Annons

Något fel på min Tamron 17-50/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saarikko

Aktiv medlem
Tjenix!

Jag börjar bli lite osäker gällande märket Tamron då jag har nu försökt fotografera stjärnhimlen ett X antal gånger och varje gång så känns det som att jag misslyckas.

Tror jag har hittat "infinity"-läget i fokusringen, men det verkar inte ge så mycket till precist skärpa när jag fotograferar stjärnor. Har provat alla mikrometrarna runt omkring "infinity" strecket utan att verkligen hitta rätt.

Är det normalt att man får "bubblor" utav stjärnor i ett fotografi eller är det verkligen så som jag misstänker att objektivet, eller snarare sagt märket själv, har problem med att ge korrekt bild?

http://www.flickr.com/photos/miskasaarikko/11426374516/
Här ovan må det se skarpt ut, men ta en titt på bilden nedan som har 100% förstoring på själva bilden runt kanterna där dessa fenomen dyker upp.

För när jag fotograferar med objektivet så att jag får EV i mitten så måste jag öka bländare till f/11-16, tiden på 25 sekunder, ISO mellan 500-800.

Vad säger ni, något fel i själva objektivet eller fel på mina inställningar? Eller ska det vara så här?

Bilagor

• stars-or-bubbles.jpg
    stars-or-bubbles.jpg
    64.9 KB · Visningar: 172
När det gäller inställningar o.s.v. kan jag inte tillföra så mycket men jag funderar på om du möjligen har något filter på objektivet?

På 25 sekunder hinner jorden röra sig lite, så det borde ge små streck istället. Men det ser inte ut som ditt problem :)
Det är inte bildstabilisering på det objektivet, inte sant? Så det kan inte vara något sådant som spökar.

Har du en kamera med liveview? Jag fick bra fokus med när jag ställde in med liveview och största förstoring.

Några "bubblor" kan jag inte se på bilden på flickr, tvärt om så tycker jag att den är så skarp man kan begära under normala förhållanden. Jag har t.ex. Inga problem att känna igen Saturnus uppe i överkanten. Möjligen skulle diffraktionen kunna ställa till det lite om du har bländare f/11-16, prova bländare f/8 och kortare slutartid i stället. Och, som sagts, stäng av bildstabilisering om du har kameran på stativ.

När det gäller inställningar o.s.v. kan jag inte tillföra så mycket men jag funderar på om du möjligen har något filter på objektivet?

Har inget filter på objektivet (än), men lär nog behöva ett innan jag åker utomlands. Rädd att jag ska "råka" pilla på linsen eller att något annat händer...

På 25 sekunder hinner jorden röra sig lite, så det borde ge små streck istället. Men det ser inte ut som ditt problem :)
Det är inte bildstabilisering på det objektivet, inte sant? Så det kan inte vara något sådant som spökar.

Har du en kamera med liveview? Jag fick bra fokus med när jag ställde in med liveview och största förstoring.

Bilden är tagen med 5 sekunders exponering, inte 25.
Här står all EXIF-data om bilden:
http://www.flickr.com/photos/miskasaarikko/11426374516/meta/

Nej, det är föregångaren bland gluggen som jag äger, den utan stabilisering.
Ja, D7100 har LiveView och det var faktiskt med hjälp av den som jag sökte upp stjärnorna med samt ställde in fokus manuellt (MF) för bästa möjliga resultat.

Några "bubblor" kan jag inte se på bilden på flickr, tvärt om så tycker jag att den är så skarp man kan begära under normala förhållanden. Jag har t.ex. Inga problem att känna igen Saturnus uppe i överkanten. Möjligen skulle diffraktionen kunna ställa till det lite om du har bländare f/11-16, prova bländare f/8 och kortare slutartid i stället. Och, som sagts, stäng av bildstabilisering om du har kameran på stativ.

Nej man ser inget sånt i förminskade bilder, men om du kikar i originalstorleken (6000 x 4000) så ser du att alla stjärnor runt omkring ser konstiga ut:

http://farm8.staticflickr.com/7460/11426374516_5290cd997d_o.jpg

Det var som faen. Visste inte ens att Saturnus syntes, men kul att du nämnde detta för det gjorde mig glad. :)
Läs i förra citatet vad jag har för inställningar på fotot så får du en susning.
Jag provade mig fram med olika inställningar, bara för att, men just denna har kortaste sekundmässiga tiden bland dem alla som jag tagit och ändå får jag lite utav trails(?) eller dylikt vilket jag stör mig på.

Bilden är tagen med 5 sekunders exponering, inte 25.
Här står all EXIF-data om bilden:
http://www.flickr.com/photos/miskasaarikko/11426374516/meta/

Nej, det är föregångaren bland gluggen som jag äger, den utan stabilisering.
Ja, D7100 har LiveView och det var faktiskt med hjälp av den som jag sökte upp stjärnorna med samt ställde in fokus manuellt (MF) för bästa möjliga resultat.

Ok, kommer inte in på flickr på jobbet och du skrev något om 25 sekunder i ditt inlägg.
Men testa lite större bländare för att minska diffraktion.
Jag fick bra resultat med stor bländare.

Ok, kommer inte in på flickr på jobbet och du skrev något om 25 sekunder i ditt inlägg.
Men testa lite större bländare för att minska diffraktion.
Jag fick bra resultat med stor bländare.

Enligt EXIF-data (och de inställningar jag hade) var det:

5 sekunders exponering
f/2.8 bländare
ISO-500

Detta då jag fotograferade från min balkong och inte mitt i skogen eller område utan belysning.

Antingen är det lite koma eller så har du inte lyckats med oändligshetsfokuseringen.

Det är sjukt svårt att hitta oändlighetsfokuseringen på denna glugg, tycker jag.

Ska prova igen vid nästa möjliga natthimmel med att använda min Nikon 18-55/3,5-5,6 glugg samt även Nikon 10-24/3,5-4,5. Om det förekommer några bubblor då så har jag misslyckats med oändligheten.

Tror dock ditt objektiv lide av koma vid full bländare. Många objektiv gör det. Min Canon EF 24/1.4L lider av det gravt.

/stefan

Tror dock ditt objektiv lide av koma vid full bländare. Många objektiv gör det. Min Canon EF 24/1.4L lider av det gravt.

/stefan

Jag har inga svårigheter att ta långtidsexponeringar i stadsmiljö med objektivet med bländaren på f/2,8. Funkade prima när jag var i Åbo och fotade invigningen av en ny bro.

Men om det nu är så. Kan man fixa sånt eller är det rent byte som gäller?

Jag har inte möjligheten att sälja min glugg och vänta. Ska ha den, eller i värsta fall en liknande, med mig till USA.

Kontaktade Kameraservice i Kungsör och de sa att de ska försöka ta sig an objektivet, men då måste jag skicka in den under mellandagarna för att jag ska hinna byta det innan avresa ifall de inte kan fixa det.
Butiken kan inte fixa VC-modellen, men de sa att de kan makulera köpet. Det har jag inte direkt någon lust till, utan jag vill ha ett f/2,8 objektiv med mig när jag är ute och reser. Ska ju försöka ta nattfoto i vidvinkelformat och då vore det ju idealiskt med ett sånt här objektiv.

Vet inte hur mkt bättre andra objektiv i den klassen är,men det finns ju andra butiker som skickar samma dag. Ex cyberphoto. Sigma 17-50/2.8 OS är fint billigt alternativ också. Sen finns det ju klart den klart dyrare och bättre Sigma 18-35/1,8 DC HSM Art.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar