Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nån som har erfarenhet av detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
Nån som har erfarenhet av detta objektiv?
Plus?
Minus?
Tokina AT-X AF 80-400/4,5-5,6 II
Är tänkt att sättas på en Canon 10D.
Lämpliga alternativ till gluggen?

(och ja jag har läst recensionen här på FS - fanns bara en person som gav sitt omdöme dock..)

Tacksam för svar :)

Funderar på samma själv, den är ju billigare än 70-200/2.8:eek:r.. Nu kommer du säkert få en massa förslag på dyrare optik, så är det alltid..

Jaa precis, den verkar ju helt klart prisvärd om man ska läsa vad cyberphoto skriver om den...
Joo visst kan man lägga pengarna på ett dyrare orginalobjektiv, men jag har en känsla av att man får mer för pengarna med detta.

iof. så är ju Tokinas 80-200 också billig. 6100 på cyberphoto och billigare på fotoelektronik.se..

ZoMbiE skrev:
Nån som har erfarenhet av detta objektiv?
Plus?
Minus?
Tokina AT-X AF 80-400/4,5-5,6 II
Är tänkt att sättas på en Canon 10D.
Lämpliga alternativ till gluggen?

(och ja jag har läst recensionen här på FS - fanns bara en person som gav sitt omdöme dock..)

Tacksam för svar :)

Det skulle säkert fungera fin fint!
Men blir det inte nästan en otymplig effektiv brännvidd på en eos10D? Jag skulle nog tycka att det det blir lite väl svårarbetat... I alla fall om man ofta tänker fota på långa b,vidder.

Jag skulle se 300mm som en "lagom" brännvidd på en faktor 1,6 hus.

Tokina har en lite okänd 100-300 f4 (ca 5500,-)som verkar trevlig och enligt mig perfekt på en 10D. Sigmas är ju ett alternativ.. Dessa ligger ju liite högre i pris dock.http://www.photodo.se/prod/objektiv/tokina.shtml#Tokina

Mvh Niclas., som menar att 400mm bliir lite väl långt på en 10D, klart att det är bra med räckvidd men utan IS och f5,6 så blir det inte direkt smidigt enligt mig. Mkt bättre är då ett 100-300 f4 som jag anser vara ett klockrent val till en 10D, men det är ju jag det.-)

Ps, Det hela handlar ju om fotografens teknik förståss:)

Senast ändrad:
Re: Re: Nån som har erfarenhet av detta?

Niclasfoto skrev:
Det skulle säkert fungera fin fint!
Men blir det inte nästan en otymplig effektiv brännvidd på en eos10D? Jag skulle nog tycka att det det blir lite väl svårarbetat... I alla fall om man ofta tänker fota på långa b,vidder.

Tokina har en lite okänd 100-300 f4 (ca 5500,-)som verkar trevlig och enligt mig perfekt på en 10D. Sigmas är ju ett alternativ.. Dessa ligger ju liite högre i pris dock.http://www.photodo.se/prod/objektiv/tokina.shtml#Tokina

Mvh Niclas., som menar att 400mm bliir lite väl långt på en 10D, klart att det är bra med räckvidd men utan IS och f5,6 så blir det inte direkt smidigt enligt mig. Mkt bättre är då ett 100-300 f4 som jag anser vara ett klockrent val till en 10D, men det är ju jag det.-)

Ps, Det hela handlar ju om fotografens teknik förståss:)

Tokinan där låter eventuellt intressant för mig!

Vilka säljer den?

/Jocce

Re: Re: Re: Nån som har erfarenhet av detta?

Jocce skrev:

Vilka säljer den?

/Jocce

**

Ja, den finns tydligen inte att hitta hos ngn svensk handlare vad jag kan se,,, skicka en fråga i ett mail till ngn som säljer Tokina så kanske dem kan beställa eller tipsa om vem som säljer och till vilket pris...

Har sett den i många annonser men i Amerikanska fotomagasin..... Enligt mtf,kurvorna så håller det ju också hög klass...

Lycka till!
Mvh Niclas.

Jocce skrev:

Vilka säljer den?

/Jocce

Finns bland annat på tyska ACfoto.

ACfoto säljer till Sverige per portsförskott - eller "per Nachname", som det heter på tyska...

mvh Janne

Re: Re: Re: Re: Nån som har erfarenhet av detta?

Loj skrev:
Finns bland annat på tyska ACfoto.

ACfoto säljer till Sverige per portsförskott - eller "per Nachname", som det heter på tyska...

mvh Janne

Ahaa ja då har minsan blivit dyrare!
MEN det är ju inte så konstigt då jag såg i annonserna som nu är snart 3 år gamla:)!!!

Kanske lite lång närgräns,,,
Men visst är det säkert ett fint objektiv med Sigmas 100-300 f4 i runt samma prisklass!

Mvh Niclas.

Re: Re: Re: Re: Re: Nån som har erfarenhet av detta?

Niclasfoto skrev:
Ahaa ja då har minsan blivit dyrare!

Vet ju inte om det är samma objektiv, men det bör det ju vara då såväl brännvidd och ljusstyrka stämmer...
Kanske en ny version har kommit - Sigma har ju t.ex. nyligen gjort om sin !7-35:a, så att den nu har HSM och bättre närgräns...

mvh Janne

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nån som har erfarenhet av detta?

Loj skrev:
Vet ju inte om det är samma objektiv, men det bör det ju vara då såväl brännvidd och ljusstyrka stämmer...
Kanske en ny version har kommit - Sigma har ju t.ex. nyligen gjort om sin !7-35:a, så att den nu har HSM och bättre närgräns...

mvh Janne

Det är samma modellnamn på den så det är nog den samma,, mycket händer ju med priserna på ngr år tyvärr,,,

Har ingen superkoll på Tokina och Sigma tyvärr, inte för att jag inte tycker dem är prisvärda utan för att jag helt enkelt plockar med mig färre broschyrer nu för tiden:)!

Mvh Niclas.

Ps, Jag tror kanske att jag hade valt Sigmazoomen om jag hade fått välja, tror nämligen att den har ett mkt bättre andrahandsvärde,,,

Re: Re: Nån som har erfarenhet av detta?

Niclasfoto skrev:

Jag använder 400mm läget oerhört mycket på min 10D..avsevärt mer än i 300-läget...skulle inte säga nej till 500, eller 600mm heller :)

sagan skrev:
Jag använder 400mm läget oerhört mycket på min 10D..avsevärt mer än i 300-läget...skulle inte säga nej till 500, eller 600mm heller :)

**

Visst, som jag skriver så är det ju heeelt upp till fotografens teknik och generella bemästrande. Men enligt min egen erfarenhet så tycker jag nog att det också kan bli föör mycket b,vidd.... En b,vidd runt 600mm anser jag vara det längsta användbara vid MIna normala fotografiska situationer.

Jag drömmer om att fotografera Snöleopard i Iran/Iraks kalla och kala fjäll och då har jag nog med mig motsvarande 2000mm, men det blir då d;)

Många menar nog att man aldrig kan få nog b,vidd men det menar jag,,, men det är ju jag d:)

Mvh Niclas.

Det finns ju många som med fin teknik klarar av att hantera mycket b,vidd och det hela beror ju också mycket på situationen som fotograferas,,,

MEn det gör det ju än mer imponerande att fotografen lyckas så fint i dessa snabba situationer!
Se tex denna Norska fotograf som på denna bild fotar med 10D +500 IS + 1,4x =1120mm dessutom på frihand i liten gummibåt!!

http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk...m=0&offsett=0&foreningsid=&nomenus=&serieid=0

Så ngn omöjlighet att fota fint upp mot 2000mm är det inget snack om men jag anser att det blir aningen låångt:)

Mvh Niclas

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Nån som har erfarenhet av detta?

Jocce skrev:
Ingen svensk site som säljer den?

/Jocce

Vet inte...
AC är mina "hustomtar" när det gäller att köpa nytt. Priserna i Tyskland är vanligtvis lägre. Och vad språket gäller så fungerar säkert engelska...

mvh Janne

sagan skrev:

Sigmas 50-500/4,0-6,3 kanske ? :)

Fingrade lite på den på Elmia-mässan och den kändes fin. Vad den sedan presterar optiskt är en annan femma, känner jag tyvärr inte till.

/Johan

jag kör med en Sigma 100-300:4,0 EX HSM på min 10D och anser den gluggen vara mycket fin.
kostar ca. 8600:- ink. frakt från tyskland, ett par tusen till i svedala.

-vid motsvarande 480mm. så kan man få lite skakningsoskärpa om man inte passar slutartiderna på frihand.
stativ eller stöd i någon form är ju alltid att föredra.

ANNONS