Annons

Något fel på objektivet eller? (Nikon 20/2,8)

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Precis köpt ett Nikon 20/2,8 begagnat. Rätt ut ur kameran (D700) ser bilderna ut såhär. Det är som en hinna/dis i mitten. Kolla särskilt på det vita fönstret mitt i bilden. Dessutom tycker jag inte att jag får bilderna skarpa. Trots att jag använt stativ och bländare 8 för att testa. Jag har putsat både UV-filtret och linserna noga. Däremot på den bakre linsen finns lite lite skav, men inget som borde påverka tycker jag. Sådant har jag haft på UV-filter på andra objektiv förr utan att det påverkat bilderna.

Nu var det ett tag sedan jag plåtade med systemkamera och jag använde Canon tidigare. Men måste man skicka in kameran för kalibrering eller räcker det med den inbyggda kalibreringen som finns i kameran?

Bilagor

• _DSC4026.jpg
    _DSC4026.jpg
    117.9 KB · Visningar: 135
  • _DSC3997.jpg
    _DSC3997.jpg
    101.5 KB · Visningar: 74
  • IMG_9892.jpg
    IMG_9892.jpg
    72.6 KB · Visningar: 84
Skada på baklinsen

Bilden är ju inte helt skarp någonstans av vad jag ser, det kan bero på AF justeringen. På en fast optik som denna borde mikrojusteringen kunna fungera bra.
Den skadan du nämner är troligen det som orsakar "oskärpan" i mitten.
Ju kortare brännvidd på objektivet, desto mer kan skador på linserna synas, särskilt på den bakre. Ju mer du bländar ner desto mer syns det. (UV filter är ju alltid en styggelse och ska bara användas i jäkligt skitiga miljöer).

Skav på bakre linsen är uppenbarligen ett värre problem än på främre linsen. Och ännu värre på ett vidvinkelobjektiv. Varför jag inte får skärpa blir jag hellre inte klok på. Bländare 8 och manuell skärpeinställning med ett 20mm objektiv ska väl ge skärpa.

Inte den skarpaste

Jag har ais versionen den lär vara något bättre. Men kantskärpan är inget att hurra för på större bländare, lika så vingeterar den en hel del. Men på bl 8 är den rätt OK.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar