Annons

Nån som har en minut att hjälpa en fotoglad förälder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rade31

Medlem
Jag tycker det är roligt att fota, men har precis börjat komma igång med de manuella inställningarna och har inte hunnit lära mig så mycket om ljus ännu. Har ett enkelt hemmastudioset med två blixtar 1(110Ws), i en softbox och ett paraply. Har en reflexskärn och en stor vit fibervävduk som bakgrund och vita vägar runt om. Stativ, fjärrutlösare och en Canon EOS 400d, 18-55.

Idag ska jag försöka mig på att fota barnen. Har riggat en softbox snatt framifrån på höger sida och ett paraply snett framifrån på vänster sida. Har satt kameran i barnens ögonhöjd.

Frågan: Jag förstår att jag kommer att behöva pröva mig fram och testa olika inställningar, men har någon möjlighet att ge mig ett hum om var jag ska börja angående slutartid och bländare? ISO antar jag att jag lägger på typ 100, eftersom jag har blixtar. Vitbalansen antar jag ska stå på blixt. Eftersom jag har ett zoom-objektiv, är det bättra ett zooma ut och gå närmare eller att zooma in och backa? Finns det något användningsområde för reflexskärmen eller är det överflödig med två blixtar?

Alla enkla tips jag kan få är jag tacksam för!
 
Hur du riggar blixtar, softboxar och reflexskärmar påverkar väldigt mycket hur bilden blir. Om du har blixtar med inställningsljus underlättar det enormt. Annars blir det trial-and-error.

Jag kan rekommendera att gå en studiofotokurs, t ex Janne Höglunds kurser som är utmärkta. Det är verkligen en genväg till bättre studiobilder. Janne är kunnig, inspirerande och dessutom en trevlig prick.
 
det finns mängder med tips på youtube om porträtt fotografering. Finns böcker etc. Det är lite mycket att dra på fs men det finns många grunduppställningar för vanlig porträttfotograferingar.

En är tex en blixt snett framifrån med en reflektorskärm på motsatta sidan hos modellen. Sedan kan du komplettera med en blixt snett bakifrån på motsatt sida för ett hårljus. Annars är det rätt vanligt att man styr fonden ljus med en blixt på den. Se min usla teckning. Annars är det nog lättast att kolla på youtube eller en studio fotokurs. Din exponeringstid styrs av synktiden på din kamera oftast mellan 1/125-1/200 dels sekund.
Om du inte har blixtmätare så får du kolla histogrammet. Bländaren är den du justerar exponeringen med.
Jag har starka studioblixtar så jag använder ofta ND filter för att få ner styrkan på blixtarna för även om mina kan ställas in 1/16 dels steg så blir den ofta för starka än då om jag vill köra på större bländaröppningar.

så det är bra att prova sig fram. Jag kör alltid raw då behöver du inte bry dig om färgbalansen.
 

Bilagor

  • Untitled-z.jpg
    Untitled-z.jpg
    38.9 KB · Visningar: 807
Om du har blixtarna i den vinkel till barnen så som du ställt upp dem och ca 1.5-2 meter från barnen. Kör kameran i Manuellt läga (M) och Prova ISO 100, 1/125 s och bländare 8. Använd ca 75% effekt. Prova på en docka eller ett gosedjur och kolla bilderna i kameran eller datorn. Så gjorde jag innan jag köpte en ljusmätare vilket gör fotoiivet lättare.....

/HYB
 
Idag ska jag försöka mig på att fota barnen. Har riggat en softbox snatt framifrån på höger sida och ett paraply snett framifrån på vänster sida. Har satt kameran i barnens ögonhöjd.

Två snarlika ljuskällor framifrån på var sin sida om kameran blir sällan riktigt bra eller kul...
Byt ut blixten med paraply mot en reflexskärm, så tycker jag du får både snyggare ljus och skuggor.
Den överblivna blixten kan du antingen belysa bakgrunden med eller lägga ¨uppifrån bakifrån¨ för att få lite snyggt motljus på hår o axlar som fint lyfter fram modellen från bakgrunden.

Bild; en blixt från vänster och en bakifrån för motljus i håret.

Edit, se Oves skiss, men med skillnaden att jag föredrar att ha huvudljuset från vänster.
Huvudljus från höger eller vänster, vad som är rätt kan bara du själv avgöra....MEN rikta det inte rakt mot modellen sikta ¨Framför och ovanför¨så blir det snyggast. Merparten av ljuset träffar då ansiktet och inte kinden-örat.
 

Bilagor

  • 0089.jpg
    0089.jpg
    62.1 KB · Visningar: 710
Senast ändrad:
zoom

Hej!

jag skulle vilja kommentera zoomandet. Om du har för mycket vidvinkel så blir näsan för stor. Det är inte snyggt. Om porträttet är halvfigur på en vuxen så skulle jag inte använda kortare brännvid än 50mm för en fullformatssensor (om din kamera har en mindre sensor blir siffrorna annorlunda). För ansiktsbilder skulle jag ligga på 80-120mm på fullformat. Om du går längre än så, dvs bortåt 200mm så kan ansiktet se platt ut.

Pröva gärna och ta ett foto på kortaste brännvidden och ett på längsta och se skillnaden med egna ögon.

lycka till
Erik
 
Två snarlika ljuskällor framifrån på var sin sida om kameran blir sällan riktigt bra eller kul...
Byt ut blixten med paraply mot en reflexskärm, så tycker jag du får både snyggare ljus och skuggor.
Den överblivna blixten kan du antingen belysa bakgrunden med eller lägga ¨uppifrån bakifrån¨ för att få lite snyggt motljus på hår o axlar som fint lyfter fram modellen från bakgrunden.

Bild; en blixt från vänster och en bakifrån för motljus i håret.

Edit, se Oves skiss, men med skillnaden att jag föredrar att ha huvudljuset från vänster.
Huvudljus från höger eller vänster, vad som är rätt kan bara du själv avgöra....MEN rikta det inte rakt mot modellen sikta ¨Framför och ovanför¨så blir det snyggast. Merparten av ljuset träffar då ansiktet och inte kinden-örat.

I Elinchrom Skyport 3.0 kan alla bygga sina egna ljussättningar, så slipper man skissa för hand, något som jag själv är riktigt kass på...

Pricken framför modellen är fokuspunkten för softboxen.

http://www.elinchrom.com/support.php
 

Bilagor

  • två_ljus.jpg
    två_ljus.jpg
    36.5 KB · Visningar: 564
Tänk på att om du har objektivets största bländare inställd när du zoomar så förändras bländaren med brännvidden, och när du fotograferar med blixt kan du inte kompensera det genom att ändra slutartiden, utan du måste i stället ändra blixtarnas effektläge eller flytta dem närmare eller längre bort från motivet.

För att slippa tänka på detta kan man lämpligen ställa in en mindre bländare redan från början, 5,6 borde fungera med ditt objektiv.
 
Nu är klockan efter 21.
Hur gick det med fottandet?

Lägg upp några bilder så kommer det vräka in tips om hur du ska förändra/bättra!

Jag säger
ISO 100
1/125
F lite beroende på kraften i blixtarna. Men runt 5,6 (justera blixtarna så det blir lagom vid ca 5,6)

Ansikte 55mm
Helfigur 45-55mm

Läs stefan tell sidan. Bra förklarat o bra skisser.
 
Åh, tack så mycket, ni hjälpsamma människor för alla bra tips! Är så glad för att ni tog er tid att svara och kom med så mycket värdefull hjälp.

Fotograferingen idag blev en smärre katastrof vill jag lova. Mina barn är 1,5 och nyfyllda 3 och inte det minsta sugna på att samarbeta med mamman. Det hela blev till en fråga om att överhuvudtaget få en bild eller inte och det var väldigt panikartat... ;-) Bländare, skärpa och allt sånt var inte ens frågan om att tänka på.

Jag har tagit till mig mycket av det ni skrev och jag ser själv att det inte var så lyckat med två ljuskällor från varje håll. Blev lite platt, på nåt vis. Jag ska nu försöka hitta ett tålmodigare objekt att träna på, där jag faktiskt kan testa era tips, och olika saker på riktigt.

Jag ska försöka få upp en bild imorgon, så får ni själva se fiaskot! :)

Återigen, tack för er hjälp!
 
Du har redan fått en hel del nyttiga tips. Jag hade tänkt att bidra med lite erfarenhet från småbarnsfotograferingens värld. Precis som Janne H redan har sagt, så blir ljuset "trevligare" och mer spännande med hans förslag till uppställning men den uppställningen fungerar inte till små barn. Jag tycker det är mycket enklare att sätta ljuset tämigen enkelt och fokusera på själva barnet och dess "trivsel" i den främmande miljön. Sätt huvudljuset från t.ex. vänster sida och fyllnadsljuset från motstående sida. Fyllndasljuset skall vara ca 1 - 2 steg svagare. Sedan blir det en kombination med tur och lite förutseende för att få till de där "fina" bilderna där du känner igen ditt barn - även om ljuset inte är tekniskt perfekt eller spännande. Jag brukar kompletera med ett hårljus. Det blir så att säga en liten fläck där det vore perfekt om barnet befinner sig och så brukar ske med jämna mellanrum.

Varför inte ta med en stol, sittsäck eller något annat liknande i bilden. Underlättar enormt om barnet hittar något bekant eller t.o.m. roligt i den nya miljön. Passa dig för att ta något med hjul. Vid ett tillfälle hade jag en lite pigg krabat som hade en s.k. "Boby Car". Slutade med att grabben körde igenom min pappersbakgrund och det var de sista metrarna grå som jag hade hemma just då. Den fotograferingen gick inte med plus.....
 
Ok, här kommer en bild från den minst sagt kaotiska fotosessionen. Hjälp mig! Använd gärna så enkelt språk som möjligt, för jag är inte så duktig på "fotoslang". ;-)
 

Bilagor

  • TomteNoah.jpg
    TomteNoah.jpg
    17.4 KB · Visningar: 257
Jag är också nybörjare på det här med studio ljussättning, men jag tycker blev jättefin. Synd att fötterna inte kom med men man kan ju inte få allt. :)

/Bruno
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.