Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Något bättre val än a200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilfirin

Aktiv medlem
Söker en prosumerkamera, måste köpas på avbetalning pga ekonomin, så begagnat är uteslutet och därmed också a2(eftersom den inte säljs längre)

Tänkte därför köpa a200.
Jag har läst mycket om både a1,a2 och a200 och det jag skulle kunna sakna är a2'ans 640x480-sökare, men a200'ans är väl bättre än z1-ans i alla fall?

Finns det någon bättre kamera i prosumerklassen, max 7000 kr?

A200 är en bra kamera

Tänkte själv köpa en a200 efter en massa tittande och klämmade på en massa kameror. Den känns seriös samt snabbt då man kan zooma manuelt. Om du ska filma så tycker inte jag att någon kamera är bra, skakigt samt dålig upplösining och väldigt brusigt. Men i övrigt så verkar den riktigt bra.

Finns hur många tester som helst på den om du vill läsa om den... Alla har gett den ett bra betyg.

Köpte själv till slut en System kamera, men skulle jag inte gjort det så hade det blivit A200 utan tvekan... Dessutom kan man få den till ett riktigt bra pris.

Jag har haft A200 i drygt fyra månader och knappt 3000 exponeringar, och är nöjd med den. Skulle ha köpt A2:an om jag fattat det där med sökaren innan det var dags för köp. Bilderna blir helt okej, iaf om man håller ISO:n på nivåer upp till 400, sen blir det för brusigt för mig.
Gillar stenhårt den manuella zoomen, som är snabb och exakt i känslan.

Var inne på Scandinavian Photo i Mölndal i början på veckan, och tyckte mig då se en A2 i deras demonstrationshylla, men deras ex kanske är slut?

Jag undrar hur autofokusen på A200 fungerar inomhus i t ex levande ljus, alltså svagt ljus. Lyckas den fokusera? I vilket område på zoomen fungerar autofokusen bäst i svagt ljus?

Det blev en beggad a2, nöjd så långt, har dock inte hunnit med att fota så mycket ännu ;)

Glad att det inte blev en a200, fin kamera det med, men sökaren kändes kritisk pga upplösningen och tilt-funktionen.

+allt annat extra på a2 jämte a200.

Autofokus är inte alltför snabb när det är väldigt mörkt, upplever dock inte detta som ett problem.

Om du inte nödvändigtvis vill ha bildstabilisering så rekommenderar jag Olympus 8080. Den anses
väl ge bäst bildkvalitet av alla 8MP prosumers ute i fotovärlden.

Äger en själv, och är kanonnöjd.

Ilfirin skrev:
Det blev en beggad a2, nöjd så långt, har dock inte hunnit med att fota så mycket ännu ;)

Roligt att du är nöjd hittils och att den kom fram ordentligt. Lycka till med den nya kameran och hälsa den från mig ;)

/Catherine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar