Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nån som använt AF-finjustering på D300?

Produkter
(logga in för att koppla)

Roq

Aktiv medlem
Har ett par zoomar där jag tror att jag behöver justera AFen.
Testade dem och jämförde med ett 50mm f1.8 och ett 85mm 1.8 och de var "spot-on".

Mätte var jag tyckte skärpedjupet låg mellan och sedan var högsta skärpan (+) låg.

17-35/f2.8:

17mm (f2.8) 6mm framför 60mm bakom +skärpa: 20mm bakom
24mm 6mm framför 20mm bakom +skärpa 4mm bakom
35mm 10mm framför 2mm bakom +skärpa 2mm framför

18-70/(f3,5):
18mm 10mm bakom 70mm bakom +skärpa: 35mm bakom
24mm (f3.8) 2mm bakom 40mm bakom +skärpa: 22mm bakom
35mm (4.2) 2mm bakom 30mm bakom +skärpa: 14mm bakom

(50mm f(2.8):

50mm 6mm framför 2mm bakom +skärpa: 0mm

85mm f(2.8):

85mm 6mm framför 6mm bakom +skärpa: 0mm)

Nån som använt sin finjustering och tycker det funkar?
I så fall hur mycket tror ni jag ska lägga på +20 till -20 på zoomarna?
Bara att testa sig fram kanske...

Det bästa är nog att testa sig fram, fast du kommer få kompromissa. Du kan inte få bra i alla omfång. Vill du ha det perfekt får du lämna in gluggarna på justering hos typ lasses eller liknande.

Jag fick lägga +20 på min 17-55 och då prioriterade jag på 55mm. Men det resulterade i en aningens felfokus neråt 24mm så jag lämnade in hos Lasses istället. Nu är den helt perfekt på alla brännvidder...AF justeringen bör nog som sagt endast användas på fast optik...

Tack för den återkopplingen! Ja, jag hade nog tänkt prioritera neråt 17mm men det känns ju konstigt att försämra uppåt 35mm då...

Vad går en sån justering på?

Vet faktiskt inte...jag var förbi en morgon innan rushen och då fixade dom det vänligt nog utan kostnad. Det går ganska fort. Men det gäller ju att dom har lite tid över.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar