Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Något rör sig i Pentax k10d

Produkter
(logga in för att koppla)

Crelle

Aktiv medlem
När man "tippar" Kameran från sida till sida (högkant till högkant) så låter och känns det som om något glider omkring i kameran...

Är det något somhar att göra med upphängningen av ccd eller skakreduceringen?

Skall det låta och kännas så?

När det skramlar i moderna kameror brukar det vara den lilla sensor som avgör om kameran är i horisontal- eller vertikalläge och används för att rotera bilderna rätt.

jimh skrev:
När det skramlar i moderna kameror brukar det vara den lilla sensor som avgör om kameran är i horisontal- eller vertikalläge och används för att rotera bilderna rätt.

Stämmer, bara det att K100D skramlar och den saknar orienteringssensor. :) K10D har orienteringssensor, och skramlar. Båda har SR system.

Hälsar
R

Det här reagerar nog de flesta som köper kameran på....det borde nämnas i manualen (om det inte redan gör det?).

Har precis fått min K10D och tycker inte alls om den här klumpen som ligger löst inuti, är det verkligen som det skall?

Alla tester pratar ju om dess solida känsla, byggd som en tank osv, det är inte riktigt vad jag tänker på när det låter klunk-klunk om man tippar på kameran. Helt klart är det något stort och tungt som rör sig.

Jag har inte märkt något av detta på min K10D, men det kanske varierar mellan kameraindivider?

Gimbal skrev:

Alla tester pratar ju om dess solida känsla, byggd som en tank osv, det är inte riktigt vad jag tänker på när det låter klunk-klunk om man tippar på kameran. Helt klart är det något stort och tungt som rör sig.

Händer inte detta "bara" när du tippar kameran och den är avstängd?

Fogel70 skrev:
Jag har inte märkt något av detta på min K10D, men det kanske varierar mellan kameraindivider?
har nu undersökt kameran ordentligt, och jo det är faktiskt något som rör sig,men för att höra något så måste jag lägga örat mot kameran. Det är mer ett skrapläte än klonk.

Re: klunk Klunk

Crelle skrev:
Den låter både av och på...
iallafall miin...

Det är riktigt, så är det på min också nu när jag kollar. Min Panasonic med OIS hade samma fenomen. Jag känner mig inte orolig över detta, SR:n aktvieras ju först när man halvtrycker.

Behöver väl knappast säga att även min klunkar påslagen. Nåja, det är tydligen normalt.

Är det huvudet som man skakar på eller kameran ? Jag tycker att det klunkar hur man än gör :)

Jag vill minnas att jag läst i någon tråd att klunkadet inte bara behöver vara bildsensorn som rör sig utan det kan vara positionssensorn som klunkar. Jag tror att den som skrev inlägget hade fått det som svar från Pentax.

/Peder

Det är sensorn för skaksystemet som låter. Alltså inte bildsensorn, utan sensorn som känner av själva skaket. Det är inte orienteringssensorn, för K100D saknar den och K100D låter också.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar