets storlek (inom rimliga gränser):

http://erro.se/

Inte särskilt komplicerat egentligen, men det kräver förstås att man är villig att lägga lite tid på detta. Fördelen är att när man väl skapat "mallen" så gäller den för alla sidor. Och vill man ändra något så gör man det i "mallen" och så slår det igenom på alla sidor.

Jag valde dessutom (som någon tipsade om innan) att ange alla mått i "em" vilket innebär att sidans storlek är relativ, inte absolut, och därmed borde den vara lite mer flexibel beroende på hur användaren väljer att zooma, förstora text och liknande.
 
annamelie skrev:
Jag undrar om en hemsida ska kunna anpassa sej efter vilken skärm den visas på på ngt sätt?

Nej, är det lakoniska svaret. Webben är inte rätt medium om man vill styra hur läsarens vy ser ut. Det bästa man kan göra är att se till webbplatsen fungerar även om webbläsarens fönster ändras inom vida gränser. Ju färre finesser man använder, desto lättare är denna uppgift.

Per.
 
goddagens anna...
har du varit och pysslat nåt nyligen på din sida för just nu ser den ut som "kom och hjälp mig" i min webläsare...
de tre bilderna döljer hela menysystemet...

nu kan jag inte hjälpa dig alls med din sida då jag antaligen är mer ahndikappad än dig men kan man inte testa flera automatiska "hemside-skapare" och hitta en som faktiskt ger de du vill ha... kanske kan vara enklare än att pillra med html kod...
 

Bilagor

  • anna thurfjells hemsida.jpg
    anna thurfjells hemsida.jpg
    47.4 KB · Visningar: 188
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.