Annons

Några elementära Lightroom-frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

NiclasSthlm

Aktiv medlem
Är på gång att köpa Lightroom för att (äntligen) kategorisera bilder. Har några frågor:

1. Om jag taggar bilderna med en dator, och installerar samma LR i en annan dator när jag uppgraderar - är taggningarna kvar i bilderna när jag använder LR i den nya datorn? (Jag kommer att uppgradera datorn nästa år).

2. Om jag köper ny kamera i slutet av året - hur gör man för att uppgradera Camera Raw i LR - måste man byta till en ny version av LR för att kunna arbeta med nya kamerans raw-bilder?

3. Har du något tips på bra introduktion till LR 4? Jag har arbetat med PS ett antal år professionellt, så jag är inne i tankesättet med bildbehandling.

Många tack för svar

1. Allt du gör i LR sparas i dess databas ("katalogen" som det kallas). Du kan även, om du vill, välja att spara den mesta informationen (men inte allt) direkt till originalbildfilerna. När du byter dator så är det bara att kopiera din katalogfil samt dina originalbilder till nya datorn så är du igång som vanligt.

2. Ja, kameror som är nyare än det LR du kör kräver oftast en uppgradering av LR. Inom huvudversionen 4.x är det gratis att uppgradera. När 5.x kommer så kan man uppgradera för en ganska liten summa. 4.x är dock ganska nytt så 5.x finns inte ens på kartan ännu.

3. Finns massor med kurser och guider på nätet. LR kräver lite annat tänk än PS eftersom du jobbar mot en databas, inte mot själva bilden. Allt du gör sparas som instruktioner i databasen, så det finns t.ex. inget spara-kommando. Allt sparas automatiskt, hela tiden. Och när du vill t.ex. publicera en bild som du pillat med så "exporterar" du en ny kopia, med de förändringar du gjort. Originalet ligger hela tiden kvar orört.

Tack för utmärkta svar. En följdfråga nedan.

1. Allt du gör i LR sparas i dess databas ("katalogen" som det kallas). Du kan även, om du vill, välja att spara den mesta informationen (men inte allt) direkt till originalbildfilerna. När du byter dator så är det bara att kopiera din katalogfil samt dina originalbilder till nya datorn så är du igång som vanligt.

Och om jag sparar, och hämtar upp, bilder från extern hårddisk behöver jag som konsekvens inte kopiera bilderna antar jag. Det viktiga är att jag - då jag enbart kör extern hårddisk - att kopiera katalog-filen?

Menar du att du har dina originalbilder på extern disk?

Du måste förstås ta backup på allt som du tycker är viktigt. I Lightrooms fall är det originalbilderna samt katalogfilen som är viktiga. Bilderna importeras till LR, men det innebär bara att LR i sin databas skapar en pekare till var bilden faktiskt är lagrad på disken. Bilderna finns inte "i" LR. Det räcker alltså inte att bara ta backup på katalogfilen.

Och om jag sparar, och hämtar upp, bilder från extern hårddisk behöver jag som konsekvens inte kopiera bilderna antar jag. Det viktiga är att jag - då jag enbart kör extern hårddisk - att kopiera katalog-filen?

Om du tänker på det förestående datorbytet - ja då är det så att du bara behöver kopiera katalogfilen till den nya datorn och flytta den externa hårddisken från den gamla till den nya datorn och se till att den får samma enhetsbokstav där.

Jag har sedan ett par år tillbaka alla bilder och katalogfiler på extern hårddisk. Det är en utmärkt lösning. Jag tar med min disk och kan ansluta den till valfri dator med Lightroom installerat.

Min externa hårddisk finns i två upplagor (den ena är ren kontinuerlig backup) och sedan läggs alla mina bilder upp via Crashplan (lagring på nätet).

www.bilderavmig.se

Min externa hårddisk finns i två upplagor (den ena är ren kontinuerlig backup) och sedan läggs alla mina bilder upp via Crashplan (lagring på nätet).

www.bilderavmig.se

Är crashplan så bra att använda?
Man laddar upp sina bilder till annans dator. Ingen risk de använder ens grejer, typ ger sig tillstånd som Google eller vem det var?
Om det är bra, can jag komma åt allt från vilken dator som helst?
Laddar jag upp själv manuellt eller går det automatiskt?
Är inte så bra på engelska.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Är crashplan så bra att använda?
Man laddar upp sina bilder till annans dator. Ingen risk de använder ens grejer, typ ger sig tillstånd som Google eller vem det var?
Om det är bra, can jag komma åt allt från vilken dator som helst?
Laddar jag upp själv manuellt eller går det automatiskt?
Är inte så bra på engelska.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Crashplan är en backuptjänst. De använder inte det material man laddar upp.

Att lagra hos någon annan innebär givetvis alltid någon form av risk, men den risken bedömer jag vara liten i det här fallet. Skulle Crashplan få för sig att skicka ut hela mitt bildarkiv till allmänheten är företagets hela affärsidé raserad. Jag tror inte att de har för avsikt att agera så.

Crashplan har olika prisnivåer, och med dem olika funktioner. Du kan välja att sköta allt från en dator eller köpa det paket som tillåter fler datorer att anslutas.

Du väljer om du vill göra dina backuper manuellt eller (som jag) låta klienten hålla koll på när nya filer kommer till eller gamla uppdateras.

Crashplans klient är på svenska.

Inställning

1. Allt du gör i LR sparas i dess databas ("katalogen" som det kallas). Du kan även, om du vill, välja att spara den mesta informationen (men inte allt) direkt till originalbildfilerna. När du byter dator så är det bara att kopiera din katalogfil samt dina originalbilder till nya datorn så är du igång som vanligt..

Hej!
Är det en inställning som gör att jag sparar i orginalfilen eller sker det alltid? och i såfall var ändrar jag det. Kollade just nu och hittade igen sådan inställning.

/Per

Du kan göra det manuellt eller automatiskt, eller inte alls.

Standardinställningen är (har jag för mig) att metadata endast sparas till LR's katalog (databas). Vill du spara det direkt till originalfilerna så måste du aktivt välja det.

Automatisk variant: Jag kör engelsk LR vr 3.6 och där finns det under Edit -> Catalog settings, fliken "Metadata". Där kan man kryssa i rutan "Automatically write changes into XMP". Tänk dock på att detta potentiellt kan dra lite prestanda eftersom varje gång du gör något så ska det skrivas till originalfilen.

Manuell variant: markera de filer du vill spara metadata till och tryck Ctrl-S (eller menyn Metadata -> Save metadata to file)

I båda fallen så innebär det att det mesta metadatat (men inte allt) sparas ner direkt till originalfilerna för JPG, TIFF och DNG. För andra proprietära råformat (NEF, CR2, PEF m.m.) så sparas metadatat istället till en parallell XMP-fil, eftersom LR inte vill in och skriva data i proprietära "okända" filformat.

Själv har jag valt att inte skriva till originalfilerna. Dels fotar jag i NEF (Nikons råformat) och det skulle innebära en massa extra småfiler, och dels så sparas som sagt inte all metadata och information så ur backupsynpunkt är det inte någon komplett lösning. Jag ser istället till att alltid ta en backup-kopia av LR's katalog varje gång jag stänger av LR (ställs in via Preferences).

Katalogfilen (databasen) innehåller alltid allt, och det är bara en enda fil. Enkelt.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto