Annons

Något för hemmafixaren?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag berättade om dendär Dirkon i denhär tråden. Jag har byggt den och misslyckades bara för att jag inte gjorde bakstycket tillräckligt tätt. Följ instruktionerna noga! ;) Ska testa igen med mk II när inspirationen faller på.
 
materialval

Frågan är vilket papper man ska använda? Min färglaser klarar inte så tungt media, så jag tänkte skriva ut på vanligt kontorspapper och sedan limma arken på kartong innan jag sätter skalpellen i det hela. Några andra förslag?
 
bättre material

Papper i all ära. Men jag funderar på om inte samma konstruktion går att genomföra i ett stabilare material. Clas Ohlson har kopparplåt i ark om 30x40 cm i tjocklekarna 0,2 och 0,3 mm för en dryg femtiolapp styck. 0,5 mm finns i 25x40 och kostar lite mer. Det finns också mässingsplåtar i motsvarande utförande och pris.

Skulle vara intressant att testa.

Skarvarna måste tätas med något på insidan, kanske svart eltejp? Och monterar gör man med tvåkomponentlim?
 
satt och undrade hur fanken filmframdragningen skulle kunna funka, men där skulle man visst använda nåt gem...känner mig lite skeptiskt till just den funktionen men,men:)
 
ariadne skrev:
satt och undrade hur fanken filmframdragningen skulle kunna funka, men där skulle man visst använda nåt gem...känner mig lite skeptiskt till just den funktionen men,men:)

Jag håller med. Gemet som avses ser säkert inte likadant ut som de jag har hemma i vilket fall som helst. Men det kanske går att förbättra med ett stabilare material det också?
 
jo, kanske. jag byggde lite hålkameror förut och ville göra det möjligt med filmframdragning, kom aldrig så långt dock
 
Jag använder spolen från en gammal kamera att ta upp filmen på. I spolen satte jag fast just ett gem, sedan var det enkelt att fixa framdragningen. För mörkrets skull lade jag hela paketet i skalet av en gammal filmrulle. Den är jobbig att ladda, men det funkar.
 
Kanon!

Jag har inte känt nåt behov av att prova hålkameror förrän nu...

Kanske rent av kan bygga om den till 120-film?
 
Är det inte enklare att ta en fungerande systemkamera, sätta dit några mellanringar och fästa ett svart papper med ett hål i främst. Hålet får vara högst 1/2 mm i diameter. Sedan laddar man kameran med film och exponerar som vanligt. Ev. skulle den inbyggda exponeringsmätaren orka mäta ljuset helt korrekt…
Det kanske är för enkelt…
/Harald
 
Re: bättre material

todo skrev:
Papper i all ära. Men jag funderar på om inte samma konstruktion går att genomföra i ett stabilare material. Clas Ohlson har kopparplåt i ark om 30x40 cm i tjocklekarna 0,2 och 0,3 mm för en dryg femtiolapp styck. 0,5 mm finns i 25x40 och kostar lite mer. Det finns också mässingsplåtar i motsvarande utförande och pris.

Skulle vara intressant att testa.

Skarvarna måste tätas med något på insidan, kanske svart eltejp? Och monterar gör man med tvåkomponentlim?

Det är jobbigt att jobba med så tunna kopparplåtar. Det är svårt att inte råka knöla till dom. Men omöjligt äro det icke! Däremot skulle jag föreslå hårdlödning istället för tvåkomponentlim. Då får man en ljustät och hållbar skarv.
 
Haraldus skrev:
Är det inte enklare att ta en fungerande systemkamera, sätta dit några mellanringar och fästa ett svart papper med ett hål i främst. Hålet får vara högst 1/2 mm i diameter. Sedan laddar man kameran med film och exponerar som vanligt. Ev. skulle den inbyggda exponeringsmätaren orka mäta ljuset helt korrekt…
Det kanske är för enkelt…
/Harald

Ju fler mellanringar desto mer tele :)

Har testat med min gamla AE-1'a, fast jag körde med fotopapper i den :) klippte till bitar som passade bakom slutaren, och klämde till luckan.
 
Haraldus skrev:
Är det inte enklare att ta en fungerande systemkamera, sätta dit några mellanringar och fästa ett svart papper med ett hål i främst.
Eller kanske en engångskamera för 25 kr på Rusta, som man ploppar ur plastlinsen ur. De har i och för sig välvt filmplan, det vet jag inte om det är en nackdel eller fördel. Engångskameran är ju så liten så då kan man ju svepa klipparkskameran runt för utstrålningens skull ;-)

Om man monterar sitt hål i ett teleskopiskt rör av något slag så får man ju zoom också. Svårt att veta i förväg vad som kommer med bara :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.