Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Några rykten om en Nikon 200f2 VR E?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Funderar på att slå till på en 200f2 för att stilla nyfikenheten :).

Har ni hört något om en ev -e version som kan motivera att jag ska vänta ett tag så priset kan gå ned lite mer på vr1? (t.ex i anslutning till os eller så)

Mvh
Richard

Funderar på att slå till på en 200f2 för att stilla nyfikenheten :).

Har ni hört något om en ev -e version som kan motivera att jag ska vänta ett tag så priset kan gå ned lite mer på vr1? (t.ex i anslutning till os eller så)

Mvh
Richard

Verkar inte finnas några rykten om E versionen på nikonrumors än. Men det tog 6år mellan första och andra versionen, och version 2 närmar sig 8 år nu. Så kanske är det dags för en ny modell i slutet av 2018. Eller inte.

Verkar inte finnas några rykten om E versionen på nikonrumors än. Men det tog 6år mellan första och andra versionen, och version 2 närmar sig 8 år nu. Så kanske är det dags för en ny modell i slutet av 2018. Eller inte.

Man kanske bör kolla med Nikon om de fortfarande servar och reparerar VR1 då det gått 8 år sedan den ersattes.

Man kanske bör kolla med Nikon om de fortfarande servar och reparerar VR1 då det gått 8 år sedan den ersattes.

Hmm det har jag inte riktigt reflekterat över. Förhoppningen är väl att köpa ett i bra skick och sedan inte råka ut för något - låter väldigt hållbart :p. Det låter som att det kan vara motiverat att vänta ett år med inköpet. Det är ju inte bråttom, men dyker rätt erbjudande upp kanske jag slår till tidigare ändå.

200/2 är ingen storsäljare, så det tar lång tid för Nikon att få tillbaka investeringen. Jag hade några timmar med Nikons europeiske strategichef för objektiv för något år sedan, och han betonade att detta var en avgörande faktor när man prioriterade objektiv.

Jag misstänker att Nikon först och främst ser till att de vanligaste press- och sportobjektiven får E-bländare. Då borde 200-400/4 ligga nära till hands. Jag gissar också att det kommer en 16-35/2,8E.

Lite längre fram borde även en 300/2,8E VR komma. Tyvärr tror jag 200/2E VR kommer först därefter.

200/2 är ingen storsäljare, så det tar lång tid för Nikon att få tillbaka investeringen. Jag hade några timmar med Nikons europeiske strategichef för objektiv för något år sedan, och han betonade att detta var en avgörande faktor när man prioriterade objektiv.

Jag misstänker att Nikon först och främst ser till att de vanligaste press- och sportobjektiven får E-bländare. Då borde 200-400/4 ligga nära till hands. Jag gissar också att det kommer en 16-35/2,8E.

Lite längre fram borde även en 300/2,8E VR komma. Tyvärr tror jag 200/2E VR kommer först därefter.

Hej ! Liten fundering bara, varför tror du på en 16-35 f2,8 E ? ligger det inte närmare till hands i så fall med en 14-24 f2,8 E då eller? För två så närliggande finns det väl knappast plats för eller ?

/ Staffan

Hej ! Liten fundering bara, varför tror du på en 16-35 f2,8 E ? ligger det inte närmare till hands i så fall med en 14-24 f2,8 E då eller? För två så närliggande finns det väl knappast plats för eller ?

Jag hör att många saknar just en 16-35/2,8 som kan ta vanliga filter, inte är lika framtung, inte lika känslig för motljus och har ett mer användbart omfång. Vet flera pressfotografer som håller kvar vid gamla 17-35/2,8 eller skaffat 16-35/4 VR.

14-24/2,8 är skarpt och bra och kan leva kvar även om det kommer en ny 16-35/2,8E

/ Staffan

Det beror ju på om Nikon tycker att det är viktigt med ett smidigare, lite mångsidigare, men fortfarande ljusstarkt alternativ, som fungerar med vanliga filter. Canon kör ju vidare på 16-35/2,8 och Nikon har ju fortfarande den gamla 17-35/2,8 listad.

Jag hör att många saknar just en 16-35/2,8 som kan ta vanliga filter, inte är lika framtung, inte lika känslig för motljus och har ett mer användbart omfång. Vet flera pressfotografer som håller kvar vid gamla 17-35/2,8 eller skaffat 16-35/4 VR.

14-24/2,8 är skarpt och bra och kan leva kvar även om det kommer en ny 16-35/2,8E

Ok, men framtung blir den nog om man tittar hur en del nya objektiv ser ut i från Nikon, den nya 24-70 skulle ju kunna vara en 70-200 på längden :) :) Sen verkar det ju som om dom flesta nya högpresterande objektiven bara blir större hela tiden vilket jag tycker är lite konstigt o synd :-(. För inte var dom objektiven så fruktansvärt mkt. sämre förr

/ Staffan

Verkar vara osannolikt att det skulle komma en ny version. Den anses ju vara en av Nikons absolut skarpaste objektiv och så mycket har väl inte hänt när det gäller vibrations dämpningen (VR) de senaste åren.

Verkar vara osannolikt att det skulle komma en ny version. Den anses ju vara en av Nikons absolut skarpaste objektiv och så mycket har väl inte hänt när det gäller vibrations dämpningen (VR) de senaste åren.

Det kqn man tycka fast man har uppdaterat andra där det kan ifrågasättas om det behövdes. Förutom att lägga till E bländare (det är ju bl a ett sportobjektiv och skulle säkert tjäna på det) så finns nog lite utrymme att minska vikten och även sätta in fluoritglas för att minska CA på allt mer högupplösta hus. Så jag ser samma anledning att uppdatera detta som supertelena egentligen.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto