ANNONS
Annons

Några bilder tagna med EF1200mm f5,6 L USM?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jesper71 skrev:
Give me a break! killen lånade ju bara bilden till fotointresserade på FS, eftersom han var nyfiken på vad det va för något sorts motljusskydd.

Kanske inte ska lägga upp bilder över huvudtaget om man är så kinkig!

/J

Brukar du låna eller ta grejor utan att fråga ägaren. Det spelar ingen större roll men det hade tagit 10 sekunder att skicka ett mail och fråga.
Också ganska otroligt med en medlem på Fotosidan som säger att man inte borde lägga upp bilder över huvudtaget om man är så kinkig så man inte gillar att andra människor tar dem och använder dem vidare.

Omar skrev:
Hej

Jag tror inte Jan tänkte på det, man kan ju inte tänka på allt. Men jag tror det är allmän praxis samt hövlighet att fråga Copyright innehavaren om lov. Lite som om man vill låna grannens bil, tar den utan att fråga, eller frågar om man får låna den.
För text finns en citaträtt, dvs man får citera utan upphovsrättsinnehavarans tillstånd, men bara en liten del. Man borde få göra på liknande sätt med bilder.

Hursomhelst så måste man förstås tala om vem man har citerat, både när det gäller text och när det gäller bilder.

PD

PMD skrev:
För text finns en citaträtt, dvs man får citera utan upphovsrättsinnehavarans tillstånd, men bara en liten del. Man borde få göra på liknande sätt med bilder.

Hursomhelst så måste man förstås tala om vem man har citerat, både när det gäller text och när det gäller bilder.

PD

Du menar han kunde ta en liten del av bilden och då skulle det vara ett citat..........

Eller en del av en musik cd eller film. Har de Microsoft Office paketet så kunde man ju ta åtminstone Word & Outlook.

Lars Johnsson skrev:
Brukar du låna eller ta grejor utan att fråga ägaren. Det spelar ingen större roll men det hade tagit 10 sekunder att skicka ett mail och fråga.
Också ganska otroligt med en medlem på Fotosidan som säger att man inte borde lägga upp bilder över huvudtaget om man är så kinkig så man inte gillar att andra människor tar dem och använder dem vidare.

10sek att skicka
men bor du vid din dator eller
så han får svar på 10sek

tycker absolut INTE att han gjorde fel när han posta bilden iaf
jag skulle göra samma sak om jag undrade nåt

föresten det gjorde jag oxå
jag posta länken till bilderna utan att fråga den som fota dom

VÄLKOMMEN TILL DEN DIGITALA VÄRLDEN
DET ÄR SÅ OCH KOMMER ALLTID ATT VARA SÅ

Harry_ skrev:
10sek att skicka
så han får svar på 10sek

Vad du tycker är fel har ingen betydelse. Det finns regler och lagar och de gäller.

Och när du sen tror det är samma sak att posta en länk så märker man att du inte förstått någonting.

Hade han använt den i en tidning eller något så hade jag kunna förstå att han självklart ska fråga / köpa först.

Men nu la han trots allt den i ett forum, inte så att du hade fått betalt för den direkt..

Proboarder skrev:
Hade han använt den i en tidning eller något så hade jag kunna förstå att han självklart ska fråga / köpa först.

Men nu la han trots allt den i ett forum, inte så att du hade fått betalt för den direkt..

Jag vill inte ha någon betalning så det är inte alls pengar det gäller.
Om han använder den i en tidning, forum eller någon annanstans har ingen betydelse men jag vill bestämma var mina bilder används.

DET ÄR olagligt. That´s it.

Det är precis samma sak som att trycka upp den i ett reklamblad tex. med samma antal X som läsare av denna tråd. As simple as that. Olagligt.

Är det någon stor grej? NEJ. Olagligt... JA.
Om han hade skickat länken till forumet där den var postad från början hade det varit OK... men inte nu.

Jag har tagit bort bilden. Det är förvånande att Lars rätt till sin bild överhuvudtaget ifrågasätts här. Men återgå till trådämnet och svara inte på detta.

Lars Johnsson skrev:
Vad du tycker är fel har ingen betydelse. Det finns regler och lagar och de gäller.

Och när du sen tror det är samma sak att posta en länk så märker man att du inte förstått någonting.

Det finns regler och lagar och de gäller.

hur många bilder har inte du i din dator
som INTE du har tagit eller frågat lov om??

kan garantera att du inte lever efter regler o lagar
kör du 90 på 90 väg??????

stackarn kallades nästan kriminell bara för att han skicka en bilden från en sida utan att fråga

jag skulle bli glad om någon skicka in bild på mina bilder o fråga nåt

Enligt domen då en kille länkade till mp3-låtar från sin webbsida och frikändes, så skulle jag vilja säga att enligt svensk lag är det inte olagligt att varken direkt eller indirekt länka till någon annan bild så länge de själva har valt att publicera den på någon webserver och gjort den tillgängliga till allmänheten och även om man länkar till en fil som någon har lagt upp utan upphovsrätt på en annan server så är det fortfarande inte olagligt att länka till filen.

Face the facts!

Meltingfire skrev:
Enligt domen då en kille länkade till mp3-låtar från sin webbsida och frikändes, så skulle jag vilja säga att enligt svensk lag är det inte olagligt att varken direkt eller indirekt länka till någon annan bild så länge de själva har valt att publicera den på någon webserver och gjort den tillgängliga till allmänheten och även om man länkar till en fil som någon har lagt upp utan upphovsrätt på en annan server så är det fortfarande inte olagligt att länka till filen.

Face the facts!

Problemet var att han inte länkade, utan la upp den på nytt ;))

Meltingfire skrev:

Face the facts!

Face the facts och ta reda på vad det gällde innan du skriver.........

Harry_ skrev:
Det finns regler och lagar och de gäller.

hur många bilder har inte du i din dator
som INTE du har tagit eller frågat lov om??

kan garantera att du inte lever efter regler o lagar
kör du 90 på 90 väg??????

stackarn kallades nästan kriminell bara för att han skicka en bilden från en sida utan att fråga

jag skulle bli glad om någon skicka in bild på mina bilder o fråga nåt

Vems bilder har jag i min dator som inte är mina egna ??

En av dina otroligt korkade kommentarer igen. Du vet ju inte ens vem jag är och har aldrig sett vare sig mig eller min dator......Ändå skriver du att jag också använder andras bilder olovligt......

Han skriver ju i och för sig inte att du använder andras bilder utan att du HAR andras bilder i din dator.

Det stämmer ju också eftersom alla bilder som du tittar på lagras i " Temporary Internet Files " på din egna maskin.

För övrigt så tycker jag också att det var ett väldigt harmlöst användande av din bild som inte borde genererat någon större diskussion.

Harry_ skrev:
10sek att skicka
så han får svar på 10sek

Instämmer!
/

Hoppsan

Här går det villt till !! En annan har ju blivit lurad av UEFA på 400 euro. JAg gjorde ett jobb åt dom som dom lovade betala och då jobbet var klart så fick jag meddelandet att det inte fanns några pengar. !!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar