Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nån som kan förklara ang Wacom ritplattor??

Produkter
(logga in för att koppla)

AKB

Aktiv medlem
Jag står i begrepp att inhandla 1 styck ritplatta. Efter att ha suttit med bildredigering i några dagar har jag minst sagt mushand...

Så jag behöver lite hjälp att reda ut begreppen;

* Är Wacom graphire 4 classic exakt samma som graphire 4 studio, med den skillnaden att man får PS Elements 4.0 med för 500 kr extra?? (Låter märkligt...)

* Är det någon som vet något om Bamboo A6 som nyss verkar ha kommit? Hur är den för bildredigering (som är det jag främst ska använda ritplattan till)?

* Vad skulle ni köpa: Intous3 A6 wide för 2300 kr, Intous3 A6 för 2500 kr eller Graphire 4 A5 XL för 2100 kr? Priset är ju nästan detsamma om man handlar hos en välkänd internetfirma...
 
Ja, vad jag förstår av Wacoms hemsida är skillnaden mellan Graphire 4 classic och Graphire 4 studio den extra programvaran i form av Elements som kommer med. Så var det också när jag köpte min Graphire 3.

Vet tyvärr inget om Bamboo. Verkar huvudsakligen rikta sig till lite annan grupp än bildredigerare.

Om man vill ha en platta i wide-format eller inte beror nog mest på vilken skärm man har. Personligen har jag sneglat lite mot Intuos med de fina knapparna och slidern de har på sina brädor, och då jag redan har en Graphire och inte känt sugande behov efter större än A6 så kanske jag skulle skaffat en Intuos istället. Men det är nog en smaksak. Graphiren räcker och blir över för min del, fast man kan ju alltid ha något mer i sikte :)
 
Du kan också köpa direkt från Wacom. Köpte en Graphire4 classic (A6) nyligen och det blev billigare än från billigaste webbåterförsäljaren(Pricerunner). Transportkostnaden brukar vara densamma ifall paketet skickas från Sverige eller t.ex. Tyskland.

Nu står musen parkerad och pennan används alltid. Brädan kostade inte mer än en lite dyrare mus, så än är jag nöjd.
 
Köp definitivt direkt från wacom. Frakten brukar nästan till och med vara snabbare än när man beställer nått inom Sverige.

Har inte så himla bra koll på graphire tyvärr (och "bamboo" hade jag inte ens hört talas om). Gillar mina intuos. =)
 
När man jämför Graphire 4 och Bamboo så kan inte jag se några skillnader i specen. Det jag har upptäkt själv är att man inte har någon löstagbar skiva på bamboo så man kan inte placera ett kort eller liknande under ytan. Dock känns Bamboos yta skönare att rita på. Och en av dem är snyggare än den andra, vilken är väldigt subjektivt. Graphire matchar min stationära väldigt bra och Bamboo lappyn.

Graphire har en hållare för pennan, detta saknar Bamboo. Och sen är ju Bamboo wide och Graphire 4:3.
 
när det kommer till illustration och bildredigering som jag främst köpt platta till här på jobbet så tycker jag att hastighet och tryckkänslighet är högt prioriterat så därför rekommenderar jag dig att köpa en Intous 3 - vilken storlek beror på vilken sorts penseldrag du tar, små korta eller långa yviga - personligen tycker jag att en A5 är helt klockrent till skärmar storlek 20"-24" wide

numera använder jag aldrig musen till min mac (har inte gjort det på 1,5 år utan kör allt med ritplattan)
 
Samma här Oskar, använder också en Intuos3 A5. Testat alla möjliga storlekar, men för mig är A5 precis lagom.

Fast jag använder bara plattan till vissa saker, minimerar musarmsriskerna genom att använda en massa olika saker (möss, trackballs, etc...). För mycket av samma grej är inte bra.
 
Tack för alla svar!

Med andra ord verkar det inte vara någon skillnad mellan Bamboo och Graphire, och om jag vill ha en riktigt bra ska det vara Intous. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.