Annons

Nån duktig på D90 och "Advanced Wireless Lightning"?

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Lekte lite med blixtarna hemma för att lära mig vilka olika setuper jag kan skapa. Men sprang på lite problem som jag tänkte höra mig för om det är nån som har bättre koll än vad jag lyckats få...Men jag börjar med vilken utrustning det gäller:

- En Nikon SB-600, som jag alltså vill trigga trådlöst.

- En Sigma EF-500 DG ST,även denna ska triggas trådlöst. Då den inte har inbyggt stöd för detta använder jag en sändare som man sätter i blixtskon på kameran samt en mottagare som man monterar på blixten.

- En Nikon D90

Vad jag vill göra är att få båda externa blixtarna att fyras av, men den interna på D90 ska inte fyras av.
Jag lyckas få båda blixtarna att fyra av var för sig. Sigman funkar när man kör sändare->mottagare som det är tänkt (den interna blixten måste då vara nerfäld då för att sändaren ska kunna sitta på blixtskon).

SB-600:an får jag att fungera när den interna blixten avfyras, men då går det ju inte att få Sigman att avfyra. Så min undran är nu hur man kan få båda externa blixtarna att bränna av samtidigt?

Jag var inne i inställningarna på D90 (E2: Blixtläge för inbyggd blixt) och tänkte att om man sätter den till kommandoläge och "Inbyggd blixt " till Läge=-- så borde inte den interna fyras av, men det gjorde den.

Då tänkte jag att SB-600 kanske triggas av ljuset från den interna blixten, men då borde den ju även triggas av Sigman? Hur sänds signalen det mellan D90 och SB-600?

Det här blev ett långt och nog ganska rörigt inlägg...men jag är trött och om det är nån som är piggare och förstår vad jag fiskar efter så är jag tacksam om denne person vill ge sig på ett försök att förklara :)

Danke!
 
Jag var inne i inställningarna på D90 (E2: Blixtläge för inbyggd blixt) och tänkte att om man sätter den till kommandoläge och "Inbyggd blixt " till Läge=-- så borde inte den interna fyras av, men det gjorde den.

Då tänkte jag att SB-600 kanske triggas av ljuset från den interna blixten, men då borde den ju även triggas av Sigman? Hur sänds signalen det mellan D90 och SB-600?

Det här blev ett långt och nog ganska rörigt inlägg...men jag är trött och om det är nån som är piggare och förstår vad jag fiskar efter så är jag tacksam om denne person vill ge sig på ett försök att förklara :)

Danke!
Jag det blev ett rörigt inlägg. :) Har aldrig blandat blixtar av olika fabrikat eller överhuvudtaget använt Sigma blixtar men jag kan åtminstone svara på de citerade frågorna.

Den inbyggda blixten fyras av för att styra SB-600. Först preflash, när kameran mäter ljuset och sedan själva blixten. Alltså är ljuset mycket svagt, bara för att SB-600 ska veta när (och med vilken styrka) den ska utlösas. Den inbyggda blixten påverkar inte belysningen av motivet. Testa att sätta den inbyggda blixten till något annat värde än "--" och du kommer att se skillnaden.
 
Jag det blev ett rörigt inlägg. :) Har aldrig blandat blixtar av olika fabrikat eller överhuvudtaget använt Sigma blixtar men jag kan åtminstone svara på de citerade frågorna.

Den inbyggda blixten fyras av för att styra SB-600. Först preflash, när kameran mäter ljuset och sedan själva blixten. Alltså är ljuset mycket svagt, bara för att SB-600 ska veta när den ska utlösas. Den inbygda blixten påverkar inte belysningen av motivet. Testa att sätta den inbyggda blixten till något annat värde än "--" och du kommer att se skillnaden.

Tack för svaret, jo, det blir skillnad beroende på värdet på inbyggd blixt. Men eftersom jag inte kan styra Sigman med inbyggd blixt uppfälld så blir det problem. Med andra ord går det inte att göra som jag vill? För att D90 ska kunna styra SB-600 MÅSTE den inbyggda blixten vara uppfälld?
 
Finns rellativt billiga optiska slav sensorer (som även kan hantera förblixt), sätt en sådan på Sigma blixten?

Ifall du tycker den interna blixten stör, kan du i dra ner "Comp" i "Commander" menyn till -3.0 för den internablixten...

// Magnus;
http://home.livingat.org
 
Damn... :( Jaja, tack så mkt, då behöver jag inte klia mig i skallen nåt mer i alla fall då. Bara att lägga ner det projektet (och hoppa på nästa).

Tackar, tackar!
Du råkar väl inte ha Sigma 500 DG Super? För att den verkar också kunna styras av den inbyggda blixten och därmed behöver ingen sändare.

Kan det finnas lösningar med PC-synk port? Å andra sidan saknar kanske D90 PC-synk kontakten...
 
Ifall du tycker den interna blixten stör, kan du i dra ner "Comp" i "Commander" menyn till -3.0 för den internablixten...
Som jag skrev i mitt svar avfyras inte den inbyggda blixten i exponeringsögonblicket om den ställs på "--". Eller närmare bestämt avfyras den men mycket svagt så att den inte påverkar motivet. -3.0 i blixtkompensation påverkar inte styrkan varken vid förblixtarna eller vid exponeringen i detta fall.
 
Du råkar väl inte ha Sigma 500 DG Super? För att den verkar också kunna styras av den inbyggda blixten och därmed behöver ingen sändare.

Kan det finnas lösningar med PC-synk port? Å andra sidan saknar kanske D90 PC-synk kontakten...

Nope, tyvärr inte super-varianten jag har...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.