Annons

Nån som har ett EF85mm 1.2L

Produkter
(logga in för att koppla)

Proboarder

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett EF 85mm 1.2L, har klämt på 85mm 1.8, men gillade den inte riktigt. Finns det någon i stockholm som har ett, o kan tänka sig att låta mig pilla, o testa objektivet? =)

Jag har också endel objektiv, så vill ni testa några av mina, så säg till.

/Christian

Gillar du inte 85/1,8 - jag älskar det. Vad är det du inte gillar?

Jag har inte testat 85/1,2, men det ska vara en tredjedel så snabb AF som för 1,8:an.

I senaste numret av Canons CPS-tidning på nätet önskar sig en fotograf en 85/1,4 (och 500/2,8, 200/1,8 IS mm). 1,2 verkar lite väl klumpigt och långsamt.

En 85/1,4 skulle bli lika smidig och nätt som en 135/2. En bra kombination.

Jag har snabbpillrat lite på 85/1,2:an och den är manlig och fet på alla sätt och vis, men jag måste säga att AF:en är rätt slö. 85/1,8:an är märkbart snabbare precis som Magnus skriver.

Skärpan vid full öppning är väl rätt bra men bländar man ner till typ 2,8 blir det knivskarpt! Men det korta skärpedjupet vid 1,2 är väldigt läckert, ungefär som att köra med 200/1,8:an på full öppning (fast två kilo lättare)

Diskuterade lite med Jeppe igår. Kan vara mitt ex. som är fel på också. Fick låna ett 85mm 1.8 av Canon, men gillade varken skärpan, kontrasten, fokusen, eller skärpedjupet (vill kunna ha ännu mindre ibland) =) Ska försöka få tag på en 85mm 1.8 som inte är utlåningsobjektiv.

Skärpan på 1,8:an är super redan på full glugg. Skärpedjupet blir inte lika magiskt som med 1,2, men snyggt ändå. Kontrasten förstår jag inte vad som skulle kunna vara fel på.

Den manuella fokuseringen är inte silkeslen, men funkar. Autofokusen är snabb som attan.

1,8:an har innerfokusering vilket är väldigt trevligt. Det tror jag inte 1,2:an har.

Jag kan inte tänka mig byta min 1,8:a mot en 1,2.a, men väl mot en 1,4:a med snabb autofokus.

jag e nog lite tvärtom. jag har 85/1,2 men har inte testat 1,8-an. jag vet bara att jag älskar 1,2-an :) men men... innerfokusering. den främre linsen går fram och tillbaka på 1,2 så jag e ganska säker på att den inte har det. /Patrik

ANNONS