Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Något rör sig i Pentax k10d
- Trådstartare Crelle
- Start datum
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Det är fullkomligt normalt och det ska låta så.
Och ja, det har med skakreduceringen att göra, med tillhörande avkänningssensorer.
Hälsar
R
Och ja, det har med skakreduceringen att göra, med tillhörande avkänningssensorer.
Hälsar
R
avslutat_bj
Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Aha - den mekanoakustiska cross-techno-lösningen!
När det slutar låta så indikerar det att man har slutat skaka.
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
jimh skrev:
När det skramlar i moderna kameror brukar det vara den lilla sensor som avgör om kameran är i horisontal- eller vertikalläge och används för att rotera bilderna rätt.
Stämmer, bara det att K100D skramlar och den saknar orienteringssensor. K10D har orienteringssensor, och skramlar. Båda har SR system.
Hälsar
R
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Hur många läser handböckerna, ord för ord, från pärm till pärm?
Hälsar
R
Hälsar
R
Punkk
Avslutat medlemskap
Roland Mabo skrev:
Hur många läser handböckerna, ord för ord, från pärm till pärm?
Hälsar
R
Inte jag iaf
Gimbal
Aktiv medlem
Har precis fått min K10D och tycker inte alls om den här klumpen som ligger löst inuti, är det verkligen som det skall?
Alla tester pratar ju om dess solida känsla, byggd som en tank osv, det är inte riktigt vad jag tänker på när det låter klunk-klunk om man tippar på kameran. Helt klart är det något stort och tungt som rör sig.
Alla tester pratar ju om dess solida känsla, byggd som en tank osv, det är inte riktigt vad jag tänker på när det låter klunk-klunk om man tippar på kameran. Helt klart är det något stort och tungt som rör sig.
Punkk
Avslutat medlemskap
Gimbal skrev:
Händer inte detta "bara" när du tippar kameran och den är avstängd?
Fogel70
Aktiv medlem
har nu undersökt kameran ordentligt, och jo det är faktiskt något som rör sig,men för att höra något så måste jag lägga örat mot kameran. Det är mer ett skrapläte än klonk.Fogel70 skrev:
Jag har inte märkt något av detta på min K10D, men det kanske varierar mellan kameraindivider?
Punkk
Avslutat medlemskap
Re: klunk Klunk
Det är riktigt, så är det på min också nu när jag kollar. Min Panasonic med OIS hade samma fenomen. Jag känner mig inte orolig över detta, SR:n aktvieras ju först när man halvtrycker.
Crelle skrev:
Den låter både av och på...
iallafall miin...
Det är riktigt, så är det på min också nu när jag kollar. Min Panasonic med OIS hade samma fenomen. Jag känner mig inte orolig över detta, SR:n aktvieras ju först när man halvtrycker.
Avslutat Medlemskap23
Aktiv medlem
Det är sensorn för skaksystemet som låter. Alltså inte bildsensorn, utan sensorn som känner av själva skaket. Det är inte orienteringssensorn, för K100D saknar den och K100D låter också.
Hälsar
R
Hälsar
R