Annons

Något nytt om ev. 40D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Rogerber

Aktiv medlem
Har någon läst/sett/hört något om framtida ersättare till EOS 30D? Enligt våra gissningar här på FS så borde den heta 40D. Om ni har någon seriös länk att komma med vore det guld. Jag hoppas att en ny modell har DigIc III och kanske lite nyare design än dagens 20 och 30D. De börjar kännas lite föråldrad.
Möjligen finns redan någon liknande tråd redan.

Ha en bra dag!
 
Namn

Canon 40D
Upplösning

10"
Sensorstorlek

24x16
Cropfaktor

1.5
Antal pixlar

3888x2592
Färgdjup

14 bitar
ISO

100-3200 (6400 i H läge)
Auto-ISO

Ja
Kortaste slutartid

1/8000 s
Blixtsynk

1/250
AF-punkter

13
varav korslagda

5
Möjlighet till AF vid bländare 8

Ja
Spotmätning

Ja
Processor

DIGIC III
Bilder per sekund

6, 3 eller 1 (valfritt)
Tyst läge i 1-bildstagning

Ja
LCD-skärm

3"
Upplösning på LCD-skärm

230.000
Live View

Ja
Vädertätning

Nej
AF mikro adjustment

Ja, upp till 8 objektiv
Ansiktsigenkänning

Ja
Förbättrad antidammfunktion

Ja
Batteri

Ny förbättrad BPxxx
EF-S kompatibel

Ja
Minneskort

CF+SD (ej samtidigt)
Filformat

JPG, RAW + sRAW
Vikt

800 gr
Pris

14.000 SEK
 
Robin Gyllander skrev:
Namn

Canon 40D
Upplösning

10"
Sensorstorlek

24x16
Cropfaktor

1.5
Antal pixlar

3888x2592
Färgdjup

14 bitar
ISO

100-3200 (6400 i H läge)
Auto-ISO

Ja
Kortaste slutartid

1/8000 s
Blixtsynk

1/250
AF-punkter

13
varav korslagda

5
Möjlighet till AF vid bländare 8

Ja
Spotmätning

Ja
Processor

DIGIC III
Bilder per sekund

6, 3 eller 1 (valfritt)
Tyst läge i 1-bildstagning

Ja
LCD-skärm

3"
Upplösning på LCD-skärm

230.000
Live View

Ja
Vädertätning

Nej
AF mikro adjustment

Ja, upp till 8 objektiv
Ansiktsigenkänning

Ja
Förbättrad antidammfunktion

Ja
Batteri

Ny förbättrad BPxxx
EF-S kompatibel

Ja
Minneskort

CF+SD (ej samtidigt)
Filformat

JPG, RAW + sRAW
Vikt

800 gr
Pris

14.000 SEK
Det låter väl för bra för att vara sant. En kamera som är nästan identisk med EOS 1D Mk III för en tredjedel i pris.
 
matnyttige skrev:
Det låter väl för bra för att vara sant. En kamera som är nästan identisk med EOS 1D Mk III för en tredjedel i pris.
lite skillnader dock:
- mindre sensor
- ingen vädertätning
- 6b/s mot 10 b/s
- inget 50ASA läge
- blixtsynk 1/250s mot 1/300s
- AF-punkter 13 mot 45
- varav 5 korslagda mot MKIIIs 19
- Justering av 8 objektiv mot 20 (har jag för mig)
- Kan ej skriva till CF+SD samtidigt
- Annat batteri (sämre prestanda)

Gissningsvis har den även sämre buffertminne, slutaren är inte dimensionerad för 300.000 bilder, mörkare och mindre sökarbild, inbyggd blixt, visar inte 100% av sökaren, lättare, inte lika robust, EF-S kompatibel mm.

Men som sagt spekulationer. Och det är alltid roligt (kan väl erkänna att jag personligen hellre spekulerar i en bättre än en sämre kamera).
Den kommer säkerligen inte förrän efter sommaren, vilket gör att dom har 1/2 års mer utveckling.
 
Rogerber skrev:
Har någon läst/sett/hört något om framtida ersättare till EOS 30D? Enligt våra gissningar här på FS så borde den heta 40D. Om ni har någon seriös länk att komma med vore det guld. Jag hoppas att en ny modell har DigIc III och kanske lite nyare design än dagens 20 och 30D. De börjar kännas lite föråldrad.
Möjligen finns redan någon liknande tråd redan.

Ha en bra dag!

På vilket sätt känns de föråldrade?
 
De känns föråldrade i förhållande till konkurrenterna (även 400D).
För att hänga med krävs större sökare, fler korsAF-sensorer, vädertätning (se K100D, D200), samt sensorrengöring (kanske en marginell finess).
För min del valde jag att inte vänta på en kommande modell utan köpte en beggad 1DmkII. Har inte ångrat mig!
 
Re: Re: Re: Något nytt om ev. 40D??

Rogerber skrev:
Jag tycker att man kunde mjuka upp linjerna lite samt integrera ett batterigrepp i konstruktionen utan att trampa på 1D modellerna.
Om inte ett integrerat grepp så gärna ett som rent kvalitetsmässigt liknar kamerahuset mer. Jag betalar gärna 2500 för ett grepp som håller hög kvalitet ihop med hundraprocentig passform. Tycker att på just DSLR har man verkligen struntat i kunderna vad gäller batterigrepp. Där är både Canon och Nikon lika bedrövliga. Pentax kändes och såg lovande ut sett till storlek och kvalitet, men de förstörde allt genom sin idiotiska konstruktion som kräver att greppet måste plockas bort varje gång batterierna skall laddas. Battreigreppen till de analoga modellerna F90X, EOS 3, EOS 5, där kan man snacka kvalitet och funktionalitet.
 
matnyttige skrev:
Det är svårt att ångra sig i förväg...... ;-)
jag fortsätter mde begreppet att ångra sig i förväg. Jag sitter i skrivande stund o väntar på kommande modell, och inte ångrar jag det. Men skulle det visa sig att Mark III är en smäckig plastig skitkamera med knirrande, knarrande seg plaststruktur, som exponerar galet o aldrig hittar focus i dagsljus så kanske jag kommer ångra mig.
 
Håller med, det är svårt att ångra sig i förväg! Däremot kan man väl säga att en 1DmkII som beggad kommer att kännas bättre än en ny 40D i alla avseenden utom möjligen vikten. Så jag ångrar mig inte i förväg;-)
 
mbn skrev:
Håller med, det är svårt att ångra sig i förväg! Däremot kan man väl säga att en 1DmkII som beggad kommer att kännas bättre än en ny 40D i alla avseenden utom möjligen vikten. Så jag ångrar mig inte i förväg;-)
Blir spännande att se om priset på begagnade MKII sjunker när MKIII kommer ut på marknaden.

Å ena sidan är MKII så pass bra, att få borde byta upp sig
Å andra sidan gör bara 1 stegs bättre ljuskänslighet (minst) att en uppgradering är en väldigt liten kostnad mot alla objektiv med ett stegs större bländaröppning.
Tex:

Befintlig 1DMKII (behåller sin kamera) = 0kr
70-200/2.8L IS = 20000:-
300/2.8 IS = 45000:-
400/4.0 IS = 54000:-
Summa: 120000:-

Ny 1DMKIII = 37000
70-200/4L IS = 12000
300/4L = 14000
400/5.6L = 13000
Summa: 76000:-

Så visst finns det skäl för många proffsfotografer (eller deras arbetsgivare) att uppgradera. Vilket borde ge många 1DMKII begagnade.

Men ett ordentligt prisras på beg 1DMKII sker väl inte förräns marknaden är mättad på nya 1DMKIII.

Däremot kan jag tänka mig att priset på en beg. 1DMKII borde sjunka drastiskt. För vilka vill köpa en sådan. Inga rena amatörer, för stor och tung. Inte många som har det som leverbröd, dom köper säkert hellre den nya. Utan ett smalt segment emellan (mig inberäknad) som är varken eller (många på fotosidan kanske....). Så utbudet KAN vara bli mycket större än efterfrågan = lägre priser.

Lite tankar bara.....
 
Intressant kalkyl! Sedan vet jag inte om jag håller med om att inga amatörer köper 1DmkII. Själv vet jag flera. Att det är tung stämmer, men det har aldrig besvärat mig.
 
mbn skrev:
Intressant kalkyl! Sedan vet jag inte om jag håller med om att inga amatörer köper 1DmkII. Själv vet jag flera. Att det är tung stämmer, men det har aldrig besvärat mig.
Beror på hur man definierar:
Amatörer (största segmentet):
Har kompakt idag (ev 300D eller likande), kan ha haft analog systemkamera tidigare. Köper antagligen 400D (drömmer om 30D)
Avancerad amatör (många på fotosidan, största hobbyn):
Har 20D/30D eller 350D, funderar på att uppgradera till 30D eller 40D, drömmer om en 5D.
Semipro (huvudintresse, ev lite småjobb):
Har en 30D eller 5D idag. Drömmer om en 5D eller någon kamera i 1D serien.
Pro (livnär sig på sin fotografering):
Har 5D eller någon av 1D kamerorna. Är nöjd, men kan tänka sig att uppgradera om skillnaderna är stora (eller arbetsgivaren betalar..).

Tror att marknaden för beg 1DMKII främst är på Semipro segmentet (ev några i Avancerad amatör segmentet). Dom som inte livnär sig på sin fotografering, men har det som sitt främsta intresse och ev har några små uppdrag "vid sidan av".
 
Senast ändrad:
StaffanW skrev:
Blir spännande att se om priset på begagnade MKII sjunker när MKIII kommer ut på marknaden.

Å ena sidan är MKII så pass bra, att få borde byta upp sig
Å andra sidan gör bara 1 stegs bättre ljuskänslighet (minst) att en uppgradering är en väldigt liten kostnad mot alla objektiv med ett stegs större bländaröppning.
Tex:Men ett ordentligt prisras på beg 1DMKII sker väl inte förräns marknaden är mättad på nya 1DMKIII.

Lite tankar bara.....

Uppgradera?? Känns mer som om du ska köpa ett helt nytt system från grunden. Gissningsvis sitter tidningen redan på ett antal gluggar och börjar inte om från noll. Din kalkyl fungerar således enbart för de som börjar på noll. Mao mycket billigare att behålla det gamla huset........
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.