Annons

Några enkla detaljfrågor om 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Nome Nescio

Aktiv medlem
Hallå
Jag har några enkla frågor angående 7D, de är så enkla att jag inte hittar informationen på nätet. Det hela handlar om att jag troligtvis kommer köpa kamera i USA, så det är lite kompabilitetsfrågor:

1: Batteriladdaren: Finns det någon switch där man kan ändra mellan 110/240 V?

2: Batterieliminatorn: Hur ser kontakten ut för ansluting i kameran?

3: Garanti: Är det worldwide garanti?

Det är som sagt inge frågor av djupare karraktär, men svaren kan påverka totala priser mer än vad man önskat sig.

/Per
 
Batteriladdaren

Vet ej säkert men då det är samma betteri som i A1 borde det vara samma laddare. Laddaren till A1 klarar från 100v till 240v 50-60Hz.
 
Bra, då jag granskat bilder över kontakten för externström så tror jag att det är möjligt att tillverka en sådan själv. Den kostar löjligt mycket på Cyberphoto.

Så då är det bara försäkringsfrågan kvar?
 
1. Nej, men det står på den att den ska palla 100-240V.
2. Vet ej
3. Ja, det har jag fått bekräftat av KM Sverige via mail iaf.

/Z!
 
Batterieliminatorn

Jag har provat en "egen" batterieliminator till min A1, men tjii! 500mA räcker inte, kameran startar inte.... (Clasohlson art 32-1063)
Satsa på något kraftigare!
 
Nome Nescio skrev:
2: Batterieliminatorn: Hur ser kontakten ut för ansluting i kameran?

Du ansluter inte laddaren till kameran. Man tar ut batteriet och stoppar det i laddaren. Därför kan det vara bra med ett extrabatteri. Jag köpte ett för 165 pix på Dustin. Fungerar precis lika bra som original, fast aningen aningen billigare.
 
Re: Re: Några enkla detaljfrågor om 7D

Benzky skrev:
Du ansluter inte laddaren till kameran. Man tar ut batteriet och stoppar det i laddaren.

I laddaren som följer med sätter man bara i batteriet, men det finns en kontakt på kameran för strömmatning med en batterieliminator (då man som namnet säger, klarar sig helt utan batteri).
Kontakten är en sån där liten rund sak, påminner till storleken om en Nokia-mobiltelefonströmkontakt. 5V står det på kameran.

Markus, vilken pryl testade du med?
 
Då får jag tacka för alla svar.

I princip är det ända jag behöver en konverter från Amerikansk till Svensk el-plugg. Men eftersom ladaren ansluts med lös sladd så tror jag att det går att hitta lämplig för en billig penning här hemma.

Är det någon som har erfarenheter av "Abes of Main"? Såg att han inte accepterar Europeiskt VISA för stunden.
 
Nome Nescio skrev:
I princip är det ända jag behöver en konverter från Amerikansk till Svensk el-plugg. Men eftersom ladaren ansluts med lös sladd så tror jag att det går att hitta lämplig för en billig penning här hemma.

Japp, för 29 kr på Clas-O (artnr 22-457).

Markus, kan det verkligen vara strömstyrkan som är problemet? Det finns väl ingen anledning att tro att kameran ska dra mer än 0.5A. Kanske är kontakten som inte är exakt rätt?
 
WFS) (SiC skrev:
Vad tror Du om 32-8528 hos Clas Ohlsson då?? Verkar ju stämma, "6V,6,5V max 2 A".


/Z!

Jag har nu inhandlat en sådan och testat litegranna, verkar ju funka bra!

Kan ju vara ett tips till de som är lite småsnåla likt mig.. ;-)

/Zeb!
 
garantizoner

Har hört här på forumet att en del tillverkare har garanti som täcker vissa zoner. dvs en kamera som är köpt i Ohio täcker garantin i USA + Canada, en som är köpt i Tyskland gäller garantin i Europa,
tror jag läste det där med garantierna när det gällde en kille som skulle köpa ett Minoltaobjektiv i USA. Men jag kan kolla hemma på min garantisedel(7D) om det står något om regioner eller liknande
/ F
 
-----Original Message-----
From: [email protected] [mailto:[email protected]]
Sent: den 25 november 2004 09:43
To: Thorstensson Sebastian
Subject: RE: Dynax 7D

Hej!

Konica minolta har världsgaranti.

Med vänlighälsning
Konica Minolta


<[email protected]> To: <[email protected]>
cc: 2004-11-25 09:25
Subject: RE: Dynax 7D

Hej igen!

En liten fundering bara...
Har KonicaMinolta världsgaranti? Dvs. om jag är ute och reser och köper en kamera utomlands, kan jag få garanti på den i Sverige sedan?
Tack på förhand!


MVH - Sebastian
 
Re: Re: Några enkla detaljfrågor om 7D

Benzky skrev:
Därför kan det vara bra med ett extrabatteri. Jag köpte ett för 165 pix på Dustin. Fungerar precis lika bra som original, fast aningen aningen billigare.
Vad är det för batteri? Vad jag förstår det som skulle det inte gå med vilka batterier som helst, pga överhettning. Men priset va ju bra mycket bättre än originalet!

Mvh
Jive
 
Re: Re: Re: Några enkla detaljfrågor om 7D

Jive skrev:
Vad är det för batteri? Vad jag förstår det som skulle det inte gå med vilka batterier som helst, pga överhettning. Men priset va ju bra mycket bättre än originalet!

Mvh
Jive

Jag har 3 extra batterier, som jag köpte hos 24SHOP, han har hela tiden auktioner på Tradera. Pris ca 200 kr, vid köp nu pris.

Jag har inte sett några problem med överhettning. Batteriet blir inte varmare än originalet, varken under laddning eller drift. Dock har jag noterat att piraterna verkar tappa laddning fortare än originalet. Priset är dock helt oslagbart, 4 för samma pris som 1.


/Jörgen
 
Jag har två Lenmar-batterier från Dustin och ett batteri som jag har köpt från 24shop på tradera. Alla har funkat bra i ca 10 månader nu, men som Jörgen säger så känns det som om de batterierna håller lite sämre (bara en magkänsla dock).

/Zeb!
 
Köpte ett batteri från 24shop via tradera, 175kr är ett skäligt pris. Dock så fick jag bara ut 250 exponeringar på första laddningen, men LiPol brukar piggna till efter 3-5 laddningar så det kanske blir bättre. Men för en 1/4del av priset så är jag nöjd, det fungerar som backup och det var meningen med köpet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.