Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Någon som vill hjälpa mig att bedöma mitt nya Sigma 50/1.4?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är möjligt att det kanske kan vara osäkert med tumstocken, men batterierna visar samma sak, och där är det ingen tvekan om var fokuseringen skall sitta. Även den första bilden känns inte bra.
 
Hej Daniel skicka optik och den kamera du skall använda den på till Tura så fixar dom det åt dig, sen kommer du ha ett grymt skarpt optik redan på 1.4.
www.tura.se
 
Ja dom ska fixa det på garantin, hur det är med frakten vet jag inte men jag tror du kan kontakta dom så skickar dom dig en fraktsedel.
 
Är det här ett motor i objektivet relaterar problem eller uppstår det i samma utsträckning på skruvfocus?

Micke.
 
Är det här ett motor i objektivet relaterar problem eller uppstår det i samma utsträckning på skruvfocus?
Om motorn sitter i objektivet så kan felfokus bero både på kameran och/eller objektivet. Om fokusmotorn sitter i kameran, så är det däremot bara kameran som kan vara felkällan.
Sigman har motorn i objektivet för alla olika bajonettfattningar den finns tillgänglig för.

Jag vill även här rekommendera att man använder "tumfokus" och kontinuerlig AF, om kameran ger den möjligheten. Autofokusen är såpass snabb att den kan missa ett uns, men med kontinuerlig AF så hittar den raskt rätt på ytterligare ett ögonblick.
 
Det har inget med motorn att göra tror jag. Men det är väl bara att konstatera, tusentals Sigmaägare kan ju inte ha fel, en väldans massa objektiv felfokuserar i vart fall på Canon. Synd, för det är ju fin optik ofta och väldigt välbyggda. Tur att det finns Canons egna, alla jag haft och har sätter skärpan exakt.
 
Har 1st Sigma 50/1.4 och ett Canon 50/1.4 Sigman fokuserar perfekt men Canon frontfokuserar ca 2cm så jag vet inte om det bara är ett Sigma problem även om det kanske är vanligare på Sigma. Sigman är klart vassare än Canons på dom stora bländarna så jag kör nog på Sigman i detta fall.
 
Ja dom ska fixa det på garantin, hur det är med frakten vet jag inte men jag tror du kan kontakta dom så skickar dom dig en fraktsedel.
Jag kanske skall skicka in allt för justering då istället för att skicka tillbaka objektivet. Får väl vänta tills jag får min 5Dm2 innan jag gör det.
 
Ja dom ska fixa det på garantin, hur det är med frakten vet jag inte men jag tror du kan kontakta dom så skickar dom dig en fraktsedel.

Jag har ett Sigma som fokuserade fel, inköpt på Cyberphoto. Ringde Cyberphoto som skickade en fraktsedel. Ringde Tura för några veckor sedan (pratade med Robert) och eftersom de då hade väldigt mycket att göra på verkstaden kom vi överens om att jag skulle vänta någon vecka med att skicka in grejorna för att jag skulle slippa vara utan objektiv och hus så länge. Fredag 27 mars pratade jag med Robert igen och så skickade jag in objektiv och kamerahus måndag 2 mars. På fredag 6 mars fick jag sen grejorna igen. Snyggt jobbat får man säga!
 
Idag fick jag mitt andra exemplar av Sigma 50/1.4. Tyvärr var detta ännu sämre då fokuseringen var trasig. Det går inte att fokusera manuellt eller automatiskt. Ingenting händer när jag vrider på fokuseringsringen.

Jag tror nu att jag ger upp Sigma. Det här var mitt första objektiv som inte är Canon, och jag har aldrig haft problem tidigare med något objektivköp. Synd bara att Canons objektiv inte är lika skarpt, men det spelar ju ingen större roll om Sigmas är skarpare om de inte fungerar.

Det får väl bli något annat istället. Några förslag (jag har numera en 5DM2).
 
Jag tror inte det finns så stort utbud av objektiv här i Linköping, men det går ju att att åka en sväng med bilen. Det är ju inte alltför långt till Stockholm.

Tyvärr är det ju svårt att hitta många objektiv, då det oftast bara är en eller två butiker som har dem i lager. Det gör det svårare att hitta dem och dessutom kunna testa dem.

Men du har en poäng där :)

Jag får väl ta en tur till Media Markt i Norrköping och se vad de har hemma.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.